Page 5 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 5

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11  1
                                                                                      Kavram Öğretimi
            1. ÜNİTE     : GİRİŞ > Edebiyatın Sanat Akımlarıyla İlişkisi > Edebiyat ve Sanat Akımları
            Kavram       : Klasisizm
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : Yazma Becerisi

             Çalışmanın Adı                        KLASİSİZM ANAHTARI                               20 dk.
             Çalışmanın Amacı  Klasisizmin genel özelliklerine dair çıkarımlarda bulunabilme.

            Yönerge: Aşağıdaki metinleri okuyunuz. Metinlerden hareketle soruları cevaplayınız.


                                                        KLASİSİZMİ HAZIRLAYAN ORTAM

                                              Klasik akım her şeyden önce mutlak krallık devrinin açtığı bir
                                              çığırdır. Fransa’da XIV. Louis (Lui), bütün derebeylerini dize
                                              getirmiş  ve Tanrı’dan  aldığı  iddia  edilen  haklarla  tartışmasız
                                              bir egemenlik kurmuştur. Saray ve salon hayatı çok parlak ve
                                              ihtişamlıdır. İlim, sanat, zarafet bayrağı olan bu salonlarda her
                                              davranış ve her söz usul ve nizama bağlanmıştır.
                                              (…)
                                              Bu çağ Fransız aydınlarının hayran oldukları ideal varlık “seçkin
                                              insan” tipidir. Bu tip, iyi giyimli, hareket ve sözlerinde ölçülü,
                                              kibar, görgülü ve zariftir. Antikiteye hayran ayrıca sağduyu ve
                                              mantık  timsalidir.  Seçkin  insan,  mükemmele  varan  zevki  ile
                                              klasik akımın sanattaki modeli ve muhatabı olmaktadır.
                                                                                 Ahmet Kabaklı, Türk Edebiyatı I




                       Görsel: XIV. Louis



                                                     HORACE
             MÖ VII. asırda İtalya’da iki bağımsız şehir vardır: Roma ve Albe. Bu şehirlerin halkı birbirlerinden
             kız alıp vermek yoluyla akraba olmuşlardır. Buna rağmen Romalılık ve Albelilik devam etmekte ve
             her iki şehir, birbirini kendi hâkimiyeti altına almak istemektedir.
             Albe’de Küryaslar denilen asil bir aile vardır. Bu ailenin kızı Sabin, Romalı bir kahramanla evlenmiş,
             Romalı olmuştur. Sabin’in kocası, Romalı Horace (Horas) ailesinin üçüncü oğludur.
             Sabin, Roma ile Albe arasında bir savaş olmasını istemiyor. Çünkü bu harbi Roma kazanırsa asıl
             vatanı Albe esir olacaktır. Harbi, Albe kazanırsa aynı felaket Roma’daki kocasının başına gelecektir.
             Bu harbi istemeyen biri de Horasların kız kardeşi Camille'dir (Kamil). Çünkü o da Küryaslardan
             biriyle nişanlıdır.
             Horace Kardeşler’in üçüncüsü, harpten endişe duyan kız kardeşine bu münasebetle şu sözleri söyler:
             — Metin olunuz ve benim kız kardeşim olduğunuzu ispat ediniz. Eğer savaşı nişanlınız kazanır ve
             beni öldürürse onu vatanına karşı vazifesini yapmış bir kahraman gibi karşılayınız.
             (…)
                                                                                    Corneille (Korney), Horace
                                                                          (Metinler, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
             Kelime Dağarcığı:
             antikite: İlk Çağ.





                                                                                                     3
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10