Page 77 - Coğfraya 10 Kavram Öğretimi Kitabı
P. 77
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
46 COĞRAFYA 10 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi
2. ÜNİTE : BEŞERÎ SİSTEMLER > 2.3. Göç > 2.3.1. Göçler ve Göçlerin Nedenleri
Kavram : Beyin Göçü
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Tablo, Grafik ve Diyagram Hazırlama ve Yorumlama Becerisi
Çalışmanın Adı BEYİN GÖÇÜ ÜZERİNE 20 dk.
Çalışmanın Amacı Beyin göçü kavramını tanımlayabilme.
Yönerge: Aşağıdaki metinden ve öğrenci görüşlerinden faydalanarak soruları cevaplayınız.
BİLGİ KÖŞESİ
Uluslararası göçlerin başlangıcı nasıl insanlık tarihi kadar eskiyse beyin göçünün ta-
rihi de bilim kadar geriye uzanmaktadır. Beyin göçü hadisesinin asıl önem kazandığı
II. Dünya Savaşı sonrasından günümüze kadar geçen dönem, dünyada yeni ve çok
sayıda değişimi temsil etmektedir. Ülkelerin kalkınma hamleleri hız kazanmış, yayın
ve iletişim imkânları artmış, teknoloji ve bilim muazzam bir ilerleme kaydetmeye
başlamıştır. Bir yandan kalkınma projelerinin uygulanmasında eksiği duyulan nite-
likli elemanlara talep artarken yine bilim ve tekniğin ilerlemesinde kilit durumdaki
Görsel 1: Beyin göçü bilim adamlarına olan ihtiyaç yükselmiştir. Diğer yandan da medya imkânlarının
genişlemesiyle dünyanın âdeta küçülmesi karşısında, beyin göçü için uluslararası sınırların yıkıldığı bir ortak
pazar oluşmuştur. Beyin göçü devam etmektedir ve gelecekte de bu akım sürecektir.
Zeynep Öğretmen, metni sınıfa okuduktan sonra altı gönüllü öğrenci belirlemiş ve altı şapkalı düşünme
tekniğine göre beyin göçünü yorumlamalarını istemiştir.
Gerçekler Nitelikli insanlar, yaşadıkları ülkede aradıkları şartları bulamayınca bu şartları sağlayan
ülkelere göç eder.
Duygular Bence bir ülkenin imkânlarıyla yetişen bireyler, yetiştiği ülkeye hizmet etmelidir.
Uyarılar Beyin göçleri genelde az gelişmiş ülkelerden gelişmiş ülkelere doğru olur. Bu da beyin
göçü veren ülkeler ile beyin göçü alan ülkeler arasındaki gelişmişlik seviyesi farkının
daha da artmasına sebep olur.
Faydalar Beyin göçüne katılan iyi eğitimli insanlar, gittikleri gelişmiş ülkelerde daha iyi imkânlarda
çalışıp bilime katkı sağlarlar. Böylece teknoloji gelişir ve hayatımız daha da kolaylaşır.
Yaratıcılık Beyin göçü veren az gelişmiş ülkeler, bilime daha fazla kaynak sağlayıp, sahip olduğu
iyi eğitimli insanlara sağlıklı ortamlar oluşturarak beyin göçünü önleyebilir.
Nitelikli insanlar, ülkelerinde uygun çalışma şartları bulamadığı ve yeterince maddi ka-
Süreç zanç elde edemediği için bu şartları sağlayan ülkelere göç etmektedir. Bu durumun
gelecekte gelişmiş ülkeler ile az gelişmiş ülkeler arasındaki makasın daha da açılmasına
sebep olmaması için az gelişmiş ülkelerin sahip olduğu nitelikli insanlara uygun şartları
sağlamaları gerekmektedir.
Görsel 2: Altı şapkalı düşünme infografiği
74