Page 67 - Kimya 10| Kavram Öğretimi Kitabı
P. 67

39
                                                                                        KİMYA 11

            2. ÜNİTE     : GAZLAR >2.3. Gazlarda Kinetik Teori>2.3.1. Gazların Davranışlarını Kinetik Teori ile Açıklama
            Kavram       : Difüzyon
            Genel Beceriler  : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
            Alan Becerileri  : Çıkarım Yapma Becerisi

             Çalışmanın Adı                           YETİŞEMEDİM                                   10 dk.
             Çalışmanın Amacı  Gazların difüzyonunu açıklayabilme.


            Yönerge: Aşağıdaki bilgi kutusunu ve metaforu okuyunuz ve aralarındaki bağlantıyı kurarak soruları
                      cevaplayınız.


                  BİLGİ KUTUSU
               Gaz hâlindeki bir maddenin konulduğu ortamda gelişigüzel molekül hareketi ile yayılmasına “difüz-
               yon” denir. Difüzyon hızı, sıcaklığa ve molekül ağırlığına bağlı olarak değişir. Sıcaklığı yüksek olan
               taneciklerin difüzyon hızları da büyüktür. Difüzyon hızı mutlak sıcaklığın karekökü ile doğru oran-
               tılıdır. Molekül ağırlığı küçük olan gaz tanecikleri daha hızlı hareket ederler. Difüzyon hızı molekül
               ağırlığının karekökü ile ters orantılıdır.


            Kimya Öğretmeni Ceylin Hanım öğrencilerine kinetik teori ve gazların difüzyon hızından bahseder. Ar-
            dından şu hikâyeyi anlatır.
            Atatürk İlkokulu’nun anasınıfı öğrencilerinin her biri 20 kg ağırlığındadır. Öğretmenleri onları Selçuk Üni-
            versitesine çevre gezisine götürür. Selçuk Üniversitesi yönetimi anaokulu öğrencilerine rehberlik etmek
            üzere bir grup üniversite öğrencisi görevlendirir. Üniversite öğrencilerinin her biri 80 kg ağırlığındadır.
            Öğretmenleri çocukları giriş katında toplar. Çocuklar üst kata birlikte çıkacaklarını ve üst katlardaki la-
            boratuvarları gezeceklerini söyler. Birlikte merdivenleri çıkmaya başlarlar ama rehberlik eden öğrenciler
            daha birinci kata varmışken anaokulu öğrencileri 2. kata çıkmışlardır. Peşlerinden giden üniversite öğ-
            rencileri 2. kata gelmişken küçükler 4. kata varırlar.

            1.  Metaforda  geçen olaylar difüzyon hızı kavramıyla nasıl ilişkilendirilebilir?











            2.  Aynı anda kapağı açılan amonyak (NH ) kokusu mu daha erken hissedilir, etil alkol (C H OH)
                                                   3                                        2  5
                kokusu mu? (N: 14g/mol ,H: 1g/mol, C: 12g/mol, H: 1g/mol)











            3.  Fırından yeni çıkmış sıcak tarçınlı kurabiyenin kokusu uzaktan bile hissedilirken soğuk kurabiye-
                nin kokusu ancak yakından hissedilir. Bu durumun sebebi ne olabilir?











                                                                                                    65
            Hazırlayan: Esin EKMEKÇIOĞLU
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72