Page 117 - Felsefe 10
P. 117

Kavram Öğretimi 78
                                                                                       FELSEFE 10

            3. ÜNİTE     : FELSEFENİN TEMEL KONULARI VE PROBLEMLERİ > 3.5. Din Felsefesi > 3.5.1. Din Felsefesinin Konusu ve Soruları
            Kavram       : Din Felsefesi
            Genel Beceriler  : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi, İletişim Becerisi
            Alan Becerileri  : Felsefi Okuryazarlık Becerisi, Akıl Yürütme Becerisi, Eleştirel Düşünme Becerisi

             Çalışmanın Adı                     DİN FELSEFESİ ÜZERİNE - II                          30 dk.
             Çalışmanın Amacı  Din felsefesini Tanrı’nın varlığı hakkındaki görüşler üzerinden değerlendirebilme.
             Gerekli Malzemeler: Kalem, kâğıt, etkileşimli tahta, genel ağ.

            1. Yönerge: Aşağıdaki adımları sırasıyla uygulayınız.

                 Öğretmeninizin rehberliğinde sınıfınızdaki gönüllü öğrencilerin katılımıyla ikişer kişilik altı grup
                   oluşturunuz.
                 Aşağıdaki metinleri gruplar arasında paylaşınız.

                 Gruptaki öğrencilerden biri metni okurken sınıftaki diğer öğrenciler olarak metinde Tanrı’nın var-
                   lığı ile ilgili hangi görüşten (teizm, deizm, panteizm, panenteizm, ateizm, agnostisizm) söz edil-
                   diğini ve nedenini bulmaya çalışınız.

                 Öncelikle grubun ikinci öğrencisinin cevap vermesini bekleyiniz. Sonra sınıftaki diğer öğrencile-
                   rin cevabın doğruluğunu ya da yanlışlığını değerlendirmesini isteyiniz.



              Hiero,  kendisine Tanrı’nın  ne  olduğu  sorul-  Spinoza’ya göre “Tanrı ve âlemi bir ve aynı
              duğunda düşünmek için bir gün izin istemiş,     sayanlar açıkça büyük bir yanılgı içindedir-
              sonra iki gün daha, böyle böyle tanımlama       ler.’’  O’na  göre  âlem  Tanrı  değildir,  ancak
              yapmadan  süreyi  uzatmış  durmuş.  Ben  de     Tanrı’dadır.  Üstelik  sonlu  şeyler,  yalnızca
              bu  soruya  cevap  veremeyeceğimizi,  bunu      kendi nedenleri olarak Tanrı’ya sahip değil-
              bilemeyeceğimi söylersem, bu konunun be-        ler, onlar Tanrısız da algılanamaz ve kavra-
              nim  yetilerimin  erişebileceği  sınırların  çok   namazlar. Spinoza, Tanrı’nın hem aşkın hem
              ötesinde kaldığının bilincinde olduğumu söy-    de içkin olduğunu savunmaktadır.
              lersem beni suçlayabilir misiniz?
                                                                                    Musa Kazım Arıcan
                             David Hume (Deyvid Hum)










              Neden  Tanrı  herhangi  bir  şeyin  açıklama-   Gözlemlerimiz bize âlemde her şeyin hare-
              sı  olarak  düşünülür  olamaz?  Çünkü  bu  bir   ket ettiğini gösterir. Bu anlamda âlemin yok-
              açıklamanın  başarısızlığı,  bir  omuz  silkme-  luktan  varlığa  çıkışı  da  bir  hareketin  sonu-
              dir, “bilmiyorum” demenin ruhsal ve ayinsel     cudur ve hareket oluşun başlangıcıdır. Yine
              şeklidir. Eğer birisi bir şeyi Tanrı’ya atfeder-  âlemin nizamı ve devamı da hareketle müm-
              se, genelde bunun anlamı kişinin elinde bir     kün olduğundan, o durunca hayat ve düzen
              ipucu olmadığıdır.                              de durur ki bu kıyametin kopması demektir.
                                                              İşte âlemdeki hareketin bir başlatıcısı ve onu
                       Richard Dawkins (Riçırd Dovkins)       sürdüreni olmalıdır ki o da Tanrı’dır.

                                                                                                 Kindî








                                                                                                   113
   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122