Page 23 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 23

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                      Kavram Öğretimi 10
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11
            2. ÜNİTE     : HİKÂYE > Cumhuriyet Dönemi’nde Hikâye > 1940-1960 Arasında Hikâye
            Kavram       : Toplumcu Gerçekçi Hikâye
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : Okuma Becerisi

             Çalışmanın Adı                        HANGİSİ TOPLUMCU?                                20 dk.
             Çalışmanın Amacı  Toplumcu gerçekçi anlayışla yazılmış hikâyeleri diğer hikâyelerden ayırt edebilme.

            Yönerge: Aşağıdaki bilgi haritasından yararlanarak soruyu cevaplayınız.




                            Konusu                                         Çatışmaları

                            Kırsal kesimde yaşayan             Güçlü-güçsüz, zengin-fakir,
                            insanlar, toprakla ilgili          aydın-cahil, ağa-köylü,
                            sorunlar, makineleşmenin           öğretmen-imam, halk-yöne-
                            getirdiği sorunlar, fabrika        tici, işçi-patron çatışmaları
                            işçilerinin sorunları, törelerle   ele alınmıştır.
                            ilgili sorunlar, yoksulluk,
                            geçim sıkıntısı, işsizlik gibi
                            konular işlenmiştir.




                                                     1940-1960
                                                Toplumcu Gerçekçi
                            Sanat Anlayışı             Hikâye          Dil ve Anlatımı


                            Edebiyat, sosyalist ideolojiyi      Yalın, açık ve akıcı bir dil
                            anlatmak için bir araç              kullanılmıştır. Kahramanlar
                            olarak kullanılmıştır. Toplu-       genellikle bölgesel dil
                            mun ekonomik, sosyal                özelliklerine uygun
                            sorunları dile getirilmiş ve        konuşturulmuştur. Kısa
                            bunlara çözüm üretilmeye            konuşma cümleleri tercih
                            çalışılmıştır. Toplum için sanat    edilmiştir. Olaylar gerçekçi
                            anlayışı benimsenmiştir.
                                                                bir bakış açısıyla ele
                                                                alınmıştır.








            1.  a)   Aşağıdaki metinlerden toplumcu gerçekçi bakış açısıyla yazılanların karşılarındaki kutucukları
                   işaretleyiniz.

                                           YORGANIMI SIKI SAR

                 Dar, toprak sofanın bir köşesine büzülmüş, eski püskü bir gömleği yamayan genç karı-
                 sına seslendi:

                 — Fadime, dedi, yorganımı sıkı sar, eyi bağla!. Akşamın serinliğinde kazanın yolunu
                 tutayım… Nasib kesikliği, olmadı işte!.. Borç harç eyi de ektiydik… Her bir muhanete
                 eyisinden “of” çekecektik. Dünya yüzüne çıkacaktık. El içine karışacaktık… Olmadı
                 işte!.. Ekin her bir yönünden yanıp gidiyormuş… Gidiyormuş ne demek? Yanıyor işte!..
                 Göz göre göre sararıyor, kavruluyor işte!..(…)
                                                                        Abbas Sayar, Yorganımı Sıkı Sar

                                                                                                    21
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28