Page 102 - Biyoloji 12 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 102

CEVAP ANAHTARLARI                                                                BİYOLOJİ 12
                                                                                              Kavram Öğretimi
            2.                                                Görevleri:
                             Problemi çözelim                 ç) Kök sistemini oluşturur.
                                                              d) Sürgün sistemini oluşturur.
                                                              e) Endospermden embriyoya besin aktarır.
                 Problemi     Kardelenlerin neslinin tükenmesi.
                 tanımlayınız:                             2.
                                                                 İşlev   Embriyonik  Embriyonik   Çenek
                                                                                     Gövde
                                                                           Kök
                 Probleme     Kardelenlerin neslinin tükenmesinin
                 ilişkin topla-  nedenleri doğadan kontrolsüzce top-  Yaprak          X
                 dığınız verileri   lanması ve üretiminin zor olması.  oluşumu
                 yazınız:
                                                               Kök gelişimi  X
                              Suni tozlaşma yöntemi ile kardelen   Besin
                 Hipotez cüm-                                                                   X
                 lenizi yazınız:  bitkisinin üretiminde kolaylık ve artış   depolama
                              olur.
                                                               Gövde                  X
                              Birinci deney grubunda iki kardelen   gelişimi
                              bitkisi tozlaşmaları için bir ortama bı-
                 Hipotezinizi   rakılıp herhangi bir işlem yapılmazken
                 test edeceğiniz                           3.  Embriyonik Kök: Emrbiyonun yapısında bulunan ve çimlen-
                 yöntemleri   diğer deney grubunda bir kardelen   me sırasında bitkiye ait kök sistemini oluşturan yapıdır.
                              çiçeğinden fırça yardımıyla alınan po-
                 belirleyiniz:                                Embriyonik Gövde: Embriyonun yapısında bulunan ve çim-
                              lenler diğer bir kardelenin dişi organı-  lenme sırasında bitkinin sürgün sistemini oluşturan yapıdır.
                              nın tepeciğine bırakılır.
                                                              Çenek:  Embriyonun  yapısında  bulunan  ve  endospermden
                 Ulaştığınız   Suni tozlaşma ile döllenme olasılığı   embriyoya besin aktarımını sağlayan yapıdır.
                 sonuçları ve   artacağından kardelen daha hızlı ve
                 önerilerinizi                             Çalışma No.: 41
                 yazınız:     verimli üretilebilir.
                                                           1.                 Meyve
                                                                 Çiçek Örneği             Gerekçe
            3.  Bal arıları binlerce çiçeği dolaşabilir. Bu esnada bir bitkiden   Tipi
               aldıkları poleni bir diğer bitkiye aktarır ve çapraz tozlaşmanın
               gerçekleşmesini sağlar. Çapraz tozlaşma ile genetik çeşitlilik   Küme   Küme meyve, tek bir çiçe-
               sağlanacağından verim artacaktır. Bal arılarının değişik iklim       ğin içerisinde bulanan bir-
               şartlarında  da  yaşayabilmesi  tozlaşmadaki  rolünü  daha  da   Meyve  den fazla sayıdaki yumur-
               önemli hâle getirmekte ve ürün miktarının da artmasını sağ-          talığın gelişmesiyle oluşur.
               lamaktadır.
                                                                                    Bileşik meyve, bir çiçek
             Çalışma No.: 39                                                        ekseninin üzerinde bulu-
                                                                              Bileşik   nan çok  sayıda çiçeğe ait
            1.  a. Yanlış, c. Doğru, f. Doğru, 5. çıkış.                      Meyve  yumurtalığın birlikte geliş-
                                                                                    mesiyle oluşur.
            2.  Gerçekleşen olaylar:
               1. Spermlerin embriyo kesesine girişi.
               2. Spermlerin yumurtayı ve polar çekirdekleri döllemesi (çift        Basit  meyve,  bir  çiçeğin
                 döllenme).                                                   Basit   içerisindeki bir yumurtalı-
               3. Çift döllenme sonucu zigot ve triploit çekirdeğin oluşması.  Meyve  ğın gelişmesiyle oluşur.
               Oluşan yapılar:
               a. Triploit çekirdek.
               b. Zigot.                                   2.
                                                                   Basit
               c. Endosperm.                                       Meyve        Küme         Bileşik
                                                                                Meyve
                                                                                             Meyve
               d. Embriyo.
                                                               Limon
            3.  Spermlerden birinin yumurtayı dölleyerek 2n kromozomlu zi-  Üzüm  Böğürtlen  Dut
               gotu oluşturmasına döllenme denir. Döllenme sonucu oluşan   Erik   Çilek  İncir
               zigotun  gelişmesiyle  bitki  embriyosu  meydana  gelir.  Diğer   Şeftali
               sperm  ise  embriyo  kesesinin  merkezinde  yer  alan  iki  polar
               çekirdek  ile  birleşerek  triploit  (3n  kromozomlu)  çekirdeği   3.  Meyveler,  tohumu  taşıyan  ve  koruyan  yapılardır.  Meyvenin
               oluşturur. Triploit çekirdek, tohumda besin maddelerini depo   asıl görevi tohumun ana bitkiden daha uzak yerlere taşınması-
               eden endospermi (besi doku) oluşturur. İki sperm çekirdeğinin   nı sağlamaktır. Tohumun taşınması farklı etkenlerle gerçekleş-
               embriyo kesesindeki farklı çekirdeklerle birleşmesi çift döl-  tirilir. Örneğin karahindibanın meyvelerinin rüzgârın etkisiyle
               lenme olarak adlandırılır.                     uzağa taşınması, bazı meyve kabuklarının kuruyup açılması
                                                              ile  tohumlarının  çevreye  yayılması,  besleyici  ve  göz  alıcı
             Çalışma No.: 40                                  meyvelerin hayvanlar tarafından tüketilmesi ile sindirileme-
                                                              yen tohumların dış ortama atılması, bazı dikenli meyvelerin
            1.  Yapıları :                                    hayvanların üzerine tutunarak taşınması tohumların ana bitki-
                a) Embriyonik Kök                             den uzak alanlara yayılmasını sağlar. Tohum ulaştığı yerde uy-
                                                              gun şartlar altında çimlenir ve böylece bitkilerin yeryüzünde
                b) Embriyonik Gövde                           geniş alanlara yayılımı gerçekleşmiş olur.
                c) Çenek
                                                                                                    99
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107