Page 18 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 18

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
         7       TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11                              Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi

              III. Metin                                 IV. Metin
                         İŞSİZ                                          DUYUM
              Kimse iş vermedi bize                      Mavi yaz akşamları, patikalarda, dalgın,
              Elleri cebinde                             Gideceğim, sürtüne sürtüne buğdaylara.
              Asık bir suratla                           Ayaklarımda ıslaklığı küçük otların;
              Açıkta yaşıyoruz                           Yıkasın, bırakacağım başımı rüzgâra.
              Titriyoruz ısıtılmamış odalarda            Ne bir şey düşünecek, ne bir lâf edeceğim.
              Yalnız kuru bir yel var şimdi              Ama sonsuz bir sevgi dolduracak içimi;
              Sapanların atılı durduğu                   Göçebeler gibi, uzaklara gideceğim,
              Sürülmemiş boş tarlalarda                  Mutlu, sanki yanımda bir kadın varmış gibi
              (…)
                           T.S. Eliot, Bütün Şiirleri                          Rimbaud, Bütün Şiirleri
                                                                   (Metinler, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)

          Kelime Dağarcığı:
          âlûde-i  zulmet:  Karanlıklar  çöktüren.  cûş-i  ahzân:  Hüzünlerin  coşkunluğu.  eyyâm-ı  nevbaharı:  İlkbahar  günle-
          ri.  hamûşâne:  Sessizce.  dem-be-dem:  Daima,  zaman  zaman.  kebûterlerin  neşîdeleri:  Güvercinlerin  şiirleri.  kulü-
          bün  sürûd-i  şeydası:  Kalplerin  divane  şarkısı.  lerze:  Titreyiş.  mürgân:  Kuşlar.  müteşekki:  Şikayet  eden,  sızlanan.
          lâim: Kınayıcı. pür-nisyân: Her şeyi unutan. rîşe-i cenâh-ı melek: Melek kanadının saçağı. sâf ü râkit: Saf ve durgun.
          tagayyür: Değişme, başkalaşma.


          1.   Yukarıdaki şiirlerin hangi sanat akımına ait olduğunu tespit ediniz. Şiirlerin hangi özelliğinden dolayı
              bu akıma ait olduğunu verilen boşluklara yazınız.

               Şiir Adı: Mai Deniz. Etkilendiği Akım:
               Şiirin Akımla İlişkisi:

               Şiir Adı: Elhan-ı Şita. Etkilendiği Akım:
               Şiirin Akımla İlişkisi:

               Şiir Adı: İşsiz. Etkilendiği Akım:
               Şiirin Akımla İlişkisi:

               Şiir Adı: Duyum. Etkilendiği Akım:
               Şiirin Akımla İlişkisi:



          2.   Aşağıda sanat akımlarıyla ilgili bilgiler maddeler hâlinde verilmiştir. Bu bilgilerin hangi sanat akımına
              ait olduğunu yay ayraç içindeki boşluğa yazınız.
 Karekod
 Alanı         a)  Ölçü ve uyağa önem verilmiştir, ritim ön plana çıkarılmıştır. (        )
 Asıl karekodlar
 yerleştirildikten sonra
 kalıptaki görseli siliniz.   Durgun sular, ay ışığı, alacakaranlık, tan ağartısı, perdede gezinen gölgeler ve ölüm bu akımda kulla-
 Asıl karekodda çerçeve   b)
 konturu olmayacak.
                  nılan başlıca temalardır. (                  )
                  Bu akım ışık ile resim yapma olarak tanımlanmaktadır. Akımın sanatçılarının izledikleri temel kaynak
               c)
                  güneştir. (                      )
                  Tarihdeki mutlu dönemlere duyulan özlem, yabancı ülkelerin manzara ve gelenekleri işlenen konulardan
               ç)
                  bazılarıdır. (                    )
                  Yapıtlarda insanların ruhsal durumlarının ortaya konması amacıyla fantastik ve korkunç olaylar anlatıl-
               d)
                  mıştı. (                      )


          16
                                                                                    Hazırlayan: Hüseyin AYHAN
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23