Page 14 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 14
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
5 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi
Dış dünyanın insan üzerindeki etkisi sembollerle anlatılır.
“Sanat için sanat” anlayışı hâkimdir.
SEMBOLİZM
Ritim ve müzikaliteye önem verilir. XIX. yüzyılın son
çeyreğinde ortaya
Anlam kapalılığı, mecazlar ve imgeler vardır. çıkan ve gerçeği
birtakım sembollerle
Biçimde serbestlik tercih edilmiştir. anlatmayı esas alan
sanat akımıdır.
Gerçeklerden kaçış, hayale sığınma, karamsarlık söz konusudur.
“Şiir, anlaşılmak için değil hissedilmek içindir.” görüşü savunulur.
II. Metin Kelime Dağarcığı:
fecr (fecir): Tan, tan kızıllığı. nâlân: İnleyici, inleyen. sırma: Altın
BİR GÜNÜN SONUNDA ARZU yaldızlı veya yaldızsız ince gümüş tel.
Yorgun gözlerimin halkalarında 2. Bir Günün Sonunda Arzu şiiri sembolizm akımın et-
Güller gibi fecr oldu nümâyân. kisiyle yazılmıştır. Şiirde bu akımın hangi özellikleri
Güller gibi… sonsuz, iri güller, görülmektedir? Açıklayınız.
Güller ki kamıştan daha nâlân;
Gün doğdu yazık arkalarında!
Altın kulelerden yine kuşlar
Tekrârını ömrün eder ilân.
Kuşlar mıdır onlar ki her akşam,
Âlemlerimizden sefer eyler?..
Akşam, yine akşam, yine akşam,
Bir sırma kemerdir suya baksam;
Akşam, yine akşam, yine akşam,
Göllerde bu dem bir kamış olsam!
mefûlü / mefâîlü / feûlün
Ahmet Haşim, Piyâle
(Metinler, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
3. İki farklı akımın etkisiyle yazılmış Yağmur ve Bir Günün Sonunda Arzu adlı şiirler hangi yönlerden
birbirinden ayrılmaktadır? Açıklayınız.
Karekod
Alanı
Asıl karekodlar
yerleştirildikten sonra
kalıptaki görseli siliniz.
Asıl karekodda çerçeve
konturu olmayacak.
12
Hazırlayan: Ahmet ASLAN