Page 39 - Coğrafya 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 39
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
19 COĞRAFYA 11 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi
2. ÜNİTE : BEŞERÎ SİSTEMLER > 2.3. Ekonomik Faaliyetler ve Doğal Kaynaklar > 2.3.1. Üretim, Dağıtım ve Tüketimi Etkileyen
Faktörler
Kavram : İmalat
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Coğrafi Sorgulama Becerisi
Çalışmanın Adı DÜNYA PAZARINDAKİ İMALATÇILAR 20 dk.
Çalışmanın Amacı İmalat kavramını açıklayabilme.
Yönerge: Aşağıdaki metin ve tabloları dikkate alarak soruları yanıtlayınız.
Sibel Öğretmen öğrencilerine ülkemizde ve dünyada plastik sanayinin çok hızlı bir şekilde yaygınlaştı-
ğını ve bu konuda özellikle Çin’in dünya pazarlarında önemli bir yere sahip olduğunu söylemiştir. Sibel
Öğretmen daha sonra öğrencilerine etkileşimli tahtadan Tablo 1 ve Tablo 2’yi göstermiştir.
Tablo 1: Dünya plastik üretiminin bölgesel dağılımı
Bölgeler % Pay Milyon Ton
Çin 25 72
Avrupa 21 60
Nafta 20 58
Diğer Asya (Çin Hariç) 16 46
Orta Doğu + Afrika 8 23
Latin Amerika 7 20
Diğerleri 3 9
Toplam 100 288
Tablo 2: Başlıca ülkelerin plastik mamül üretimleri
Seçilmiş Seçilmiş
1000 Ton % Pay 1000 Ton % Pay
Ülkeler Ülkeler
Çin 72.000 25,0 Polonya 6.200 2,2
ABD 42.000 14,6 Rusya 6.300 2,2
Almanya 15.000 5,2 Endonezya 4.300 1,5
S. Arabistan 12.500 4,3 Kanada 4.200 1,5
Hindistan 11.500 4,0 Malezya 3.600 1,3
Tayland 8.500 3,0 Çekya Cumh. 1.850 0,6
Türkiye 8.100 2,8 Macaristan 1.800 0,6
İtalya 8.000 2,8 Arjantin 1.600 0,6
Brezilya 7.000 2,4 Diğerleri 67.050 23,3
Fransa 6.500 2,3 Toplam 288.000 100,0
Sibel Öğretmen öğrencilerine plastiğin bir sanayi ürünü (mamül madde) olduğunu ve hammaddesinin
petrol ve petrol dışında gaz ve kömür de olabileceğini belirtmiştir. Öğrencilerine tabloları inceledikten
sonra “Bir ülkenin ekonomik gelişiminde hammadde mi yoksa mamül (işlenmiş) madde mi be-
lirleyici role sahiptir?” sorusunu yönelterek beyin fırtınası yapmalarını istemiştir.
36