Page 110 - Fizik 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 110

FİZİK 11



             Çalışma No.: 1                                Çalışma No.: 5
            1.  Mehmet Bey’in,  Sami Bey’den konumunu, rüzgârın yönünü ve   1.  K ve L cisimlerinin hız büyüklüğündeki değişimleri eşit olup
                hızını istemesinin nedeni; hem Sami Bey ve ailesinin bulunduğu   değişim her saniye yer çekimi ivmesinin büyüklüğü kadardır.
                yerden farklı bir yere gitmek istememesi hem de mangal ateşi-
                nin herhangi bir tehlike oluşturması durumunda rüzgârın yan-  2.  Cisimlerin hız değişimine neden olan etkisinin yön ve doğrultu
                gını hangi yöne ve ne kadar çabuklukla yayabileceğini tahmin   bakımından değerlendirmesi aşağıda belirtilmiştir.
                etmeye çalışması olabilir.                    •  K cismi aşağı inerken hız vektörü ile yer çekimi ivmesi aynı
            2.  Sami  Bey’in  arkadaşının  sorusuna  verdiği  cevaplarda  eksik   yöndedir ve bu durum cismin her an için hızlanmasına neden
                olan  bilgi,  rüzgârın  hızıdır.  Bu  cevabı  anlamlı  hâle  getirmek   olur. Cismin hızında düzgün ve yer çekimi ivme değeri kadar
                için örneğin 30 km/h gibi bir değer belirtilebilir. Bu büyüklüğün   artış olur.
                özelliği sayı ve birim bilgisinin yanında yön bilgisine de ihtiyaç   • L cismi yukarı çıkarken hız vektörü ile yer çekimi ivmesi zıt
                duyulmasıdır.                                   yöndedir ve bu durum cismin her an için hızlanmasına neden
            3.  Hız  ile  benzerlik  gösteren  büyüklüklere  kuvvet,  ivme,  ağırlık   olur. Cismin hızında düzgün ve yer çekimi ivme değeri kadar
                gibi büyüklükler örnek olarak verilebilir. Vektör, sayısal büyük-  azalış olur. Aşağı inerken ise K cismi gibi hız vektörü ile yer
                lüğü ve birimi yanında yönü de olan niceliktir.  çekimi ivmesi aynı yöndedir ve bu durum cismin her an için
                                                                hızlanmasına neden olur. Cismin hızında düzgün ve yer çeki-
                                                                mi ivme değeri kadar artış olur.
             Çalışma No.: 2
                                                              • M ve N cisimlerinin hızlarını değiştiren etken, yer çekimi
            1.  Sayı ve birim yanında yön bilgisini de içeren nicelikler vek-  ivmesinin  cisimlerin  hız  doğrultularında  oluşan  bileşenle-
               tördür. Vektörler bir başlangıç noktasına, bir bitiş noktasına,   ridir. M cisminin yukarı çıkışı sırasında yer çekimi ivme-
               büyüklüğe, yöne ve doğrultuya sahiptir.          sinin  bileşeni  hız  vektörüne  zıt  yönde,  aşağı  inerken  aynı
                                                                yöndedir. Bu durum cismin yukarı çıkarken yavaşlamasına
            2.  Metinde  kuşların  yere  göre  hızı  hesaplanırken  toplama,  çı-  aşağı inerken hızlanmasına neden olur. Hızındaki değişim
               karma işlemi yapılmış ya da kuşların hızı ifade edilirken “2   eşit  zaman  aralıklarında  yer  çekimi  ivmesinin  bileşeninin
               katı” ifadesi kullanılmıştır. Hız, vektörel bir büyüklük oldu-  büyüklüğü kadardır.  N cisminin durumu M cisminin aşağı
               ğuna göre vektörler toplanabilir; çıkarılabilir ya da sayılarla   inişi ile benzerdir.
               çarpılabilir. Bu işlemler yapılırken vektörlerin doğrultusuna,
               yönüne ve büyüklüğüne dikkat edilmelidir.   3.  Sabit  ivme  denildiğinde  hareketlinin  hız  değişiminin  de  sabit
            3.  Hız  ve  yer  değiştirme  büyüklükleri  metinde  geçen  vektörel   olduğunu anlamalıyız. Hız vektörü ile ivme vektörü aynı yön-
                                                              de  veya  zıt  yönde  olup  cismin  hızı  her  saniye  düzgün  olarak
               büyüklüklerdir. Bunların dışında ağırlık, ivme ve kuvvet; vek-  değişim gösteriyorsa bu cisim için sabit ivmeli hareket yaptığı
               törel büyüklüklere örnek olarak verilebilir.   söylenebilir.
