Page 77 - Coğfraya 10 Kavram Öğretimi Kitabı
P. 77

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
         46      COĞRAFYA 10                                            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi
          2. ÜNİTE    : BEŞERÎ SİSTEMLER > 2.3. Göç > 2.3.1. Göçler ve Göçlerin Nedenleri
          Kavram      : Beyin Göçü
          Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
          Alan Becerileri  : Tablo, Grafik ve Diyagram Hazırlama ve Yorumlama Becerisi

          Çalışmanın Adı                        BEYİN GÖÇÜ ÜZERİNE                               20 dk.
          Çalışmanın Amacı  Beyin göçü kavramını tanımlayabilme.


         Yönerge:  Aşağıdaki metinden ve öğrenci görüşlerinden faydalanarak soruları cevaplayınız.

                                BİLGİ KÖŞESİ
                                Uluslararası göçlerin başlangıcı nasıl insanlık tarihi kadar eskiyse beyin göçünün ta-
                                rihi de bilim kadar geriye uzanmaktadır. Beyin göçü hadisesinin asıl önem kazandığı
                                II. Dünya Savaşı sonrasından günümüze kadar geçen dönem, dünyada yeni ve çok
                                sayıda değişimi temsil etmektedir. Ülkelerin kalkınma hamleleri hız kazanmış, yayın
                                ve iletişim imkânları artmış, teknoloji ve bilim muazzam bir ilerleme kaydetmeye
                                başlamıştır. Bir yandan kalkınma projelerinin uygulanmasında eksiği duyulan nite-
                                likli elemanlara talep artarken yine bilim ve tekniğin ilerlemesinde kilit durumdaki
             Görsel 1: Beyin göçü  bilim adamlarına olan ihtiyaç yükselmiştir. Diğer yandan da medya imkânlarının
          genişlemesiyle dünyanın âdeta küçülmesi karşısında, beyin göçü için uluslararası sınırların yıkıldığı bir ortak
          pazar oluşmuştur. Beyin göçü devam etmektedir ve gelecekte de bu akım sürecektir.

         Zeynep Öğretmen, metni sınıfa okuduktan sonra altı gönüllü öğrenci belirlemiş ve altı şapkalı düşünme
         tekniğine göre beyin göçünü yorumlamalarını istemiştir.


                          Gerçekler  Nitelikli insanlar, yaşadıkları ülkede aradıkları şartları bulamayınca bu şartları sağlayan

                             ülkelere göç eder.



                          Duygular  Bence bir ülkenin imkânlarıyla yetişen bireyler, yetiştiği ülkeye hizmet etmelidir.






                          Uyarılar  Beyin göçleri genelde az gelişmiş ülkelerden gelişmiş ülkelere doğru olur. Bu da beyin
                             göçü veren ülkeler ile beyin göçü alan ülkeler arasındaki gelişmişlik seviyesi farkının
                             daha da artmasına sebep olur.


                          Faydalar  Beyin göçüne katılan iyi eğitimli insanlar, gittikleri gelişmiş ülkelerde daha iyi imkânlarda

                             çalışıp bilime katkı sağlarlar. Böylece teknoloji gelişir ve hayatımız daha da kolaylaşır.



                          Yaratıcılık  Beyin göçü veren az gelişmiş ülkeler, bilime daha fazla kaynak sağlayıp, sahip olduğu

                             iyi eğitimli insanlara sağlıklı ortamlar oluşturarak beyin göçünü önleyebilir.


                             Nitelikli insanlar, ülkelerinde uygun çalışma şartları bulamadığı ve yeterince maddi ka-
                          Süreç  zanç  elde  edemediği  için  bu  şartları  sağlayan  ülkelere  göç  etmektedir.  Bu  durumun
                             gelecekte gelişmiş ülkeler ile az gelişmiş ülkeler arasındaki makasın daha da açılmasına
                             sebep olmaması için az gelişmiş ülkelerin sahip olduğu nitelikli insanlara uygun şartları
                             sağlamaları gerekmektedir.
          Görsel 2: Altı şapkalı düşünme infografiği
          74
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82