Page 12 - Felsefe 10
P. 12

5       FELSEFE 10
                 Kavram Öğretimi
         1. ÜNİTE     : FELSEFEYİ TANIMA > 1.1. Felsefenin Anlamı > 1.1.1. Düşünmenin Önemi ve Gerekliliği
         Kavram       : Düşünme, Düşünce, Felsefi Düşünme
         Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi, Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
         Alan Becerileri  : Sorgulama Becerisi, Felsefi Okuryazarlık Becerisi, Analitik Düşünme Becerisi

          Çalışmanın Adı                            DÜŞÜN-DUR!                                   25 dk.
          Çalışmanın Amacı  “Düşünme, düşünce, felsefi düşünme” kavramları arasındaki ilişkiyi çözümleyebilme.
          Gerekli Malzemeler: Kalem, kâğıt, etkileşimli tahta.


          Yönerge: Aşağıdaki metni okuyup görselleri inceleyiniz ve soruları cevaplayınız.


                                                 İnsanlar düşünürler. Düşünme işinin bir kısmını doğru
                                                 biçimde yaparlar. Fakat doğru düşünemediğimiz zaman-
                                                 lar da olur. “Düşünce ve düşünme” günümüzde sıklıkla
                                                 kavramsal olarak karıştırılan sözcüklerdir. Oysa düşünce
                                                 ve düşünme farklı şeylerdir. Düşünceler, düşünme edi-
                                                 minin  ürünüdür.  Düşünceler,  öznenin  birinden  öteki-
                                                 ne taşınabilir; onlar yeni baştan, başka bir düşünmenin
                                                 nesnesi  olabilir.  Düşünceler  tartışılabilir,  yadsınabilir,
                                                 çürütülebilir, benimsenip kabul edilebilir. Düşünme, en
                                                 genel ifadesiyle söylenirse insanın yapıca kendinde taşı-
                                                 dığı bir zihin edimi olanağıdır. Burada söz konusu olan
                                                 şey, her insanın doğuştan kendiliğinden eksiksiz şekilde
           düşünme becerisiyle donatılmış olması değildir çünkü düşünme öğrenilen, öğretilen ve geliştirilen
           bir beceridir. İnsan varlığının vazgeçilmez bir koşulu olarak düşünme, dil ve eylemden bağımsız
           ele alınamaz çünkü bunlar, birbirlerinin ön koşulu olduğu gibi birbirlerinin sonucu da olabilen, bu
           nedenle bir bütün olarak ele alınması gereken kavramlardır. İnsanın günlük yaşamında düşünmeleri-
           miz, yapıp ettiklerimize yani eylemlerimize yansır; düşünmelerimiz ile eylemlerimizi yönlendiririz.
           Kısacası, bir şey nasıl yapılmışsa öyle düşünülmüştür.

           Felsefi düşünme ise en temelde, “Tekil, bireysel olan ile genel, toplumsal ve daha üst düzeyde paylaşı-
           labilir olan arasındaki ilişkilerin sorun olarak öne çıkarıldığı bir düşünme doğrultusudur.” Felsefe, in-
           sanın insanca yaşamasının olmazsa olmaz koşullarından biridir. Genel olarak dünya olgularına bakıl-
           dığında insanca yaşama bakımından çok fazla sorun vardır. Kişilerin düşünerek, bilerek ve anlayarak
           eylemeleri; felsefi düşünmeyi edinmiş olmakla ilgilidir. Felsefi düşünme hem kişilerde hem kişiler ara-
           sı ilişkilerde ortaya çıka-
           cak sorunların çözümüne
           katkı  sağlayacaktır.  Bu-
           nun  olmadığı  durumda
           ise  yaygın  olarak  göz-
           lemlediğimiz   sorunlar
           var  olmaya  devam  ede-
           cek ve daha da artacaktır.
           Felsefi  düşünme  ve  fel-
           sefi  bakış  açısı  edinme,
           kişilerin  hem  kendileri
           hem  birbirleriyle  olan
           ilişkileri  hem  de  kişile-
           rin  dış  dünyayla  ilişkisi
           bakımından önemlidir.
                                (Fulya Sormaz Öğüt, Felsefi Düşünmenin Önemi ve Çocuklar İçin Felsefe doktora tezinden derlenmiştir.)



          8
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17