Page 76 - Matematik 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 76
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
37 MATEMATİK 10 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi
2. ÜNİTE : SAYILAR VE CEBİR > Polinomlar > Polinomların Çarpanlara Ayrılması
Kavram : Çarpan
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Modelleme Becerisi
Çalışmanın Adı MARANGOZHANEDE BİR GÜN 20 dk.
Çalışmanın Amacı Çarpan kavramını açıklayabilme.
Yönerge: Verilen metni okuyarak boşlukları uygun şekilde doldurunuz.
1 birim
1 birim
Şekil 1
Hafta sonlarında marangozhanede babasına yardım eden Yağmur, tahta kırıntılarının arasından Şekil
1’de verilen birbirine eş ve bir kenarı 1 birim olan 24 adet kare tahta parça buluyor. Bulduğu parçalar
ile düz bir zeminde parçalar üst üste gelmeyecek ve aralarında boşluk olmayacak şekilde dikdörtgenler
oluşturuyor.
1. Yağmur’un oluşturabileceği farklı dikdörtgenlerden bir tanesi Şekil 2’de çizilerek bu dikdörtgenin en
ve boy uzunluğu yazılmıştır. Siz de diğer dikdörtgenleri çizerek bu dikdörtgenlerin en ve boy uzun-
luklarını boşluklara yazınız.
1 birim
24 birim En = ................................. Boy = .......................
En = ................................. Boy = .......................
En = 1 birim Boy = 24 birim
Şekil 2 En = ................................. Boy = .......................
Oluşturulan bütün dikdörtgenlerin boyutlarının farklı uzunluk ölçülerini küme hâlinde yazınız.
A = { }
A kümesinin elemanları 24 sayısını kalansız bölen pozitif tam sayılardır. Başka bir ifadeyle 24 sayısının
pozitif tam sayı çarpanlarıdır.
2. Yağmur marangozhanede bulduğu dikdörtgen şeklindeki tahta parçasını 3 farklı dikdörtgensel böl-
geye ayırarak bir yüzünü sarı, pembe ve maviye boyamıştır. Yağmur’un kullandığı tahta parçasının
ve boyadığı dikdörtgensel bölgelerin boyutları aşağıda verilen Şekil 3’teki gibidir:
4x-3 x+1
A F B
x-1 Q(x)
E G
S(x)
R(x)
3x-2
D H C
Şekil 3
74