Page 180 - Tarih 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 180

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                         TARİH 10
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı                    Kavram Öğretimi 64
            3. ÜNİTE     :  DEVLETLEŞME SÜRECİNDE SAVAŞÇILAR VE ASKERLER > 3.2. Tımar Sistemi
            Kavram       : Tımar Sistemi
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : Tarihsel Araştırma Becerisi, Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi

             Çalışmanın Adı                           TIMAR SİSTEMİ                                20 dk.
             Çalışmanın Amacı  Tımar sisteminin özelliklerini askerî ve ekonomik açılardan değerlendirebilme.
            1. Yönerge : Verilen metin ve görselden yararlanarak soruları cevaplayınız.



                                                  TIMAR SİSTEMİ
            Osmanlı idari, askerî ve sosyal hayatının temel
            taşlarından biri olan tımar sistemi, devlet görev-
            lilerine hizmetleri karşılığında, belli bir bölgenin
            vergi  toplama  yetkisinin  verilmesidir.  Sistem,
            askerî ihtiyaçların yanı sıra eyalet idaresi, dev-
            letin ekonomik, sosyal ve zirai politikalarını da
            büyük ölçüde şekillendirmiştir. Osmanlı Devle-
            ti’nde “dirlik veya tımar” olarak ifade edilen bu
            sistemde  topraklar  gelirlerine  göre;  has,  zea-
            met ve tımar olmak üzere üçe ayrılırdı. Sadra-
            zam, vezir, beylerbeyi gibi üst düzey yöneticiler
            has gelirlerini; eyalet defterdarı, divan kâtipleri
            ve çavuşları gibi orta düzeyli memurlar, zeamet
            gelirlerini  alırlardı.  Kâtipler,  dinî  görevliler,  ka-
            dılar gibi sivil görevlilere maaşları karşılığında
            tımar geliri tahsis edilirdi. Tımar sisteminde asıl
            amaç  seferler  için  asker  beslemek,  vergilerin
            toplanmasını  sağlamak,  elde  edilen  gelirleri
            bölgesel yatırıma dönüştürmekti.
            Sipahiye verilen tımar hem toprağı hem de üze-
            rindeki köylüleri kapsardı. Bu bakımdan devlet
            tımarlı  sipahiye  başka  yetkiler  vererek  onu
            köydeki düzenden de sorumlu tutmuştur. Sahi-
            b-i arz olarak da adlandırılan tımarlı sipahiler,
            kendilerine  tahsis  edilen  toprağın  mülkiyetine
            sahip olmadıkları gibi tımarı dâhilindeki köylü-
            lerin efendisi de değildi. Diğer yandan sipahi,  Görsel 1: Tımarlı sipahi
            kanunsuzluk eden birini tutuklama yetkisine sa-
            hipti. Sipahi, tımarını oluşturan köyde oturur ve seferde askerî görevlerini yerine getirirdi. Sipahi kanun-
            namelerle belirlenen vergilerin haricinde herhangi bir vergi alamazdı. Bu sistemde tarım arazisi devlete
            aittir. Toprağı işleyen köylüler babadan oğula geçen kiracı konumundaydı. Kira bedellerini ödeyen kişiler
            toprak üzerinde tasarruf hakkı kazanırlardı. Köylünün toprak üzerindeki hakları yalnız babadan oğula
            geçer, köylü toprağı satamaz, hediye olarak bağışlayamaz veya izinsiz olarak başkasına aktaramazdı.
            Tımarlı sipahinin toprak üzerinde birkaç hakkı vardı. Devletin toprak yasalarını uygular, boş toprakları
            sözleşmeyle ve peşin ödenen bir kira “tapu resmi” karşılığında talep eden köylünün tasarrufu altına
            verirdi. Köylü ise toprağı sürekli işlemeyi ve zorunlu vergileri ödemeyi üstlenirdi. Ekinlik, bostan ya da
            çayır olarak aldığı toprağın kullanımını değiştiremezdi. Toprağı üç yıl boyunca bir neden olmaksızın boş
            bırakırsa sipahi toprağı başkasına verebilirdi.
            Osmanlı Devleti’nin eyalet idaresi, devletin en temel kurumlarından biri olan tımar sistemine dayanmak-
            taydı ancak bazı eyaletlerde bu sistem uygulanmamaktaydı. Klasik dönemde Osmanlı ordusunun en
            büyük bölümünü eyaletlerdeki tımarlı sipahiler oluşturmuştur. Devlet, tımar sistemini kurmak ve sürekli
            merkezî denetim sağlamak için eyaletlerdeki bütün gelir kaynaklarını ayrıntılı olarak veren tahrir defter-
            leri düzenlemiştir.





                                                                                                   117
   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185