Page 39 - Coğrafya 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 39

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
         19      COĞRAFYA 11                                           Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi
          2. ÜNİTE    : BEŞERÎ SİSTEMLER > 2.3. Ekonomik Faaliyetler ve Doğal Kaynaklar > 2.3.1. Üretim, Dağıtım ve Tüketimi Etkileyen
                       Faktörler
          Kavram      : İmalat
          Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
          Alan Becerileri  : Coğrafi Sorgulama Becerisi

          Çalışmanın Adı                  DÜNYA PAZARINDAKİ İMALATÇILAR                          20 dk.
          Çalışmanın Amacı  İmalat  kavramını açıklayabilme.


          Yönerge: Aşağıdaki metin ve tabloları dikkate alarak soruları yanıtlayınız.

          Sibel Öğretmen öğrencilerine ülkemizde ve dünyada plastik sanayinin çok hızlı bir şekilde yaygınlaştı-
          ğını ve bu konuda özellikle Çin’in dünya pazarlarında önemli bir yere sahip olduğunu söylemiştir. Sibel
          Öğretmen daha sonra öğrencilerine etkileşimli tahtadan Tablo 1 ve Tablo 2’yi göstermiştir.

                        Tablo 1: Dünya plastik üretiminin bölgesel dağılımı

                         Bölgeler            % Pay                Milyon Ton
                         Çin                 25                   72

                         Avrupa              21                   60
                         Nafta               20                   58
                         Diğer Asya (Çin Hariç)  16               46
                         Orta Doğu + Afrika  8                    23
                         Latin Amerika       7                    20
                         Diğerleri           3                    9
                         Toplam              100                  288


              Tablo 2: Başlıca ülkelerin plastik mamül üretimleri

               Seçilmiş                                Seçilmiş
                            1000 Ton      % Pay                      1000 Ton      % Pay
               Ülkeler                                 Ülkeler
               Çin          72.000        25,0         Polonya       6.200         2,2

               ABD          42.000        14,6         Rusya         6.300         2,2
               Almanya      15.000        5,2          Endonezya     4.300         1,5
               S. Arabistan  12.500       4,3          Kanada        4.200         1,5
               Hindistan    11.500        4,0          Malezya       3.600         1,3
               Tayland      8.500         3,0          Çekya Cumh.   1.850         0,6
               Türkiye      8.100         2,8          Macaristan    1.800         0,6
               İtalya       8.000         2,8          Arjantin      1.600         0,6
               Brezilya     7.000         2,4          Diğerleri     67.050        23,3
               Fransa       6.500         2,3          Toplam        288.000       100,0



          Sibel Öğretmen öğrencilerine plastiğin bir sanayi ürünü (mamül madde) olduğunu ve hammaddesinin
          petrol ve petrol dışında gaz ve kömür de olabileceğini belirtmiştir. Öğrencilerine tabloları inceledikten
          sonra  “Bir ülkenin  ekonomik gelişiminde hammadde mi yoksa mamül (işlenmiş) madde mi be-
          lirleyici role sahiptir?” sorusunu yönelterek beyin fırtınası yapmalarını istemiştir.




          36
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44