             Çalışma No.: 3
                                                           Çalışma No.: 6
            1.  Öğrencilerin verdiği cevaplarda farklılıklar görülebilir. Muh-
               temel cevap şöyle olabilir:                1.  Bir cismin hızı eşit zaman aralıklarında düzgün olarak artıyor
                                                              ya da azalıyorsa bu cisim sabit ivmeli hareket yapar. Bahsedi-
                 Kişi    Tespit          Benzer Tespit        len hız değişimi yalnızca bir boyutta gerçekleşiyorsa bu cismin
                Murat  Aziz benden uzaklaşıyor.  Kerem bana yaklaşıyor. Zeynep bana göre hareketsiz.  hareketi için bir boyutta sabit ivmeli hareket ifadesi kullanılır.
                Zehra  Zeynep hareketsizdir.  Aziz benden uzaklaşıyor. Mehmet bana yaklaşıyor.  2.  Görsel 1’de ve Görsel 3’te hareket eden motosikletler hem yu-
                Zeynep  Kerem’e yaklaşıyorum.  Murat bana göre hareketsiz. Rıfat’a yaklaşıyorum.  karı doğru yükselmekte hem de yere paralel olarak yol almak-
                Aziz  Zehra benden uzaklaşıyor. Rıfat bana yaklaşıyor. Murat benden uzaklaşıyor.  tadırlar. Hem yatay hem de düşey doğrultuda, yani iki boyutta
                Rıfat  Aziz’e yaklaşıyorum.  Mehmet’ten uzaklaşıyorum. Murat’a yaklaşıyorum.  hareket etmektedirler. Görsel 2’de hareket eden motosikletli
                Kerem  Rıfat benden uzaklaşıyor.  Aziz ve Zehra bana yaklaşıyor.   ise düz, yani doğrusal bir yolda, bir boyutta hareket etmek-
                Mehmet  Murat bana yaklaşıyor.  Aziz bana yaklaşırken Rıfat uzaklaşıyor.  tedir.
            2.  Her  hareketli,  hareket  durumunu  kendi  referans  sistemiyle   3.  Görsel  2’deki  motosikletli,  doğrusal  yolda  hareket  ettiği  ve
               açıklar ve bu durum hareket ile ilgili birden fazla açıklamanın   ivmesi sabit olduğu için bir boyutta, sabit ivmeli hareket yap-
               yapılmasına neden olur. Hareket, hareketli bir gözlemci için   maktadır.
               farklı görünebilir. Bu nedenle değişik anlamlara gelebilecek
               cümleler kurulabilir, yorumlar yapılabilir. Ancak özne hâlin-  Çalışma No.: 7
               deki kişi için kendi hareketi genel anlamda sabittir.
            3.  Bir cismin, herhangi bir referans sistemindeki bir gözlemciye   1.  Aristoteles, tüm cisimler için aynı özelliği belirterek kütlelerin
               göre olan hareketi ya da iki cismin birbirlerine göre hareketine   hıza etki edeceğini, böylece ağır cisimlerin daha erken yere
               bağıl hareket denir.                           düşeceğini söylemiştir. Ancak hava sürtünmesinin cisimlerin
                                                              düşmesine ve hızına olan etkisini doğru yorumlayamamıştır.
                                                              Galilei ise cisimlerin hızlarındaki değişimin ortamın yoğun-
             Çalışma No.: 4
                                                              luğundan kaynaklandığını ve gerekli ortam sağlanabilirse eşit
            1.  Bir cismin hareket edip etmediğini belirleyen koşul onun yer   sürede düşebileceklerini düşünmüştür. Ancak itici güç adını
                                                              verdiği  terimi  yanlış  biçimde  kullanarak  cisimlerin  hızlan-
               değiştirmesi ya da yol almasıdır.              masına etkide bulunup bir süre sonra ortadan kalkabileceğine
            2.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte­  kanaat getirmiştir.
               mel cevaplar şöyle olabilir:
               Gözlemci durgun ise:                        2.  Cisimlerin yere düşmelerinin sebebi, kütle çekimi sayesinde
               Cismin durgun gözlemciye göre yer değiştirmesi ya da yol alma-  oluşan yer çekimi kuvvetidir.
               sı bir cismin gözlemciye göre hareket edip etmediğini belirleyen   3.  Ay yüzeyinde yapılan deneyde kütle, özkütle ve yer çekimi
               koşuldur. Bu duruma rüzgârın olmadığı bir ortam da yağan yağ-  ivmesi kavramlarından yararlanılmıştır. Ay yüzeyinde yapılan
               muru, hareket eden araçta bulunan kişi ile yolda duran kişinin   deneyden yararlanarak serbest düşme kavramı ile ilgili “Yer-
               farklı açılarda yağıyor gibi algılaması örnek olarak verilebilir.   den belirli yükseklikte bulunan her cisim, serbest bırakıldığın-
            3.  Gözlemcinin referans noktası olduğu ve gözlem yaptığı cis-  da yere doğru, hızı artacak biçimde düşer.” şeklinde genelle-
               min hareketini yorumlamasına “bağıl hareket” denir.  me yapılabilir.
                                                                                                   107
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115