Page 60 - TARİH 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 60

28
                                                                                         TARİH 11

            6. ÜNİTE     : XIX VE XX. YÜZYILDA DEĞİŞEN GÜNDELİK HAYAT> 6.2. Modern Hayattaki Sosyal Değişim
            Kavram       : Kültür Endüstrisi
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi


             Çalışmanın Adı             KÜLTÜR ENDÜSTRİSİNİN KISKACINDA KÜLTÜR                      20 dk.
             Çalışmanın Amacı  Kültür endüstrisi kavramının ortaya çıkışı ve günümüzdeki etkilerini yorumlayabilme.

            Yönerge: Metni okuyarak soruları cevaplayınız.


                                     KÜLTÜR ENDÜSTRİSİNİN KISKACINDA KÜLTÜR


             Çevremize  baktığımızda  algılayabildiğimiz,  kav-
             rayabildiğimiz her şey kültürü oluşturmaktadır. İlk
             insanların  yaptıkları  eylemlerle  başlayan  kültür,
             karanlık  dönemlerden  günümüze  kadar  sürekli
             bir  biçimde  varlığını  göstermektedir.  Toplumla-
             rın kendilerine özgü kültürleri olduğu gibi halklar
             arasındaki  ilişkiler,  göçler,  teknoloji  ve  biliminin
             gelişmesi gibi nedenlerden ötürü insanlığın ortak
             kültürleri  de  bulmaktadır.  Spor,  demokrasi,  hu-
             kuk, bilim, teknoloji gibi.
             Sanayi Devrimi sonrası, insanları tüketmeye teş-
             vik eden popüler kültür ortaya çıkmıştır. Belirli bir
             dönem için geçerli olan hızlı üretilen ve hızlı tüke-
             tilen, kültürel ögelerin tamamı olarak tanımlanan
             popüler kültürün ortaya çıkardığı kültür endüst-
             risi; kendi ürünlerini ihtiyaç hâline getirerek top-
             luma hayatın olmazsa olmazı olarak sunmuştur.
             “Kültür Endüstrisi” kavramını ilk kez, Nazi Alman-  Görsel 1
             ya’sından kaçıp soluğu Amerika Birleşik Devlet-
             leri’nde alan iki Alman düşünür Theodor Adorno (Teodor Adorno) ve Max Horkheimer (Maks Hork-
             haymır), 1947 tarihli “Aydınlanmanın Diyalektiği” başlıklı çalışmalarında kullanmışlardır. Adorno, kültür
             endüstrisi kavramıyla kültürün de bir kapitalizm aracı gibi alınıp satıldığını açıklamaya çalışmıştır. Öyle
             ki sanayileşme ile toplumun en temel ayırt edici özelliklerinden olan kültür alınıp satılan bir ticaret
             ürünü hâline dönüşmüştür.
             Bireyler tüketerek var olur ve tüketim yaparken kurdukları etkileşimlerde kimlik kazanırlar. Kültür en-
             düstrisi kavramı da bunun üzerine odaklanır, bireyi tüketime zorlamasa da bireyin tüketim yapmasını
             sağlayacak söylemler yaratır. Bu yapılırken de bireylere aslında ihtiyaçları olmayan şeyleri, bireylerin
             ihtiyacı gibi sunar ve bunların medya aracılığıyla topluma aktarılmasını sağlar. Kültür endüstrisi bunla-
             rı yaparken televizyon programlarından, reklamlardan, sinemadan müzikten yararlanır. Bir konu hak-
             kında görüş bildirenlerin söylemleri anında tüm dünya basınına yansıyabilmekte yaşanan gerilimler ve
             tartışmalar an be an kitle iletişim araçları sayesinde tüm dünyanın gözleri önünde izlenebilmektedir.
             Kitle iletişim araçlarının ‘aracı’ olma işlevi Adorno ve Horkheimer’ın işaret ettiği gibi kültür endüstrisi-
             nin vazgeçilmez bir bileşenidir.
             Kültür endüstrisinin sunduğu kitle iletişim araçları bireyler üzerinde toplumsal baskı mekanizmaları
             gibi davranmışlardır. Bu duruma en iyi örnek, Hitler’in propaganda aracı olarak radyoyu kullanmasını
             gösterebiliriz. Matbaanın Reform hareketlerine katkısını iyi bilen Naziler, radyoyu propaganda aracı
             olarak kullanarak, halk üzerinde etkili olmuşlardır.









                                                                                                    57
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65