Page 14 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 14

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
         5       TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11                              Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi


           Dış dünyanın insan üzerindeki etkisi sembollerle anlatılır.


           “Sanat için sanat” anlayışı hâkimdir.
                                                                                  SEMBOLİZM
           Ritim ve müzikaliteye önem verilir.                                  XIX. yüzyılın son
                                                                                çeyreğinde ortaya
           Anlam kapalılığı, mecazlar ve imgeler vardır.                        çıkan ve gerçeği
                                                                               birtakım sembollerle
           Biçimde serbestlik tercih edilmiştir.                               anlatmayı esas alan
                                                                                 sanat akımıdır.
           Gerçeklerden kaçış, hayale sığınma, karamsarlık söz konusudur.

           “Şiir, anlaşılmak için değil hissedilmek içindir.” görüşü savunulur.


          II. Metin                               Kelime Dağarcığı:
                                                  fecr (fecir): Tan, tan kızıllığı. nâlân: İnleyici, inleyen. sırma: Altın
          BİR GÜNÜN SONUNDA ARZU                  yaldızlı veya yaldızsız ince gümüş tel.

          Yorgun gözlerimin halkalarında         2.  Bir Günün Sonunda Arzu şiiri sembolizm akımın et-
          Güller gibi fecr oldu nümâyân.             kisiyle  yazılmıştır.  Şiirde  bu  akımın  hangi  özellikleri
          Güller gibi… sonsuz, iri güller,           görülmektedir? Açıklayınız.
          Güller ki kamıştan daha nâlân;
          Gün doğdu yazık arkalarında!


          Altın kulelerden yine kuşlar
          Tekrârını ömrün eder ilân.
          Kuşlar mıdır onlar ki her akşam,
          Âlemlerimizden sefer eyler?..

          Akşam, yine akşam, yine akşam,
          Bir sırma kemerdir suya baksam;
          Akşam, yine akşam, yine akşam,
          Göllerde bu dem bir kamış olsam!
                               mefûlü / mefâîlü / feûlün
                                 Ahmet Haşim, Piyâle
                  (Metinler, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)



          3.  İki farklı akımın etkisiyle yazılmış Yağmur ve Bir Günün Sonunda Arzu adlı şiirler hangi yönlerden
              birbirinden ayrılmaktadır? Açıklayınız.
 Karekod
 Alanı
 Asıl karekodlar
 yerleştirildikten sonra
 kalıptaki görseli siliniz.
 Asıl karekodda çerçeve
 konturu olmayacak.












          12
                                                                                     Hazırlayan: Ahmet ASLAN
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19