Page 68 - TARİH 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 68

CEVAP ANAHTARLARI                                                                   TARİH 11
                                                                                              Kavram Öğretimi

               Fırsatlar: Osmanlı Devleti kötü gidişini durdurabilir, halkın sorun-
               larını azaltabilir, dağılma dönemine girmeyebilirdi.  Çalışma No.: 22
               Tehditler: Düzenlemelerden dolayı rahatları bozulanlar,  gözden   1. Yönerge:
               düşen devlet adamları, yapılan yenilikleri dine aykırı olarak değer-
               lendirenler, ağır vergi yükü altında ezilenler Nizam-ı Cedit için her   1.  Avrupalı devletlerin iç işlerimize karışmasını önlemektir.
               zaman  bir  tehdit  oluşturmuştur. Yenilikleri  kötüleyebilirler,  karşı
               olanların sayısını artırabilir hatta destek buldukları takdirde  yeni-  2.  Islahat Fermanı ile Batılı ülkelere ve gayrimüslimlere verilen
               likleri önlemek için ayaklanabilirlerdi.  Sonuçta; yenilik karşıtları   imtiyazlar, Osmanlı’nın parçalanma ve çöküş sürecini hızlan-
               ayaklanmışlar, Kabakçı Mustafa isyanı ile bu dönem sona ermiştir.  dırmıştır.

             Çalışma No.: 20                                  2. Yönerge:
                                                             Islahat Fermanı               Tanzimat Fermanı
            1.  Olası Cevaplar:
                a) Görsel 1: Sadece hükümdarın otoritesinin var olduğu bir
                yönetim şeklini sembolize etmektedir.
                b) Görsel 2: Hükümdarın otoritesinin anayasa ve parlamento
                ile sınırlı olduğu bir yönetim biçimini sembolize etmektedir.  4  6  1  2  5    8

            2.  Osmanlı siyasal sisteminde özgürlüklere yer verilmesi, ana-
                yasalı bir rejime geçilmesi yanında padişah otoritesini sınırla-  7  3  10  11
                yacak ve yürütmeyi denetleyecek bir meclis kurulması gerekli   9                 12
                olduğunu düşünen Genç Osmanlılar Batı’daki anayasal hare-
                ketleri incelemiş ve ilerlemeyi parlamenter sistemde görmüş-
                lerdir. Batılılaşma hareketlerinin bir sonucu olarak meşrutiye-
                tin uygulanmasında rol oynamışlardır.

