Page 81 - Felsefe 10
P. 81

Kavram Öğretimi 59
                                                                                       FELSEFE 10

            3. ÜNİTE     : FELSEFENİN TEMEL KONULARI VE PROBLEMLERİ > 3.3. Bilim Felsefesi > 3.3.1. Bilim Felsefesinin Konusu ve Problemleri
            Kavram       : Bilim
            Genel Beceriler  : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi, Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : Felsefi Kavram ve Bilgi Edinimi, Analitik Düşünme Becerisi

             Çalışmanın Adı                           BİLİM NEDİR?                                  30 dk.
             Çalışmanın Amacı  Bilim kavramını analiz edebilme.
             Gerekli Malzemeler: Kalem, kâğıt, etkileşimli tahta, genel ağ.

            1. Yönerge: Aşağıdaki açıklamaları okuyunuz ve soruları cevaplayınız.

            1.  Bilimin sürekli değişim hâlinde olması, kapsamının ve sınırlarının kesin olarak çizilememesi; bilimi
                kesin, açık ve herkesin kabul edeceği bir tanımla belirlemeyi zorlaştırmaktadır. Her ne kadar zor
                da olsa birçok araştırmacı, bilim ile ilgili çeşitli tanımlamalar yapmıştır. Buna göre güvenli genel ağ
                bağlantılarını kullanarak bilim üzerine yapılmış olan tanımları araştırınız ve bulduğunuz tanımları
                aşağıdaki boşluklara yazınız.

                •  Bilim, doğal dünyayla ilgili soruları cevaplamak üzere bilimsel araştırma yöntemlerini kullana-
                   rak herkesin irdelemesine açık, geçerli ve güvenilir genellemeler ve açıklamalar ortaya koyma
                   etkinliğidir. (William F. McComas)
                •

                •

                •



            2.  Aşağıdaki tabloda bilimin özellikleri ve bu özelliklerin açıklamaları verilmiştir. Özelliklerle tanımları
                eşleştiriniz.



                Özellikler                Açıklamalar

                                         Bilim; ulaştığı sonuçların her türlü çelişkiden uzak, kendi içinde tutarlı olması-
                                    1
                    Olgusaldır.          nı ister. Birbiriyle çelişen iki önermeyi doğru kabul etmez.
                                         Bir olgunun bilimde veri niteliği kazanabilmesi için ya inceleme konusunun
                    Mantıksaldır.   2    bir probleme ilişkin olması ya da bir hipotezin, teorinin test edilmesinde kanıt
                                         değeri taşıması gerekir.
                                         Bilimsel önermeler, genelleme niteliğinde olup ya bir sınıf olgunun paylaştığı
                    Nesneldir.      3    bir özelliği ya da olgular arasında değişmez bazı ilişkileri dile getirir.


                    Eleştireldir.   4    Bilimde yeni bilgiler daha önce elde edilen bilgiler üzerine inşa edilir.


                                         Bilim kişisel eğilim, istek ve ön yargıların etkisinde kalmamaya, olguları oldu-
                    Genelleyicidir.  5   ğu gibi saptamaya çalışır.

                                         Bilimin gelişme ve ilerlemesinde bütün dünya milletleri ve uygarlıklarının kat-
                                    6
                    Seçicidir.           kıları vardır.
                                         Bilimsel önermelerin tümü ya doğrudan ya da dolaylı olarak gözlenebilir olgu-
                                    7
                    Evrenseldir.         ları dile getirir.
                                         Yeni bazı olguları açıklama gücünü gösteremeyen ya da bazı gözlem verileri-
                                         nin doğrulamadığı bir teori, er geç daha önceki statüsüne bakılmaksızın eleş-
                                    8
                    Birikimli ilerler.   tiriye tabi tutulur. Ya bilinen tüm olguları kapsayacak biçimde değiştirilir ya da
                                         buna olanak yoksa bir yana itilir, yerine daha güçlü bir teori konmaya çalışılır.

                                                                                                    77
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86