Page 7 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 7
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11 2
Kavram Öğretimi
1. ÜNİTE : GİRİŞ > Edebiyatın Sanat Akımlarıyla İlişkisi > Edebiyat ve Sanat Akımları
Kavram : Romantizm
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Yazma Becerisi
Çalışmanın Adı HİSSEDİYORUM, HAYAL EDİYORUM; ÖYLEYSE VARIM 20 dk.
Çalışmanın Amacı Romantizm akımının genel özelliklerini ve ortaya çıkış nedenlerini açıklayabilme.
Yönerge: Aşağıdaki metni okuyup bilgi haritasını inceleyiniz. Bunlardan hareketle soruları cevaplayınız.
GÖL ROMANTİZM
Ebedi gecesinde bu dönüşsüz seferin
Hep başka sahillere doğru sürüklenen biz
Zaman adlı denizde bir gün, bir lahza için Klasisizmin katı kuralcılığına tepki
olarak ortaya çıkmıştır.
Demirleyemez miyiz?
(…)
Birden şu yeryüzünün bilmediği bir nefes Akıl ve sağduyunun yerini duygu ve
Büyülenmiş sahilin yankısıyla inledi hayaller almıştır.
Sular kulak kesildi, o hayran olduğum ses
Şu sözleri söyledi; Doğaya yönelme isteği vardır.
‘‘Zaman, dur artık geçme, bahtiyar saatler, siz
Akmaz olunuz artık!
En güzel günümüzün tadalım o süreksiz Romantik yapıtlarda iyi-kötü çatışması
ön plandadır.
Hazlarını azıcık!
Ne kadar talihsizler size yalvarır her gün,
Hep onlar için akın; Eserlere karamsarlık, kötümser hava
Günleriyle birlikte dertlerini götürün, hâkimdir.
Mesutları bırakın.
Nafile isteyişim geçen saniyeleri; Toplum için sanat ilkesine uyulmuştur.
Akıp gidiyor zaman.
Geceye: ‘‘Daha yavaş!’’ deyişim boş; tan yeri Din olgusu önemsenmiştir.
Ağaracak birazdan.
(…)
İnsan için liman yok, sahil yok zaman için, Klasisizmden farklı olarak sıradan ki-
şilere yer verilmiştir. Kişiler, tip yerine
O geçer, biz göçeriz!..’’ karakter özelliği gösterir. İyiler hep iyi,
Nasıl olur kalmasın bir iz avucumuzda? kötüler hep kötüdür.
Nasıl yok olur her şey büsbütün silinerek?
Demek vefasız zaman o demleri bir daha Yunan-Latin kaynaklarından alınan
Geri getirmeyecek? konuların yerini tarihten ve günlük ya-
Loş uçurumlar: mazi, boşluklar, sonrasızlık, şamdan seçilen konular almıştır.
Acaba neylersiniz yuttuğunuz günleri?
Alıp götürdüğünüz derin hazları artık İnsan ve sanatkâr merkezdedir.
Vermez misiniz geri?
Ey göl! dilsiz kayalar! mağaralar! kuytu orman!
Siz ki zaman esirger, tazeler havasını, Bireysel ve lirik özellikler taşır.
Ne olur, ey tabiat o günlerin saklasan
Bari hatırasını! Tesadüflere ve olağanüstülüklere
(…) çokça yer verilmiştir.
Alphonse De Lamartine, Göl
(Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.) Tasvirlere çok yer verilmiştir.
“Dram” türü ortaya çıkmıştır.
5