            3.  Hükümdarın yetkilerinin anayasa ve parlamento ile sınırlandı-  Çalışma No.: 23
                rılmasını öngörmesi nedeniyle daha demokratiktir, denilebilir.
                                                           1.  Sanayileşme; yeni üretim tekniklerinin üretime uygulanması,
             Çalışma No.: 21                                  ürün  kalitesinin  yükseltilmesi,  üretimin  azalan  maliyetlerle
                                                              gerçekleştirilmesi ile ülkenin ekonomik, sosyal ve toplumsal
            1.  Kanun-i Esasi, temel kanun ya da anayasa anlamına gelmek-  alanlarda uğradığı değişikliklerin tamamıdır.
               tedir. Osmanlı İmparatorluğu’nun ilk ve son anayasasıdır. 23   2.  Sanayileşme  ile  seri  ve  hızlı  üretime  geçildi,  ticari  faaliyetler
               Aralık 1876’da II. Abdülhamid tarafından ilan edilmiş yine II.   gelişti ve yeni iş alanları ortaya çıktı. Bununla birlikte tarımda
               Abdülhamid Dönemi’nde 1878’te askıya alınmış 1908’de tek-  makineleşme ile tarımsal verim arttı ve daha fazla toprakta tarım
               rar yürürlüğe konulmuştur.                     yapılmaya başlandı. Böylece üretilen ürünlerin fiyatı düştü.
            2.  Kanun-i Esasi, halkın temsilcilerinden oluşan kurucu bir mec-  Üretilen teknolojiyle iletişim ve tıp alanlarında önemli gelişmeler
               lis tarafından değil padişahın iradesiyle meydana getirilmiş bir   yaşandı.
               kurul tarafından hazırlandığından ferman niteliği taşıyan bir   Sanayileşmenin olumsuz etkileri arasında ise, çevre (Hava, su,
               anayasa özelliği göstermektedir. Anayasada bağımsız bir ya-  toprak) kirliliğinin artması sonucu sağlık sorunlarının artmasını,
               sama organından ziyade padişahın iradesine bağlı bir yasama   makine gücüne geçilmekle birlikte istihdam azalması, iç ve dış
               öngörülmektedir.  Yürütme  yetkisinin  kullanılması  bakımın-  göçlerin yaşanmasını söyleyebiliriz. Sanayileşme sürecinde düz-
               dan da her türlü kararın alınabilmesi için padişahın onayı aran-  gün planlama yapamayan ülkeler çarpık kentleşmenin başlaması
               maktadır. Buna karşılık yasama organının yürütme üzerindeki   ile birçok altyapı sorunları ile karşı karşıya kalmıştır.
               denetim araçları oldukça sınırlı ve işlevsiz kalmaktadır. Ayrıca
               yasama yetkisi Meclis-i Ayan ve Meclis-i Mebusan’a ait ol-
               makla birlikte padişahın yasamanın her safhasında etkili ol-  Çalışma No.: 24
               duğu görülmektedir. Temsili ve seçilmiş organ niteliğindeki
               Meclis-i Mebusan’ın yasama yetkileri oldukça kısıtlanmıştır.
               Her  durumda  padişah  hem  yürütmenin  hem  de  yasamanın   1.  Ticaretten sağladıkları kârlarla
               üstünde bir güç olarak düzenlenmiştir. Padişaha birçok yetki   Sahip oldukları para, altın, döviz gibi nakit karşılıklar, paraya
               verilmiş olmasına karşın padişahın kutsal ve sorumsuz oldu-  dönüştürülebilen tahvil, bono, hisse senedi gibi değerler ve
               ğu  kabul  edilmiştir. Aynı  zamanda  padişahın  isteği  üzerine   menkul(taşınabilir) ve gayrımenkul(taşınamaz) malların
               hazırlanmış ve yürürlüğe konulmuş bir anayasa olduğundan   satılması sonucu elde edilen gelirlerle.
               bir ferman niteliği taşıdığı söylenebilir. Uygulama aşamasında   Bankalardan aldıkları kredilerle
               padişahın yetkilerini kısıtlayıcı unsurların az olması da bu du-
               rumun nedenleri arasında sayılabilir.          Ortak ve hissedarların  şirkete kattıkları sermaye ile
                                                           2.  1838 Balta Limanı Ticaret Antlaşması ile İngiltere ‘ye tanınan
             3.  Osmanlı Devleti’ndeki anayasacılık ve demokrasi hareketlerinin
               itici gücünü aydın bir kesim oluşturmuştur. Batıdaki burjuvazi,   geniş ayrıcalıklar kısa bir üre sonra diğer Avrupa devletleri-
               siyasi  iktidarı  sınırlandırmak  amacıyla  anayasacılık  hareketini   ne de tanınmış. Osmanlı ülkesi sadece ham madde satan  ve
               desteklerken Osmanlı’nın aydın bürokrasisi devleti çöküşten kur-  sanayileşmiş  ülkelerden  gelen  mamul  malların  satıldığı  bir
               tarmak  amacıyla  harekete  geçmiştir.  Dolayısıyla  anayasacılığın   açık pazar hâline dönüşmüştür. Yerli üretici bu rekabete karşı
               Osmanlı topraklarındaki seyri toplumsal ve kültürel gerçeklikler   koyamadığından  işletmesini  büyültebilecek  sermaye  sahibi
               uyarınca farklılık arz etmiştir. Osmanlı toplumundaki sınıfsız yapı   olamamıştır.
               ve imparatorluk kültürü anayasacılık hareketlerinin devletin sınır-  Türk ve Müslüman ahali savaşlardan dolayı ticarete yönele-
               landırılması ve temel hakların güvence altına alınması amacını   memiş,  ülkedeki sermaye  azınlıkların ve yabancıların elinde
               taşımaktan ziyade devletçilik ideali ve devleti yeniden inşa etmek   toplanmıştır.
               amacını taşımıştır. Osmanlı Devleti’ndeki anayasacılık çalışmala-  Alınan dış borçların vadesi gelince ödenememesi ile alacaklı
               rının itici gücü hiç bir  zaman halk olmamıştır. Avrupa’da ise halk   devletlerin  mali denetimine giren Osmanlı Devleti’nin ülke-
               yenilik hareketlerinde öncü güç olmuş ve yöneten kesime her tür-  sinde milli bir sermaye oluşturma imkanı bulamamıştır.
               lü anayasal hakkın verilmesi için baskı unsuru olmuştur. Osmanlı
               Devleti’nde ise anayasacılık faaliyetlerinin öncü unsuru yöneten   3  .  Portekiz, İspanya, Fransa, Hollanda, İngiltere, Belçika, ABD,
               ve aydın kesim olmuştur. Bu durum ise Osmanlı Devleti’nde de-  Japonya, Rusya
               mokratikleşmenin hızını ve başarısını düşürmüştür.
                                                                                                    65
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73