Page 26 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 26
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
11 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi
caktı, bu mevsimde. Akdeniz seferine çıkan gemilerin tayfaları uğradıkları limanlardan ucuz ucuz
portakal alır getirirlerdi. Fakat kendisi vinç başından ayrılamadığı, yanında da on parası olmadığı
için bir şey alamamıştı. Bir manavın önünde durdu, en irilerinden tanesi yirmişer kuruşa on tane
portakal aldı, mendiline koyup bağladı.
(...)
Sabahattin Ali, Sırça Köşk
(Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
Kelime Dağarcığı:
avarya: Bir deniz yolculuğunda geminin veya yükünün gördüğü zarar. havale: Bir işi bir başkasının sorumluluğuna bırak-
ma, ısmarlama, devretme. mayna: “İndir” anlamında kullanılan bir seslenme sözü. süvari: Ticaret gemilerinde kaptanlık
yapan kimse. vira: Maçuna ve başka makinelerin çevrilmesi için verilen komut.
1. Portakal hikâyesinde gözleme dayanan bir gerçeklik anlatılmıştır. Sizce bu hikâyede gözleme dayalı
bir anlatımın kullanılmasının okuyucuya katkıları neler olabilir?
2. Okuduğunuz metinde portakal ekseninde anlatılan gerçekliği ve işlenen çatışmayı yazınız.
3. Aşağıdaki kutularda toplumcu gerçekçi hikâyelerin bazı özellikleri verilmiştir. Verilen bu özelliklere ve
ilk kutuda verilen örneğe göre okuduğunuz hikâyeyi tahlil ediniz ve diğer kutuları doldurunuz.
• Toplumsal sorunlar eserler yoluyla dile getirilmiştir.
a) Portakal hikâyesinde yoksulluk, sosyal ve ekonomik eşitsizlik ile hak-
sız kazanç dile getirilmiştir.
• Öykülerde kişiler ön planda tutulmuştur.
b)
• “Sanat toplum içindir.” anlayışı ön plandadır.
Karekod
Alanı
Asıl karekodlar c)
yerleştirildikten sonra
kalıptaki görseli siliniz.
Asıl karekodda çerçeve
konturu olmayacak.
• Kolaylıkla anlaşılabilecek dil ve anlatım özelliğine sahiptir.
ç)
24
Hazırlayan: Hatice PERÇİN AYAN