Page 117 - Felsefe 10
P. 117
Kavram Öğretimi 78
FELSEFE 10
3. ÜNİTE : FELSEFENİN TEMEL KONULARI VE PROBLEMLERİ > 3.5. Din Felsefesi > 3.5.1. Din Felsefesinin Konusu ve Soruları
Kavram : Din Felsefesi
Genel Beceriler : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi, İletişim Becerisi
Alan Becerileri : Felsefi Okuryazarlık Becerisi, Akıl Yürütme Becerisi, Eleştirel Düşünme Becerisi
Çalışmanın Adı DİN FELSEFESİ ÜZERİNE - II 30 dk.
Çalışmanın Amacı Din felsefesini Tanrı’nın varlığı hakkındaki görüşler üzerinden değerlendirebilme.
Gerekli Malzemeler: Kalem, kâğıt, etkileşimli tahta, genel ağ.
1. Yönerge: Aşağıdaki adımları sırasıyla uygulayınız.
Öğretmeninizin rehberliğinde sınıfınızdaki gönüllü öğrencilerin katılımıyla ikişer kişilik altı grup
oluşturunuz.
Aşağıdaki metinleri gruplar arasında paylaşınız.
Gruptaki öğrencilerden biri metni okurken sınıftaki diğer öğrenciler olarak metinde Tanrı’nın var-
lığı ile ilgili hangi görüşten (teizm, deizm, panteizm, panenteizm, ateizm, agnostisizm) söz edil-
diğini ve nedenini bulmaya çalışınız.
Öncelikle grubun ikinci öğrencisinin cevap vermesini bekleyiniz. Sonra sınıftaki diğer öğrencile-
rin cevabın doğruluğunu ya da yanlışlığını değerlendirmesini isteyiniz.
Hiero, kendisine Tanrı’nın ne olduğu sorul- Spinoza’ya göre “Tanrı ve âlemi bir ve aynı
duğunda düşünmek için bir gün izin istemiş, sayanlar açıkça büyük bir yanılgı içindedir-
sonra iki gün daha, böyle böyle tanımlama ler.’’ O’na göre âlem Tanrı değildir, ancak
yapmadan süreyi uzatmış durmuş. Ben de Tanrı’dadır. Üstelik sonlu şeyler, yalnızca
bu soruya cevap veremeyeceğimizi, bunu kendi nedenleri olarak Tanrı’ya sahip değil-
bilemeyeceğimi söylersem, bu konunun be- ler, onlar Tanrısız da algılanamaz ve kavra-
nim yetilerimin erişebileceği sınırların çok namazlar. Spinoza, Tanrı’nın hem aşkın hem
ötesinde kaldığının bilincinde olduğumu söy- de içkin olduğunu savunmaktadır.
lersem beni suçlayabilir misiniz?
Musa Kazım Arıcan
David Hume (Deyvid Hum)
Neden Tanrı herhangi bir şeyin açıklama- Gözlemlerimiz bize âlemde her şeyin hare-
sı olarak düşünülür olamaz? Çünkü bu bir ket ettiğini gösterir. Bu anlamda âlemin yok-
açıklamanın başarısızlığı, bir omuz silkme- luktan varlığa çıkışı da bir hareketin sonu-
dir, “bilmiyorum” demenin ruhsal ve ayinsel cudur ve hareket oluşun başlangıcıdır. Yine
şeklidir. Eğer birisi bir şeyi Tanrı’ya atfeder- âlemin nizamı ve devamı da hareketle müm-
se, genelde bunun anlamı kişinin elinde bir kün olduğundan, o durunca hayat ve düzen
ipucu olmadığıdır. de durur ki bu kıyametin kopması demektir.
İşte âlemdeki hareketin bir başlatıcısı ve onu
Richard Dawkins (Riçırd Dovkins) sürdüreni olmalıdır ki o da Tanrı’dır.
Kindî
113