Page 65 - TARİH 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 65

TARİH 11                                                         CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi

          Çalışma No.: 5                                Çalışma No.: 8

         1.  Sömürge imparatorlukları kuruldu.          1.  Şehirlerde yaşar ve şehirlerin gelişimindeki rolleri büyüktür.
             Aztek, Maya, İnka, gibi yerli halklar sömürgeciler tarafından   Ticaretle uğraşarak servetine servet katar.
             yok edildiler ve kültür varlıkları tamamen tahrip edildi.  Sanat ve kültür eserlerine önem verir.
             Sömürülen ülkelerde Hristiyanlık yayıldı.     Aristokrasinin topraklarını satın alarak toplumdaki konumu-
             Sömürülen ülkelerin altın gümüş gibi madenlerinin Avrupa   nu güçlendirmeye çalışır.
             yoluyla Osmanlı pazarına girmesi enflasyona sebep oldu.  Zaman içinde siyasi gücünü artırır.
             Avrupa kıtasından sömürülen ülkelere mikroplar ve hastalık-  1789 Fransız İhtilali’nin çıkmasında etkili olan bir sınıftır.
             lar yayıldı. Yerli halklar hastalıktan kırıldı. Keşfedilen
             yerlerden de dünyaya yeni hastalıklar yayıldı.  Coğrafi keşifler, sömürgecilik, sanayi devrimi ile çok zengin-
                                                           leşir, krallara bile borç verecek maddi güce ulaşır.
             Köle ticareti yaygınlaştı ve yoğunlaştı.      Modern zamanlardaki anlamıyla genellikle bir tüccar,ban-
             Sömürülen ülkelerin içinde çatışmalar ve sömürgecilik yarışı-  kacı, toprak, mal veya üretim araçlarına sahip, alım satım
             na dahil olan devletler arasında   I ve II. Dünya   zincirinde aracılık yapan, toplumun ihtiyaç duyduğu ürünleri,
             Savaşları dahil olmak üzere uzun yıllar süren savaşlar   işçi çalıştırarak üreten kişilerdir.
             yaşandı. Milyonlarca insan yaralandı, sakat kaldı ve hayatını   Bugün ise şirket yöneticileri, mühendis, doktor, hukukçu,
             kaybetti.                                     akademisyen (öğretmen) finans uzmanı gibi meslek dallarıyla
                                                           uzmanlaşan kişileri ifade eden bir sınıftır.
         2.  Kenya kurucu devlet başkanı bu sözü ile Afrika halklarının
             Avrupalılar  tarafından  kandırıldığını  anlatmaktadır. Avrupa-  2.  Ortaya çıktığı zamanlarda kentte yaşayan ve ticaretle zengin-
             lılar hiçbir maddi karşılık beklemediklerini, sadece Tanrı’nın   leşen bir sınıfı ifade etmektedir.
             sözünü anlatmaya geldiklerini söylemişler, Afrika halkları iyi
             niyetli olduğunu düşündükleri bu insanlara inanmışlar ama bir   Servetiyle soyluların topraklarına sahip olmuş, siyasi haklar
             süre sonra sömürgeci güçlerin ellerindeki toprakları zorla al-  elde etmenin mücadelesini vermiştir. Zamanla uzak ülkelerle
             dıklarını ve onların arazilerinde köle olarak çalıştıklarını fark   ticaret yürüten, bankacılık yapan, fabrikalar kuran, alım satım
             etmişlerdir. Bunu anladıklarında ise çok geç olmuştur. Ne ara-  zincirinde aracılık yapan, şehirlerde lüks hayat yaşayan bir sı-
             zileri kalmıştır ellerinde ne de özgürlükleri…  nıftaki insanların karşılığı olarak kullanılmıştır.
                                                           Bugün ise şirket yöneticisi, mühendis, doktor, hukukçu, aka-
                                                           demisyen  (öğretmen),  finans  uzmanı  gibi  meslek  dallarıyla
          Çalışma No.: 6                                   uzmanlaşan kişileri ifade etmektedir.
         1.  Görsel 1:  Haçlı Seferleri sırasında şövalyeler ve soylular Orta
             Doğu halkları ile etkileşime girmiş ve fikirler karşılıklı olarak   Çalışma No.: 9
             yayılmaya başlamıştır.
             Görsel  2:  İstanbul’un  Fethi  ile  Hristiyan  bilim  adamları  ve   1.  Merkantilizm;    Coğrafi  keşifler,  Rönesans,  Reform  ve  ulus
             sanatçılar  kentten  ayrılmış,  çalışmalarını Avrupa’da  sürdür-  devletçilik anlayışının yarattığı yeni dünya düzeninin ekono-
             müşlerdir.                                    miye yansımasıdır. 16 ve 17. yüzyıllarla 18. yüzyılın başlarına
             Görsel 3: Kâğıt ve matbaanın yaygın olarak kullanılması yeni   kadar Avrupa’da uygulanan bu politikada ülkenin refahı sahip
             buluş ve düşüncelerin ortaya çıkmasına, okuma-yazma oranı-  olduğu altın ve gümüş gibi değerli madenlere bağlıdır.
             nın, bilim ve kültürün artmasına neden olmuştur.   2.  -Devletçilik
             Görsel 4: Coğrafi Keşifler ile Avrupa ekonomisinde gelişmeler   -Müdahalecilik
             yaşanmış, kilise ve din adamlarının inanç ve düşünce üzerin-
             deki baskıları azalmıştı.                     -Maddecilik
                                                           -Kolonicilik (Sömürge).
          2.  İtalya başta olmak üzere daha sonra diğer Avrupa ülkelerin-  3.  Avrupalı  devletlerin  coğrafi  keşifleri  amaçlamasının  temel
             de, bilim ve sanatta yeniden oluşumların başlaması, deneysel   nedenlerinden biri büyük ticaret yollarının çoğunlukla Müs-
             düşüncenin canlanması ve hümanizmin ön plana çıkması dö-  lümanların  elinde  olmasıdır.  Coğrafi  keşifler  kendini  batıya
             nemidir, denilebilir.                         sıkıştırılmış  hisseden  Avrupalı  devletlerin  Atlantik  okyanu-
                                                           sunda bir çare aramasıdır. Oysa Osmanlı’nın o dönemde böyle
          3.  Raphael’in “Atina Okulu” tablosu, o dönemde resim sanatı-  bir endişesi bulunmamaktaydı zira İpek ve Baharat yolu gibi
             nın yanı sıra heykel ve mimari alanında da son derece önemli   büyük ticaret yolları kendi topraklarından geçmekteydi. Sö-
             gelişmelerin  yaşandığını  göstermektedir.  Eğitime,  özellikle   mürgeci  devletlerin  değerli  madenlerden  sonra  ikinci  odak
             din ayrımı yapmaksızın bilime verilen önem dolayısıyla bilim   noktası olan tütün, pamuk, şeker gibi malzemeler zaten Os-
             insanları resmedilmiş, insana verilen önem ortaya konmuştur.  manlı topraklarında yetişmekteydi. Merkantilist Avrupalı dev-
                                                           letlerin aksine Osmanlı’da devlet değil birey önemli olduğu
                                                           için bu ekonomik sistem uygulama alanı bulmamıştır.
          Çalışma No.: 7

             1. B
             2. İ
             3. E
             4. F
             5. G
             6. D
             7. A
             8. H
             9. C

          62
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70