Page 80 - Matematik 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 80
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
39 MATEMATİK 10 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi
2. ÜNİTE : SAYILAR VE CEBİR > Polinomlar > Polinomların Çarpanlarına Ayrılması
Kavram : Özdeşlik
Genel Beceriler : Problem Çözme Becerisi, Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Muhakeme Becerisi
Çalışmanın Adı PARSELASYON 20 dk.
Çalışmanın Amacı Özdeşlik kavramını açıklayabilme.
1. Yönerge: Aşağıda verilen metin ve görselden yararlanarak soruları yanıtlayınız.
Aşağıda Görsel 1’de bir arsanın parselasyonu verilmiştir. Oğuz Bey, 1 numaralı parselde bir bina inşa
etmek ister fakat 2 numaralı parsel bir başkasına ait olduğu için parsel bütünlüğü sağlanamaz. Bu
nedenle belediye inşaat ruhsatı da vermez. ABCD ve CEFG isimli arsalar kare şeklindedir.
1. |AB| = 50 m ve |DE| = 40 m olduğuna göre Oğuz Bey’in
sahip olduğu parselin alanını,
a) ABCD karesinin alanından CEFG karesinin alanını çıka-
rarak bulunuz.
D E C
2
H G
F
1 b) ABGH ile HDEF dikdörtgenlerinin alanlarını toplayarak
bulunuz.
A B
Görsel 1
D E b C
2. Kenar uzunlukları |AB| = a birim ve |CE| = b birim olacak
şekilde Görsel 2’de verilen alanın cebirsel ifadesini,
H G a) ABCD karesinin alanından CEFG karesinin alanını çıka-
F
rarak bulunuz.
b) ABGH İle HDEF alanlarını toplayarak bulunuz.
A B
a
Görsel 2
Oğuz Bey’e ait parselin alanını iki farklı yöntemle buldunuz. Bulduğunuz iki değer de eşit olacağından
bu iki cebirsel eşitlik "özdeşlik" kavramı ile ifade edilir. Bu durumda a ve b ye verilecek tüm reel sayı
değerleri için eşitlik sağlanmış olur. Buna göre "özdeşlik" kavramını tanımlayınız.
Özdeşlik:
78