Page 102 - Biyoloji 12 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 102
CEVAP ANAHTARLARI BİYOLOJİ 12
Kavram Öğretimi
2. Görevleri:
Problemi çözelim ç) Kök sistemini oluşturur.
d) Sürgün sistemini oluşturur.
e) Endospermden embriyoya besin aktarır.
Problemi Kardelenlerin neslinin tükenmesi.
tanımlayınız: 2.
İşlev Embriyonik Embriyonik Çenek
Gövde
Kök
Probleme Kardelenlerin neslinin tükenmesinin
ilişkin topla- nedenleri doğadan kontrolsüzce top- Yaprak X
dığınız verileri lanması ve üretiminin zor olması. oluşumu
yazınız:
Kök gelişimi X
Suni tozlaşma yöntemi ile kardelen Besin
Hipotez cüm- X
lenizi yazınız: bitkisinin üretiminde kolaylık ve artış depolama
olur.
Gövde X
Birinci deney grubunda iki kardelen gelişimi
bitkisi tozlaşmaları için bir ortama bı-
Hipotezinizi rakılıp herhangi bir işlem yapılmazken
test edeceğiniz 3. Embriyonik Kök: Emrbiyonun yapısında bulunan ve çimlen-
yöntemleri diğer deney grubunda bir kardelen me sırasında bitkiye ait kök sistemini oluşturan yapıdır.
çiçeğinden fırça yardımıyla alınan po-
belirleyiniz: Embriyonik Gövde: Embriyonun yapısında bulunan ve çim-
lenler diğer bir kardelenin dişi organı- lenme sırasında bitkinin sürgün sistemini oluşturan yapıdır.
nın tepeciğine bırakılır.
Çenek: Embriyonun yapısında bulunan ve endospermden
Ulaştığınız Suni tozlaşma ile döllenme olasılığı embriyoya besin aktarımını sağlayan yapıdır.
sonuçları ve artacağından kardelen daha hızlı ve
önerilerinizi Çalışma No.: 41
yazınız: verimli üretilebilir.
1. Meyve
Çiçek Örneği Gerekçe
3. Bal arıları binlerce çiçeği dolaşabilir. Bu esnada bir bitkiden Tipi
aldıkları poleni bir diğer bitkiye aktarır ve çapraz tozlaşmanın
gerçekleşmesini sağlar. Çapraz tozlaşma ile genetik çeşitlilik Küme Küme meyve, tek bir çiçe-
sağlanacağından verim artacaktır. Bal arılarının değişik iklim ğin içerisinde bulanan bir-
şartlarında da yaşayabilmesi tozlaşmadaki rolünü daha da Meyve den fazla sayıdaki yumur-
önemli hâle getirmekte ve ürün miktarının da artmasını sağ- talığın gelişmesiyle oluşur.
lamaktadır.
Bileşik meyve, bir çiçek
Çalışma No.: 39 ekseninin üzerinde bulu-
Bileşik nan çok sayıda çiçeğe ait
1. a. Yanlış, c. Doğru, f. Doğru, 5. çıkış. Meyve yumurtalığın birlikte geliş-
mesiyle oluşur.
2. Gerçekleşen olaylar:
1. Spermlerin embriyo kesesine girişi.
2. Spermlerin yumurtayı ve polar çekirdekleri döllemesi (çift Basit meyve, bir çiçeğin
döllenme). Basit içerisindeki bir yumurtalı-
3. Çift döllenme sonucu zigot ve triploit çekirdeğin oluşması. Meyve ğın gelişmesiyle oluşur.
Oluşan yapılar:
a. Triploit çekirdek.
b. Zigot. 2.
Basit
c. Endosperm. Meyve Küme Bileşik
Meyve
Meyve
d. Embriyo.
Limon
3. Spermlerden birinin yumurtayı dölleyerek 2n kromozomlu zi- Üzüm Böğürtlen Dut
gotu oluşturmasına döllenme denir. Döllenme sonucu oluşan Erik Çilek İncir
zigotun gelişmesiyle bitki embriyosu meydana gelir. Diğer Şeftali
sperm ise embriyo kesesinin merkezinde yer alan iki polar
çekirdek ile birleşerek triploit (3n kromozomlu) çekirdeği 3. Meyveler, tohumu taşıyan ve koruyan yapılardır. Meyvenin
oluşturur. Triploit çekirdek, tohumda besin maddelerini depo asıl görevi tohumun ana bitkiden daha uzak yerlere taşınması-
eden endospermi (besi doku) oluşturur. İki sperm çekirdeğinin nı sağlamaktır. Tohumun taşınması farklı etkenlerle gerçekleş-
embriyo kesesindeki farklı çekirdeklerle birleşmesi çift döl- tirilir. Örneğin karahindibanın meyvelerinin rüzgârın etkisiyle
lenme olarak adlandırılır. uzağa taşınması, bazı meyve kabuklarının kuruyup açılması
ile tohumlarının çevreye yayılması, besleyici ve göz alıcı
Çalışma No.: 40 meyvelerin hayvanlar tarafından tüketilmesi ile sindirileme-
yen tohumların dış ortama atılması, bazı dikenli meyvelerin
1. Yapıları : hayvanların üzerine tutunarak taşınması tohumların ana bitki-
a) Embriyonik Kök den uzak alanlara yayılmasını sağlar. Tohum ulaştığı yerde uy-
gun şartlar altında çimlenir ve böylece bitkilerin yeryüzünde
b) Embriyonik Gövde geniş alanlara yayılımı gerçekleşmiş olur.
c) Çenek
99