Page 7 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 7

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11  2
                                                                                      Kavram Öğretimi
            1. ÜNİTE     : GİRİŞ > Edebiyatın Sanat Akımlarıyla İlişkisi > Edebiyat ve Sanat Akımları
            Kavram       : Romantizm
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : Yazma Becerisi

             Çalışmanın Adı          HİSSEDİYORUM, HAYAL EDİYORUM; ÖYLEYSE VARIM                    20 dk.
             Çalışmanın Amacı  Romantizm akımının genel özelliklerini ve ortaya çıkış nedenlerini açıklayabilme.

            Yönerge: Aşağıdaki metni okuyup bilgi haritasını inceleyiniz. Bunlardan hareketle soruları cevaplayınız.


                                  GÖL                                           ROMANTİZM

               Ebedi gecesinde bu dönüşsüz seferin
               Hep başka sahillere doğru sürüklenen biz
               Zaman adlı denizde bir gün, bir lahza için             Klasisizmin katı kuralcılığına tepki
                                                                      olarak ortaya çıkmıştır.
               Demirleyemez miyiz?
               (…)
               Birden şu yeryüzünün bilmediği bir nefes               Akıl ve sağduyunun yerini duygu ve
               Büyülenmiş sahilin yankısıyla inledi                   hayaller almıştır.
               Sular kulak kesildi, o hayran olduğum ses
               Şu sözleri söyledi;                                    Doğaya yönelme isteği vardır.
               ‘‘Zaman, dur artık geçme, bahtiyar saatler, siz
               Akmaz olunuz artık!
               En güzel günümüzün tadalım o süreksiz                  Romantik yapıtlarda iyi-kötü çatışması
                                                                      ön plandadır.
               Hazlarını azıcık!
               Ne kadar talihsizler size yalvarır her gün,
               Hep onlar için akın;                                   Eserlere karamsarlık, kötümser hava
               Günleriyle birlikte dertlerini götürün,                hâkimdir.
               Mesutları bırakın.
               Nafile isteyişim geçen saniyeleri;                     Toplum için sanat ilkesine uyulmuştur.
               Akıp gidiyor zaman.
               Geceye: ‘‘Daha yavaş!’’ deyişim boş; tan yeri          Din olgusu önemsenmiştir.
               Ağaracak birazdan.
               (…)
               İnsan için liman yok, sahil yok zaman için,            Klasisizmden farklı olarak sıradan ki-
                                                                      şilere yer verilmiştir. Kişiler, tip yerine
               O geçer, biz göçeriz!..’’                              karakter özelliği gösterir. İyiler hep iyi,
               Nasıl olur kalmasın bir iz avucumuzda?                 kötüler hep kötüdür.
               Nasıl yok olur her şey büsbütün silinerek?
               Demek vefasız zaman o demleri bir daha                 Yunan-Latin kaynaklarından alınan
               Geri getirmeyecek?                                     konuların yerini tarihten ve günlük ya-
               Loş uçurumlar: mazi, boşluklar, sonrasızlık,           şamdan seçilen konular almıştır.
               Acaba neylersiniz yuttuğunuz günleri?
               Alıp götürdüğünüz derin hazları artık                  İnsan ve sanatkâr merkezdedir.
               Vermez misiniz geri?
               Ey göl! dilsiz kayalar! mağaralar! kuytu orman!
               Siz ki zaman esirger, tazeler havasını,                Bireysel ve lirik özellikler taşır.
               Ne olur, ey tabiat o günlerin saklasan
               Bari hatırasını!                                       Tesadüflere ve olağanüstülüklere
               (…)                                                    çokça yer verilmiştir.
                                       Alphonse De Lamartine, Göl
                               (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)  Tasvirlere çok yer verilmiştir.


                                                                      “Dram” türü ortaya çıkmıştır.

                                                                                                     5
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12