Page 34 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 34

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                      Kavram Öğretimi 16
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12
            3 ÜNİTE      : ŞİİR > Cumhuriyet Dönemi’nde Şiir > Edebiyat ve Sanat Akımları
            Kavram       : Dadaizm
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi, Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
            Alan Becerileri  : Okuma Becerisi, Yazma Becerisi

             Çalışmanın Adı                         KURALTANIMAZLAR                                 15 dk.
             Çalışmanın Amacı  Dadaizm akımının genel özelliklerini açıklayabilme.


            Yönerge: Aşağıdaki bilgilerden ve metinden yararlanarak soruları cevaplayınız.

                                                                     DADA’NIN DOĞUŞU
                               DADAİZM
                                                           (…)
               Akla tepki                                  Alabildiğine büyüktü yaşama sabırsızlığımız, o
                                                           oranda da çağdaş denen uygarlığın bütün görü-
               Kuralsızlık, mantıksızlık ve özgürlük
                                                           nüşlerinden  nefret  ediyorduk;  bütün  dayanak-
                                                           larından, mantığından, dilinden. Başkaldırımız,
               Yerleşik değerlere ve burjuvaziye isyan
                                                           gülünç ve saçmanın bütün estetik değerleri altüst
               I. Dünya Savaşı’na ve toplumsal düzensizliğe   ettiği biçimler kazanıyordu… Unutmamak gere-
               başkaldırı
                                                           kir ki saldırgan bir duygusallık insana ait bütün
               Kuşkucu ve sorgulamacı bakış açısı
                                                           değerleri maskeliyor, yüksek düzey savında olan
                                                           bütün sanat alanına yerleşiyor ve burjuva sınıfın
               Estetikçi anlayışa karşı
                                                           gücünü simgeliyordu…
               Hiçlik ve absürtlük (saçmalık) düşüncesi
                                                                  Tristan Tzara (Tristan Tızara), Radyo Konuşması, 1950
                                                                           (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
               İnsanları şaşırtma amacı
               Alışılmamış dil ve biçim özellikleri




            1.  Aşağıdaki tabloda yer alan ifadelerden hangileri Dadaist bir şair tarafından söylenmiş olabilir? İlgili
                yerlere () işareti koyarak belirtiniz.



                 Ben şiirimi mükemmel biçimler üzerine inşa etmeyi kendime vazife olarak görürüm.


                 Söylediklerim, okuyucumu doğruya ve güzele yönlendirmiyorsa benim şairliğimin ne kıymeti kalır?

                 Eski dönemlerdeki şiir anlayışlarını devam ettirmek ve klasikleşmiş değerlerin izini sürmek bana göre
                 değil.
                 Şiiri uysal bir koyun olarak görenler, onun taşıdığı sorgulama ve karşı gelme gücünü fark edemeyen-
                 lerdir.

                 Dizeler, mantığın süzgecinden geçen birer ahkâm abidesi olmuşsa benim o şiirin altında imzamı boşa
                 aramayın.

                 Şiir, ancak yüksek bir sanat zevkinin kusursuz dizelere yansıması olduğunda değer kazanabilir.











                                                                                                    31
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39