Page 112 - Matematik 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 112
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
56 MATEMATİK 10 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi
3. ÜNİTE : GEOMETRİ > Dörtgenler ve Çokgenler > Özel Dörtgenler
Kavram : Paralelkenar
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : İlişkilendirme Becerisi
Çalışmanın Adı YASTIK SÜSLEME 20 dk.
Çalışmanın Amacı Paralelkenar kavramını tanımlayabilme.
1. Yönerge: Metinde verilen bilgilerden yararlanarak Şekil 2 üzerinde eşit uzunlukları gösterip [AC] ve
[BD] köşegenlerini çizerek aşağıdaki soruları yanıtlayınız.
C C
N N
D D
M M
K K
A B A L B L
Şekil 1 Şekil 2 Şekil 3
Beste Hanım, Şekil 1’de verilen ABCD dörtgeni şeklindeki bir kumaş parçasından yastık yüzü
dikecektir. İlk olarak [AB] nı, A ile B köşeleri üst üste gelecek şekilde katlayarak orta noktası olan L
noktasını işaretlemiş, aynı yöntemle [BC], [CD] ve [DA] kenarlarının orta noktaları olan M, N ve K
noktalarını da belirlemiştir. Belirlediği L, M, N ve K orta noktalarını ardışık olacak şekilde cetvel yar-
dımıyla çizerek birleştirmiş ve Şekil 2’de verilen KLMN dörtgenini oluşturmuştur. Bu KLMN dörtgeni-
ni makasla keserek çıkarmış, KLMN dörtgeninde [KM] ve [LN] köşegenlerinin kesiştiği yeri belirleyip
tam bu noktaya Şekil 3’teki gibi bir yıldız motifi işlemiştir. Beste Hanım, yıldız motifinin işlendiği
noktanın köşegenin orta noktası olduğunu görmüştür.
1. [KN] ile ADC ve [LM] ile ABC arasındaki ilişkiye dikkat ederek [KN] ve [LM] nın uzunluk ve doğrul-
tuları ile ilgili ne söylenebileceğini yazınız.
2. [KL] ile ABD ve [NM] ile BCD arasındaki ilişkiye dikkat ederek [KL] ve [NM] nın uzunluk ve doğrul-
tuları ile ilgili ne söylenebileceğini yazınız.
Şekil 3’te verilen KLMN dörtgeni bir paralelkenardır. Yukarıdaki sorulara verdiğiniz yanıtlardan hareketle
paralelkenarın özelliklerini belirleyip elde ettiğiniz çıkarımlara göre "paralelkenar" kavramını tanımlayınız.
Paralelkenar:
110