Page 63 - Matematik 11 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 63
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Kavram Öğretimi 30
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı MATEMATİK 11
3. ÜNİTE : GEOMETRİ > Çember ve Daire > Çemberde Açılar
Kavram : Teğet-Kiriş Açı
Genel Beceriler : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
Alan Becerileri : İlişkilendirme Becerisi
Çalışmanın Adı TEĞET KAYNAK 20 dk.
Çalışmanın Amacı Çemberde teğet-kiriş açıyı açıklayabilme.
1. Yönerge: Aşağıda verilen metinde yer alan işlem basamaklarına göre görsel üzerinde gerekli çizim-
leri yapınız ve bu bilgilerden hareketle boşlukları uygun şekilde doldurunuz.
Bir demircinin görselde verilen turuncu renkli metal halkayı işinde kullanmak için birkaç işlemden geçir-
mesi gerekmektedir. Demirci, çizimlerde veya marangozhanelerde kesim yaparken kullanılan, birbirine
dik iki metal cetvelin birleşimiyle oluşan ve dülger gönyesi adı verilen aleti kullanarak turuncu renkli
metal halkayı görseldeki gibi konumlandırmış ve aşağıdaki adımları uygulamıştır.
A D
F
O C
E
Görsel
1. Adım 2. Adım 3. Adım
Metal halkayı dülger gönye- Bir ucu A noktasında olan ve Yeterli uzunluktaki başka bir
sinin [FD] na A noktasında, halkanın merkezinden geçen metal doğru parçasını ise uç-
[DE] na C noktasında teğet yeterli uzunluktaki metal doğru ları B ve C noktaları olacak şe-
olacak şekilde yerleştirmiştir. parçasının çember üzerindeki kilde keserek halkaya kaynak
diğer ucunu B noktası olarak yapmıştır.
isimlendirmiştir. Daha sonra
halka ile metal doğruyu A ve B
noktalarından keserek kaynak
yapmıştır.
Halkaya ait [BC] kirişi ile dülger gönyesi üzerindeki [CE] nın teğet değme noktası olan C noktasında
% %
kesişmesi ile oluşan BCE ve BCD na “teğet-kiriş açı” denir.
Yukarıdaki bilgilerden hareketle “teğet-kiriş açı” kavramının tanımını yapınız.
Teğet-Kiriş Açı:
61