Page 250 - Tarih 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 250

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                         TARİH 10
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı                    Kavram Öğretimi 85
            4. ÜNİTE     : BEYLİKTEN DEVLETE OSMANLI  > 4.2. Osmanlı Devleti’nde Askerî Sınıf
            Kavram       : Tekke
            Genel Beceriler  : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
            Alan Becerileri  : Tarihsel Analiz ve Yorumlama Becerisi

             Çalışmanın Adı                DİNÎ ZÜMRELERİN FAALİYET ALANLARI                       20 dk.
             Çalışmanın Amacı  İslam dünyasında önemli bir yeri olan tekkenin dinî ve sosyal işlevlerini kavrayabilme.

            1.  Yönerge:  Aşağıda  verilen  tablodaki  özelliklerin  hangi  kavrama  ait  olduğunu  belirleyerek  uygun
                        kutucukları işaretleyiniz.


                                        ÖZELLİKLER                             TEKKE  ZAVİYE   MEDRESE
             Bilgi, ilim ve ahlak yönünden en mükemmel insanın yetişmesini sağla-
             mayı amaçlamıştır.

             Kuruldukları ilk devirlerden itibaren birer sosyal yardımlaşma ve daya-
             nışma kurumu niteliği taşımıştır.

             Tarikat faaliyetlerinin yürütüldüğü küçük yapılardır.

             Dinî ve ilmî konularda akademik seviyede ders verilen eğitim kurumları
             olmuştur.
             Genellikle büyük yerleşim alanları dışında, küçük köy ve kasabalar ile
             yollar üzerinde açılmıştır.

             Toplumun manevi ve ahlaki açıdan eğitilmesi üzerinde yoğunlaşmıştır.


             Bir şeyhin yönetiminde tasavvuf eğitiminin verildiği mekânlardır.

             Değişik zamanlarda ve değişik coğrafyalarda “zaviye, hankah, dergâh,
             ribat, asitane, imaret..” gibi isimlerle anılmıştır.
             Büyük şehirlerde ve kervan yolları üzerinde inşa edilen bu yapılar tasav-
             vufi eğitimin yanında han, imaret ve kervansaray hizmeti de görmüştür.

             Yönetim kademeleri için devlet adamı yetiştirmiştir.

             Genellikle şeyh, mürit, padişah ve yöneticiler tarafından yaptırılmıştır.

             Bazı ekollerde şiir ve musikî yardımıyla ruha coşku veren zikir meclisleri-
             nin farklı bir atmosfer oluşturduğu mekânlardır.
             Allah ve peygamber sevgisi temasına daha çok yer vermiş, korku yerine
             sevgi unsurunu işlemişlerdir.

             Dervişlerin toplandığı, dinî ve ahlaki açıdan eğitimin verildiği, kâmil
             insan yetiştirme kurumları olmuştur.


                                         İSLAM TOPLUMUNDA KURUMLAR

                   İlk dönemlerden itibaren İslam toplumlarında sosyal yardım müesseselerine büyük önem ve-
                rilmiştir. Bu amaçla hemen her devirde ve bölgede işlevleri birbirinden farklı, ancak özde toplu-
                mun huzur ve refahına dönük hizmetler veren müesseseler kurulmuştur. Bu müesseseler ribat,
                hankah,  zaviye  ve  tekke  gibi  dinî  muhtevası  ağır  basan  veya  medrese,  kervansaray,  cami  ve
                mescit gibi daha farklı işlevleri karşılayan kurumlar olmuştur.




                                                                                                   157
   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254   255