Page 74 - Coğfraya 10 Kavram Öğretimi Kitabı
P. 74
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Kavram Öğretimi 43
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı COĞRAFYA 10
2. ÜNİTE : BEŞERÎ SİSTEMLER > 2.3. Göç > 2.3.1. Göçler ve Göçlerin Nedenleri
Kavram : Mübadele
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Kanıt Kullanma Becerisi, Coğrafi Sorgulama Becerisi
Çalışmanın Adı MÜBADELE GÖÇLERİ 20 dk.
Çalışmanın Amacı Mübadele kavramını anlayabilme.
Yönerge: Aşağıdaki metni okuyarak ve öğrenci diyaloglarını inceleyerek soruları cevaplayınız.
BİLGİ KÖŞESİ
Gülcemal Vapuru, 1923 yılı Kasım ayı sonunda Girit’te bulunan
muhacirleri almak için bölgeye hareket etmiştir. Göçmenleri ta-
şıyan diğer vapurlar gibi birçok sefer yapan Gülcemal, Yunan li-
manlarından yüklediği muhacirleri Ege, Marmara ve Karadeniz
iskelelerinde indiriyordu. 1924 yılının ilk günlerinde Gülcemal
Vapuru ile Samsun’a 667 göçmen getirilmiştir. Bu göçmenleri
yerel ahali karşılamıştır. Bazı göçmenler Karadeniz sahillerine
getirilmelerine rağmen buralarda durmayıp Gülcemal ile farklı
bölgelere göç edeceklerdi. Gülcemal ile göç ettirilen muhacir-
lerden bazılarının kaleme aldıkları anılarında gemiye dair pek
fazla ayrıntıya rastlanmaz. Nitekim zorunlu gerçekleştirilen bu
göçte yüzlerce yıllık vatanlarından edilen insanların üzüntüsü,
gemiyle yapılan seyahatin önüne geçmiştir.
Görsel 1: Türk-Yunan nüfus mübadelesi
Alper Öğretmen, akıllı tahtadan bilgi köşesini sınıfa okuyarak öğrencilerin mübadele göçleri ile ilgili dü-
şüncelerini ifade etmelerini istemektedir.
Bilgi köşesinden Mübadele göçler, iki dev- Mübadele göç- Genelde sınır değişikliği yaşayan ülkelerin komşu
yola çıkarak müba- letin anlaşması sonucu in- leri, gönüllülük ülkede azınlık durumuna düşen vatandaşlarının
dele göçü hakkında sanların gönüllülük esasına esaslı değil zo- devletlerin anlaşmaları doğrultusunda zorunlu
neler söylersiniz? dayalı yer değiştirmesidir. runlu göçlerdir. olarak yer değiştirmelerine mübadele göçü denir.
Görsel 2 Alper Öğretmen Ezgi Mehmet Serkan
Soru:
1. Öğrencilerin görüşlerine katılıp katılmadığınızı gerekçeleriyle birlikte aşağıdaki boşluklara yazınız.
Ezgi Çünkü
Mehmet Çünkü
Serkan Çünkü
2. Öğrencilerin konuşmalarından yola çıkarak mübadele kavramını tanımlayınız.
3. Mübadele göçü kapsamında zorunlu göçe tabi olsaydınız duygu ve düşünceleriniz ne olurdu? Yazınız.
71
Hazırlayan: Cem KARAOĞLAN