Page 118 - Matematik 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 118

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
          59     MATEMATİK 10                                           Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi
         3. ÜNİTE     : GEOMETRİ > Dörtgenler ve Çokgenler > Özel Dörtgenler
         Kavram       : Dikdörtgen
         Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
         Alan Becerileri  : İlişkilendirme Becerisi

          Çalışmanın Adı                          TÜRK YILDIZLARI                                20 dk.
          Çalışmanın Amacı  Dikdörtgen kavramını tanımlayabilme.

          1. Yönerge: Verilen görsel ve bilgilerden yararlanarak aşağıdaki soruları yanıtlayınız.












                             T                                                  R







                           Görsel 1                                         Görsel 2


          Türk Yıldızları millî bayramlarda uçaklar ile akrobatik hareketler yapan bir gösteri grubudur. Bu uçaklar
          uçuş sırasında arkalarından renklendirilmiş ve yoğunlaştırılmış su buharı püskürtür. Bu sayede gökyü-
          zünde renkli görüntüler oluşturulur.


          29 Ekim Cumhuriyet Bayramı töreninde gösteri yapan Türk Yıldızları'nı izlemeye giden Kerem, uçakları
          ve uçakların arkalarında bıraktığı duman izlerini gösteren iki farklı çizim yapmıştır. Görsel 1 ve Görsel
          2’de Kerem’in bu iki farklı çizimi verilmiştir.

          Çizimlerdeki uçakların kuyruk kısmında bulunan ardışık noktalara Görsel 1’de A, B, C ve D, Görsel 2’de
          K, L, M ve N yazınız. Bu noktaları cetvel ve kalem yardımı ile birleştirerek dörtgenler oluşturunuz. Bu
          dörtgenlerin köşegenlerinin kesiştikleri noktalar sırasıyla T ve R noktaları olacaktır.

          Görsel 1’de A, T ve C noktaları ile B, T ve D noktaları doğrusal,  TA =  TC  ve  TB =  TD olur.

          Görsel 2’de K, R ve M noktaları ile L, R ve N noktaları doğrusal,  RK =  RL =  RM =  RN  olur.


          Görsel  1’de  oluşturulan ABCD  dörtgeninde  TA =  TC   ve  TB =  TD   olduğundan  karşılıklı  olan
          ABT ile CDT üçgenleri ve ADT ile BCT üçgenleri kenar-açı-kenar eşliğinden dolayı eş üçgenler olur. Bu
          nedenle ABCD dörtgenin karşılıklı kenar uzunlukları birbirine eşit ve paraleldir. Karşılıklı kenar uzunluk-
          ları birbirine eşit ve paralel olan bu dörtgen "paralelkenar"dır.


          1.  KLMN dörtgeninde oluşan üçgenlerin karşılıklı açı ölçülerini ve kenar uzunluklarını inceleyiniz. Bul-
              duğunuz sonuçlara göre eş üçgenleri tespit ediniz. Bu dörtgenin bir paralelkenar olup olmadığını
              nedenleriyle yazınız.










          116
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123