Page 21 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 21
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11 9
Kavram Öğretimi
2. ÜNİTE : HİKÂYE > Cumhuriyet Dönemi’nde Hikâye > 1940-1960 Arasında Hikâye
Kavram : Bireyin İç Dünyasını Esas Alan Hikâye
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Yazma Becerisi
Çalışmanın Adı ÖRNEKLER KİMİN? 20 dk.
Çalışmanın Amacı Bireyin iç dünyasını esas alan hikâyenin genel özelliklerini metinlerden yola çıkarak tespit edebilme.
Yönerge: Aşağıdaki görseli inceleyip metinleri okuyunuz. Görsel ve metinlerden hareketle soruları
cevaplayınız.
Elif
Yusuf
I. Metin Ruhi bunalım, yabancılaşma, Psikoloji ve psikiyatriden de
yalnızlık, toplumla hesaplaş- faydalanarak olaylardan ve
Acıbadem'deki köşkün hayatımın her safhasında ma, kendini sorgulama, gibi insanlardan hareketle bireyin
psikolojisini aktarmaya
açık bir tesiri vardır. O, çocukluğumuzun bazı konuları ele almışlardır. çalışmışlardır.
büyük zenginlikleri gibi sadece küçük yaşları
doldurup geçmemiştir. Benim de düşünce tarzıma,
mizacıma tesir etmiştir.
(…)
O yıllarda bu evde misafir kaldığımız vakitler
ben onun bol aynalı, ağır koyu perdeleri yarı inik,
eşyası bir saray müşiri kadar yaldızlı ve kordonlu
odalarında çocuk muhayyilemi bir sarhoşluk
gibi saran ilk korku ürpertilerini, o her şeyin
kendiliğinden bir masal olduğu anları tatmıştım.
(…)
Acıbadem’deki Köşk, Ahmet Hamdi Tanpınar
II. Metin
(…)
İşte her düşüncenin esası olan, niçin, neden ve nasıl Arda
gibi suallerle ben bu evde ve onunla karşılaştım. Bu Çağrışımlara açık, yer yer sanatlı bir dille Çehov tarzı
yüzdendir ki düşüncem hiçbir zaman metafizik prob- hikâyeler yazmışlar; özellikle iç konuşma, bilinç akışı gibi
lemlerde gecikmedi. Onun sayesinde doğrudan doğru- teknikleri kullanmışlardır.
ya realite üzerinde düşündüm. Niçin kapılar bu kadar III. Metin
ehemmiyetle kilitlenirken her katın sofasında yangın (…)
merdiveninin açıldığı pencere - çünkü dayım yangın Onu ilk defa gördüğüm zaman dayımın yü-
merdivenini İstanbul'da ilk kullananlardan biridir- da- zünde hepimizi o kadar çeken ve korkutan o
ima yarı açık bulunur? Neden dayım sokaktan gelecek çocuk ifadesinin manasını anladım, diyebilir
her şeyden bu kadar çekindiği hâlde etrafında sadece miyim? Yaşım bu dikkate müsait miydi? Bu-
alçak duvarlar bulunan bahçe tarafını çok emin bir yer rasını bilmiyorum. Fakat omuzuna yavaşça el
addeder ve mutfak kapısının gece gündüz ardına ka- koyup "Sevgili dayıcığım, beraber oynasak
dar açık bulunmasına göz yumardı? Nasıl olurdu da olmaz mı?" demekten kendimi zor almıştım.
dayım bu kadar kilit ve sürgü meraklısı olduğu hâlde Şunu da söyleyeyim ki bu tam bir felaket
evdeki anahtarların hiçbiri kilitlerine uymazdı? Görü- olurdu. Çünkü dayımın bütün ev halkını tit-
lüyor ki bende zihnî tecessüsün mekanizması sadece reten o korkunç hiddetlerinden birini coştu-
bu evin etrafında işliyordu. Fakat bu evin acayiplikle- rabilirdim.
rini saymak hakikaten güçtü. (…)
(…) Acıbadem’deki Köşk, Ahmet Hamdi Tanpınar
Acıbadem’deki Köşk, Ahmet Hamdi Tanpınar (Metinler, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
Kelime Dağarcığı:
mizaç: Huy, yaradılış, tabiat, karakter. muhayyile: Hayal gücü. müşir: Mareşal. tecessüs: Belli etmeden kendini ilgilendir-
meyen şeyleri öğrenmeye çalışma.
19