Page 13 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 13

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11  5
                                                                                      Kavram Öğretimi
            1. ÜNİTE     : GİRİŞ > Edebiyatın Sanat Akımlarıyla İlişkisi > Edebiyat ve Sanat Akımları
            Kavram       : Parnasizm, Sembolizm
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : Yazma Becerisi

             Çalışmanın Adı                      ŞİİRDE TASVİR VE MUSİKİ                            20 dk.
             Çalışmanın Amacı  Parnasizm ve sembolizm akımlarının benzerlik ve farklılıklarını açıklayabilme.


            Yönerge: Aşağıdaki metinleri ve bilgi haritalarını inceleyiniz. Metinlerden ve bilgi haritalarından hare-
                     ketle soruları cevaplayınız.


                                            Realizm ve natüralizmin şiire yansımasıdır.

                                            Dil ve yapı bakımından kusursuz yapıtlar ortaya koymak esastır.

                  PARNASİZM                 Nazım biçimi ve nazım birimi gibi özelliklere önem verilir.
                XIX. yüzyılın ikinci
                yarısında romantik          Ölçü, kafiye, kafiye düzeni vs. ile ahenk sağlanmaya çalışılır.
                 şiire tepki olarak
               ortaya çıkmış bir şiir       Duygu ve hayaller yerine dış gerçeklik tarafsız biçimde betimlenir.
                    akımıdır.
                                            “Sanat için sanat” anlayışı hâkimdir.

                                            Eski Yunan ve Latin edebiyatlarının etkisi görülür.



             I. Metin                                Kelime Dağarcığı:
                                                     dem-be-dem:  Zaman  zaman.  heyûlâ:  Korkunç  hayal.  manzûr
                          YAĞMUR                     olmak:  Bakılmak.  muhtazır:  Can  çekişen.  muhteriz:  Çekingen.
                                                     muttarid:  Tekdüze.  nağme-sâz:  Şarkı  söyleyen.  nevha-ger:  Ölü
             Küçük, muttarid, muhteriz darbeler      ağlayıcısı. nısf-ı şeb: Gece yarısı. nümâyân olmak: Görünür ol-
             Kafeslerde, camlarda pür-ihtizâz        mak, görünmek. pür-ihtizâz: Titreyiş dolu, titrek. seylâbe: Sel, sel
             Olur dem-be-dem nevha-ger, nağme-sâz    suyu. zerrât: Zerreler.
             Kafeslerde, camlarda pür-ihtizâz
             Küçük, muttarid, muhteriz darbeler     1.  Yağmur şiiri, parnasizm akımının etkisiyle yazılmıştır.
                                                        Şiirde bu akımın hangi özellikleri görülmektedir? Açık-
             Sokaklarda seylâbeler ağlaşır,             layınız.
             Ufuk yaklaşır, yaklaşır, yaklaşır;
             Bulutlar karardıkça zerrâta bir
             Ağır, muhtazır dalgalanmak gelir;


             Bürür bir soğuk gölge etrafı hep,
             Nümâyân olur gündüzün nısf-ı şeb.

             Söner şimdi, manzûr olurken demin
             Heyûlâsı karşımda bir âlemin.

             Açılmaz ne bir yüz, ne bir pencere;
             Bakıldıkça vahşet çöker yerlere.
             (…)
                               feûlün / feûlün / feûlün / feûl
                               Tevfik Fikret, Rübab-ı Şikeste





                                                                                                    11
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18