Page 11 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 11
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11 4
Kavram Öğretimi
1. ÜNİTE : GİRİŞ > Edebiyatın Sanat Akımlarıyla İlişkisi > Edebiyat ve Sanat Akımları
Kavram : Klasisizm, Romantizm, Realizm, Natüralizm
Genel Beceriler : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
Alan Becerileri : Okuma Becerisi, Yazma becerisi
Çalışmanın Adı AKIMA GÖRE 20 dk.
Çalışmanın Amacı Edebî akımların genel özelliklerini ayırt edebilme.
KLASİSİZM ROMANTİZM REALİZM NATÜRALİZM
1. Aşağıda edebî akımlarla ilgili bazı bilgiler verilmiştir. Bu bilgilerin hangi akıma ait olduğunu yazınız.
a) Millî diller üzerine oturur ve sanatkâr da kendi millî dilini esas alır. Bu
sebeple millî dillerin gelişmesi ve zenginleşmesine büyük hizmetler-
de bulunur.
b) Onlar bıkmadan usanmadan tabiata yöneldiler; kırları, ormanları,
ağaçları, çiçekleri, kuşları, hayvanları eserlerinde anlattılar.
c) Onlar dış dünyaya, topluma, insana açıktır. Eserlerini inandıkları ger-
çek anlayışına uygun bir biçimde kaleme alabilmek için gözlemde
bulunur, araştırıp soruşturur, bilgi ve belge toplarlar.
ç) Kuralcılık ve kurallara bağlılık akımın temel niteliğidir. Sosyal hayat-
taki nizam, disiplin ve istikrar arzusu, sanata da yansımış ve sanatta
yankı bulmuştur.
d) İnsanı ele almada, onun fizyolojik yapısı, irsiyeti, yaşadığı çevre ve
aldığı eğitimi öne çıkarırlar ve bu çerçevede insanın gerçeğine ulaş-
maya çalışırlar.
e) Akımın amacı okuyucu/seyircinin sanat eserinden hareketle nasıl
olması veya olmaması gerektiğini öğrenmesi; yanlış, aşağı, adî de-
ğerlerden uzaklaşarak ideal insanın yüce değerlerine ulaşmasıdır.
f) Değişim süreci içindeki insanın ruhi büyümesini anlatmanın yanında
toplumun ve toplum değerlerinin değişim sürecini de anlatmaya veya
en azından sezdirmeye çalışırlar.
9