Page 37 - Matematik 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 37

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                      Kavram Öğretimi 17
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı                  MATEMATİK 10
            2. ÜNİTE     : SAYILAR VE CEBİR > Fonksiyonlar > Fonksiyon Kavramı ve Gösterimi
            Kavram       : Sabit Fonksiyon
            Genel Beceriler  : Problem Çözme Becerisi
            Alan Becerileri  : İlişkilendirme Becerisi

             Çalışmanın Adı                           YÜKSEK ATEŞ                                   20 dk.
             Çalışmanın Amacı  Sabit fonksiyon kavramını tanımlayabilme.

            1. Yönerge: Aşağıda verilen bilgilerden yararlanarak soruları cevaplayınız.

                                                   Hatay’da bir okulun matematik öğretmeni olan Şükrü Bey,
                                                   gezi kulübü öğrencileri olan Akif, Sema, Nilay, Sercan ve
                                                   Burak’ı Hatay Mozaik Müzesine götürmüştür. Girişte görevli
                                                   Berrin Hanım covid-19 önlemleri amacı ile her ziyaretçinin
                                                   ateş  ölçümünü  yapmaktadır. Ateş  ölçer  Sema’nın  ateşini
                                                   39 derece olarak ölçmüştür. Bunu gören Berrin Hanım Se-
                                                   ma’nın hasta olduğunu düşünür ve içeri kabul edilemeyece-
                                                   ğini söyler. Daha sonra Burak’ın da ateşini ölçer ve ateşinin
                                                   39 derece çıktığını görür. Şüphelenen Berrin Hanım Nilay,
                                                   Sercan ve Akif’in de ateşini ölçer ve hepsinin ateşinin 39
                                                   derece olduğunu görünce ateş ölçerin arızalandığını anlar.
                       Görsel 1: Ateş ölçer
            Sınıfta fonksiyon türlerini anlatan Şükrü Bey, müzede yaşanan bu olayı anlatırken “Ölçüme katılan öğ-
            rencileri, ölçüm işlemini ve ölçüm sonucunu fonksiyonlar ile ilişkilendirebiliriz. Ateş ölçer cihazını, geziye
            katılan tüm öğrenciler ile ateş ölçüm değeri olan 39 u birbirine eşleyen bir fonksiyon olarak düşünebiliriz.
            Üstelik bu fonksiyon sabit fonksiyondur.” der. Bu fonksiyon f fonksiyonu olmak üzere



            1.  f fonksiyonunun tanım ve görüntü kümelerini yazınız.

                Tanım Kümesi:     A = {                                                    }


                Görüntü Kümesi:   f(A) = {                                                 }


            2.  f fonksiyonunu Venn şeması ile gösteriniz ve f fonksiyonunun kuralını yazınız.

                                        f


                 A                                            B














                Verilen bilgilerden hareketle "sabit fonksiyon" kavramını tanımlayınız.

                Sabit Fonksiyon:






                                                                                                    35
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42