Page 12 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 12

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
         4 4     TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11                              Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi


          2.  Aşağıdaki metinlerin hangi edebî akımlarla ilgili olduğunu verilen boşluklara yazınız.

           I. Metin
           Stendhal’de (Stendal) gözlem önemli bir öğedir. Onun romanı objektif bir
           gözlem romanıdır. Romancı olarak insanları gözler, notlar alır, rastladığı ka-
           rakterler hakkında fişler düzenler, belgelere dayanır. Ona göre bir roman
           kahramanı “her şeyden önce kutusundan çıkmış bu fişlerden biridir.” Stend-
           hal kendi romanları hakkında: “Büyük bir yol üzerinde gezinen bir aynadır.”
           der. Bu sözler “gerçeğe uyma” kuralını ne dereceye kadar benimsediğinin
           bir kanıtı olmaktadır. Romancının yazarken kendisinden bir şey katmadığını
           onun işinin, yolda dolaşan bir kişinin izlenimlerini, gördüklerini, bir ayna
           gibi yansıtmaktan ibaret olduğunu söylemektedir.





           II. Metin
           Ulusal kaynaklardan yararlanma konusunda Charles Nodier: (Çarlz Nodiyir)
           “Yazı yazdığımız dönemin belli başlı özelliklerinden biri, geçmişin anılarını
           canlandırmak, kendi toplumsal gençliğimizin gelenekleri içinde yaşamaya
           devam etmek, ulusal eski eserlerimizin tozları içinde, edebiyatımızda ve ta-
           rihimizde ihmale uğrayan nitelikleri ve yetenekleri tekrar bulmak konusun-
           da duyulan kaçınılmaz ihtiyaçtır.” der.





           III. Metin
           Hangi konu işlenirse işlensin akıl devamlı olarak duygu, esin ve ruh üze-
           rindeki kontrolü elinde tutmalıdır. Akıl doğru olan şeyi gösterecektir. “An-
           cak doğru olan şey güzeldir.” Aşırılıklardan kurtaracak, doğruyu yanlıştan
           ayıracak olan akıldır. Bu tutum, (...) yazarlar sanat eseri yaratılırken esinin,
           hayal gücünün oynadığı rolü görmezlikten geliyorlardı anlamına gelmeme-
           lidir. Onlar bu doğal yeteneklerin açıklığı temsil eden akıl tarafından sa-
           dece kontrol altına alınmasını savunuyorlardı. Üstelik, sanat eserinin aklın
           yönetiminde erişeceği gerçek ve güzellik evrensel bir gerçek ve güzellik
           olacaktır. Çünkü her zaman ve her yerde aynı olacaktır. Akıl geçici öğeleri
           incelemek yerine, insan psikolojisini, insanın her yerde aynı olan iç dünya-
           sını incelemeye zorlayacaktır. “Öyle ise aklı seviniz. Yazılarınız parlaklık ve
           değerini her zaman yalnız ondan alsın.” der Boileau (Buelo).

 Karekod
 Alanı
 Asıl karekodlar
 yerleştirildikten sonra
 kalıptaki görseli siliniz.
 Asıl karekodda çerçeve   IV. Metin
 konturu olmayacak.
           Genel olarak gözlem ve belgelere dayanma ilkesini benimsemekle beraber,
           “deneysel bilim” yöntemine, hatta Emile Zola’nın (Emil Zola) yaptığı gibi,
           soya çekim gibi bir bilimsel konuya edebî eserde yer vermekle hem gözle-
           me hem belgelere hem deneye dayanan bir “deneysel roman” türü meydana
           getirmek istemiştir.
                                                 Cemil Göker, Fransa’da Edebiyat Akımları
                                                 (Metinler, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


          10
                                                                            Hazırlayan: Mustafa Asım EKMEKÇİOĞLU
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17