Page 75 - Coğfraya 10 Kavram Öğretimi Kitabı
P. 75
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
44 COĞRAFYA 10 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi
2. ÜNİTE : BEŞERÎ SİSTEMLER > 2.3. Göç > 2.3.1. Göçler ve Göçlerin Nedenleri
Kavram : İşçi Göçü
Genel Beceriler : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi, Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Kanıt Kullanma Becerisi, Coğrafi Sorgulama Becerisi
Çalışmanın Adı HAYDARPAŞA GARI’NDAN MÜNİH’E 30 dk.
Çalışmanın Amacı İşçi göçü kavramını tanımlayabilme.
Yönerge: Basın köşesini okuduktan sonra sınıftaki öğrencileri dört grup ola-
cak şekilde gruplandırınız. İstasyon gruplarına işçi göçü ile ilgili;
slogan yazma, resim yapma, hikâye anlatımı ve şiir yazımı gö-
revlerini dağıtınız. Oluşturulan gruplara yedişer dakika süreleri ol-
duğunu belirtiniz. Her bir grubun kendi içerisinde bir istasyon şefi
belirlemesini sağlayınız. İstasyon üyeleri değişirken istasyon şef-
leri sabit kalacaktır. İstasyon üyelerinin, birbirlerinin yarım bıraktık-
ları çalışmaları tamamlamaları için grupları yönlendiriniz. Dersin
sonunda istasyon şefleri ortaya çıkan ürünü tahtaya çıkıp sınıfa
anlatacaktır.
Görsel 1: Gar
BASIN KÖŞESİ
2. Dünya Savaşı’nda 6 milyon asker, 1,5 milyon da sivil
vatandaşını kaybeden Almanya, büyük yara almıştı. Al-
manlar, savaşın ardından yeni bir başlangıç yapmak ve
ekonomilerini büyütmek istedi. Ülkede sanayiye yapılan
yatırımlar sonuç verdi. 1950 ve 1960’lı yıllar arasında
ekonomide bir patlama yaşandı. Bu durum, beraberin-
de büyük bir istihdam ihtiyacı yarattı. O yıllarda Alman
Sanayi Bakanlığı resmî olarak 500 bin işçiye ihtiyaç
Görsel 2: Almanya / Münih şehri
olduğunu duyurdu ama ülkede yalnızca 180 bin Alman
işsizdi. Bu istihdam açığını farklı ülkelerden karşılamak isteyen Almanya, 1955 yılından itibaren İtalya, Yu-
nanistan ve İspanya’dan işgücü açığını karşılamaya başladı.
31 Ekim 1961 yılında Türkiye ile de bir anlaşma imzalandı. “Türkiye Cumhuriyeti Hükûmeti ile Almanya
Federal Cumhuriyeti Hükûmeti Arasında Türk Firmaları İşçilerinin İstisna Akdi Çerçevesinde İstihdamına
İlişkin Anlaşma” ismi verilen anlaşma Türklerin Avrupa’ya göçünün başlangıcı oldu.
(TRT TÜRK)
Soru:
1. Bu grup çalışmasında, istasyonlarda, işçi göçünün daha iyi anlatılabilmesi için sizin katkılarınız neler
oldu? Yazınız.
2. Bu çalışmanın sonucunda işçi göçünü nasıl tanımlarsınız?
3. Ailenizde ya da yakın çevrenizde Avrupa’ya işçi göçüne katılanlar var mı? Gerekçelerini araştırınız.
72
Hazırlayan: Cem KARAOĞLAN