Page 62 - TARİH 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 62
29
TARİH 11
6. ÜNİTE : XIX VE XX. YÜZYILDA DEĞİŞEN GÜNDELİK HAYAT > 6.2. Modern Hayattaki Sosyal Değişim
Kavram : Kamuoyu
Genel Beceriler : Bilgi ve İletişim Teknolojileri Becerisi
Alan Becerileri : Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi
Çalışmanın Adı KAMUOYU OLUŞTURMA 20 dk.
Çalışmanın Amacı Kamuoyu oluşturma becerisi geliştirebilme.
Yönerge: Verilen bilgilerden hareketle aşağıdaki soruları yanıtlayınız.
KAMUOYU OLUŞTURMA
Kamuoyu
• “Bir grup insanın ortaklaşa ilgisini çeken sorunlar hakkında belirli karar mekanizmalarını veya
çeşitli toplumsal kesimleri harekete geçirmek amacıyla ifade edilen görüşleridir.”
Prof.Dr. Nejdet ATABEK
• “Belirli bir zamanda, belirli bir tartışmalı sorun karşısında, bu sorunla ilgilenen kişiler grubuna veya
gruplarına hakim olan kanaattir.”
Prof.Dr. Münci KAPANİ
1. METİN 2. METİN
MACAR MÜLTECİLERİ MESELESİNDE MUSTAFA KEMAL PAŞA’NIN MİLLİ MÜCADELE
AVRUPA KAMUOYU LEHİNE KAMUOYU OLUŞTURMA ÇABALARI
Fransa’da başlayan 1848 İhtilalleri bütün Avrupa’ya 19 Mayıs 1919 tarihinde Samsun’a çıkan Mustafa Ke-
yayılmıştır. Avusturya’ya bağlı Macarlar bağımsız mal Paşanın öncelikle ele aldığı konu, vatan bütünlü-
olmak için ayaklanmışlardır. Avusturya, isyanı Rus- ğünü ve milli bağımsızlığını kaybetme noktasına gel-
ya’nın yardımıyla bastırmıştır. Rusya kendisine bağlı miş olan Türk Milletini karşı karşıya kaldığı tehlikenin
Polonyalıların isyanını da bastırmıştır. Bunun üzerine büyüklüğü konusunda uyarmak, dağınık, çekingen
Macar ve Polonyalı milliyetçiler Osmanlı topraklarına ve bölgesel olan kurtuluş çabalarını topyekûn bir Milli
sığınmışlardır. Avusturya ve Rusya cezalandırmak Mücadele hareketine yöneltmek olmuştur.
istediği sığınmacıların iadesini istemiş, mültecilerden
Kamuoyu oluşturmadaki en etkili aracın basın oldu-
bir kısmı din değiştirerek Osmanlı hizmetine girdik-
ğunu bildiği için Anadolu’daki gazetelerle yakından
lerini ilan etmişlerdir. İade taleplerinin önünü almak
ilgilenmiş, Sivas’ta İrade-i Milliye, Ankara’da Haki-
için bu yola başvurulmuştur. Osmanlı Devleti din de-
ğiştirmeyenleri de teslim etmeyeceğini ilan etmiştir. miyet-i Milliye gazetesinin çıkartılmasını sağlamıştır.
Bu durum Osmanlı Devleti’ni Avusturya ve Rusya ile İstanbul basınının Milli Mücadeleye destek vermesini
savaşın eşiğine getirmiştir. sağlamak için Sivas Kongresini takip eden günlerde
yoğun bir temas içine giren Mustafa Kemal Paşa, bazı
Osmanlı Devleti Avrupa kamuoyunu yönlendirmek
gazetelerin başyazar ve muhabirleri ile telgraf yazış-
için çalışmalarda bulunmuştur. Avrupa’da yayınlattı-
maları yapmış, demeçler vermiş, Sivas ve Amasya’ya
ğı bir rapor ile mültecileri merhamet ve insanlıktan
doğan duygularla koruduğunu anlatmıştır. Bu sıra- gelen muhabirlerle “mülakatlar” yapmıştır. Böylelikle
larda Padişah Abdülmecit’in “tâcımı ve tahtımı veri- İstanbul basınının ve kamuoyunun Milli Mücadele
hakkında bilgi sahibi olmasını sağlamıştır.
rim, ama devletime sığınanları asla vermem” demeci
Avrupa’da büyük yankı bulmuştur. İngiltere ve Fran- Mustafa Kemal Paşanın basınla kurduğu bu olumlu
sa’da Osmanlı Devleti lehinde gösteriler yapılmıştır. ilişki, Milli Mücadele lehine kamuoyu oluşturmada ve
Türklere sempatinin arttığı bu ortamda Londra’da- milletin Milli Mücadele’ye desteğinin sağlanmasında
ki Osmanlı büyükelçisine sokakta rastlayan İngiliz çok önemli yararlar sağlamıştır. Bu yolla Kuvay-ı Millî-
gençlerinin elçilik makam arabasını atlarından çöze- ye ile millî hareketin amacı İstanbul, Anadolu hatta
rek Türk elçiliğine kadar kendilerinin çekmesi olayı dünya kamuoyuna duyurulmuştur.
bile yaşanmıştır. İngiltere ve Fransa Osmanlı Devle-
ti’nin yanında olduğunu gösteren adımlar atmışlar-
Okan Akandere, “Mustafa Kemal Paşanın Milli Mücadele Le-
dır. Bunun üzerine Avusturya ve Rusya isteklerinden hine Kamuoyu Oluşturma Çabaları” s.1-14’den düzenlenmiştir.
vazgeçip Osmanlı Devleti’nin şartlarını kabul etmek
zorunda kalmışlardır.
Ali FUAT ÖRENÇ Osmanlı Tarihi (1789-1908)
s.141-142’den düzenlenmiştir.
59