Page 30 - Biyoloji 10 - Kavram Öğretimi
P. 30

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                      Kavram Öğretimi 13
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı                    BİYOLOJİ 10
            1. ÜNİTE     : HÜCRE BÖLÜNMELERİ > 10.1.1. Mitoz  ve Eşeysiz Üreme, 10.1.2. Mayoz  ve Eşeyli Üreme
            Kavram       : Kromozom
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : Çıkarım Yapma Becerisi

             Çalışmanın Adı                    KROMATİNDEN KROMOZOMA                                20 dk.
             Çalışmanın Amacı  Kromozom, Kromatin, Kromatit, Kardeş kromatit gibi kavramları tanımlayabilme.

            Yönerge: Aşağıda verilen metin ve görselden yararlanarak soruları cevaplayınız.


            DNA molekülünün büyüklüğü her canlıda kendini oluşturan nükleotitlerin sayısına bağlı olarak değişir.
            Örneğin insanda bu zincir nükleotitlerine kadar açıldığında uzunluğu yaklaşık 2 metreye varabilir. Bu
            uzunluktaki DNA molekülünün hücre çekirdeğine sığabilmesi için sıkıca paketlenmesi gerekir.
            DNA  ipliğinin  paketlenmesinde  histon  proteinler  görev  alır.  Histon  proteinler  DNA’yı  bir  yumak  gibi
            üstüne dolayarak kromatin iplik adı verilen yapıyı oluşturur.
            Hücre bölünmesi sırasında kromatin iplik eşlenir ve katlanıp yoğunlaşarak kromozom adı verilen yapıya
            dönüşür. Hücre bölünmesi sırasında DNA miktarı iki katına çıktığından kromozom iki iplikli görünür. Bu
            iki iplikten her birine kromatit adı verilir. Birbirinin kopyası olan bu kromatitler kardeş kromatitlerdir.
            Kardeş kromatitler birbirine sentromer adı verilen yapıyla bağlanır. İğ ipliklerinin bağlanmasını sağlayan
            proteinlere kinetekor adı verilir. Kinetekorlar ise sentromerlerin üzerinde bulunur.

            Sorular:


            1.  Hücre bölünmesi sırasında DNA ipliğinin kromozoma dönüşümünü inceleyen öğrenciye aşağıdaki
                şekil verilmiştir. Metinden yararlanarak şekilde boş  bırakılan kutucuklara uygun kavramları yerleş-
                tiriniz.

                                            2
             1











                                                                                   5

                                       3

                                    4










                                              6



                                                       7

                                                                                  8



                                                                                                    27
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35