Page 39 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 39
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
18 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi
1. Aşağıdaki tabloda verilen şiirler için istenen bilgileri tabloya yazınız.
DALGACI MAHMUT SERENAD
İşim gücüm budur benim, Yeşil pencerenden bir gül at bana,
Gökyüzünü boyarım her sabah, Işıklarla dolsun kalbimin içi.
Hepiniz uykudayken. Geldim işte mevsim gibi kapına
Uyanır bakarsınız ki mavi. Gözlerimde bulut, saçlarımda çiğ.
Deniz yırtılır kimi zaman, Açılan bir gülsün sen yaprak yaprak,
Bilmezsiniz kim diker; Ben aşkımla bahar getirdim sana;
Ben dikerim. Tozlu yollarından geçtiğim uzak
İklimden şarkılar getirdim sana.
Dalga geçerim kimi zaman da,
O da benim vazifem; (…)
Bir baş düşünürüm başımda,
Bir mide düşünürüm midemde, Ahmet Muhip Dıranas, Şiirler
Bir ayak düşünürüm ayağımda, (Metinler, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
Ne halt edeceğimi bilemem.
Orhan Veli Kanık, Bütün Şiirleri
Nazım birimi
Ölçü
Kafiye düzeni
Üslup
2.
Orhan Veli Kanık, Melih Cevdet Anday,
Temsilcileri
Oktay Rifat Horozcu
Garip Akımı (I. Yeni)
Şiirde sürüp gitmekte olan aşırı duygusallı-
Sanat anlayışı ğa, şairaneliğe, basmakalıp söyleyişe karşı
çıkmışlardır.
Bu bilgiden hareketle, şiir sanatıyla ilgili aşağıdaki görüşlerden hangileri Garip akımına ait olabilir?
Tik () işareti koyarak belirtiniz.
Söz sanatlarına sıkça başvurmuşlardır.
Karekod Ölçü ve kafiyeye karşı çıkmışlardır.
Alanı
Asıl karekodlar
yerleştirildikten sonra Dörtlük nazım birimini esas almışlardır.
kalıptaki görseli siliniz.
Asıl karekodda çerçeve
konturu olmayacak.
Günlük konuşma dilini şiire uygulamaya çalışmışlardır.
Bireysel konulara ağırlık vermişlerdir.
Mecaza, süse ve yapaylığa karşı çıkıp sadeliğe önem vermişlerdir.
Şiirlerinde ironi ve mizaha yer vermişlerdir.
Şiirlerinde sıradan insanları konu edinmişlerdir.
36
Hazırlayan: Levent ŞEN