Page 32 - Sosyoloji 1 | 3.Ünite
P. 32
3. ÜNİTE Kültür
Okuma Parçası
Aşağıdaki metni okuyarak soruları cevaplayınız.
GÖRDÜĞÜMÜZE GÜVENEBİLİR MİYİZ?
James Harris (Ceymis Heris) isimli bir Amerikalı profesör Kızılderili çocuklara eğitim konusunda seminer verir.
Seminerde 60 adet Kızılderili çocuk bulunur. Seminer oldukça canlı ve eğlenceli geçer. Fakat seminer bittiğinde Dr.
Harris oldukça üzgün olarak “Tam bir başarısızlık” diyerek duygularını belirtir.
Semineri gözlemlemek üzere orada bulunan Çinli bir psikolog “Hayır, aksine çok büyük bir başarıydı. Çocukların sizi
ne kadar çok sevdiğini görmediniz mi?” diye sorar.
Profesör üzüntü içinde devam eder: “Ama yüzlerinde hiç ifade yoktu.” Çinli psikolog açıklamaya başlar: “Afrikalı,
Amerikalı öğrenciler için bu beklenti doğru olabilir ama Kızılderili çocuklar için pek geçerli değildir. Bu çocuklar kültü-
rel olarak ister negatif ister pozitif olsun, toplum içinde duygularını gizlemek üzere eğitilmişlerdir. Bu nedenle yüz
ifadelerinden duygularını anlamak oldukça zordur. Kızılderili insanlar, her zaman duyguların gizlenmesini olgunluk ve
bilgelik olarak görmüşlerdir.” Profesör ikna olmamış bir şekilde devam eder: “Defalarca sormama rağmen bir tane bile
soru sormadılar.” Çinli psikolog açıklamaya çalışır: “Sormadılar çünkü size saygı gösteriyorlardı. Pek çok Kızılderili,
topluluk içinde soru sormamak gerektiğine inanır. Sonuç olarak hiçbir zaman Kızılderili bir kişinin Amerikalı birisi kadar
soru sormakta istekli olmasını bekleyemezsiniz.”
(www.helitam.files.wordpess.com)
Bir toplumda yaşayan insanların davranışlarına bakarak o toplumun kültürünü ayırt edebilir miyiz?
Tartışınız.
Okuma Parçası
Aşağıdaki metinleri okuyarak soruyu cevaplayınız.
TOPLUMSALLAŞMANIN ETKİLERİ
1. Metin
Kingsley Davis’in (Kingsliy Deyvis) incelediği top-
lumdan izole olarak büyüyen Anna (Enn), Isabelle (İzabel)
ve Genie (Cini) vakaları. Anna 5, Isabelle 6, ve Genie 13
yaşındadır. Her üçü de bir veya iki yaşından sonra toplum-
dan soyutlanmıştır. Anna ve Genie bir odaya kapatılarak
diğer insanlarla hiçbir etkileşimleri olmadan büyümüşler-
dir. Isabelle ise sağır ve dilsiz annesiyle kapalı bir ortamda
diğer insanlardan uzakta büyümüştür. Bu çocuklar bulun-
duklarında, konuşamıyor, beslenemiyor ve kendi ihtiyaç-
larını karşılayamıyorlardı. Uzmanların yardımı sonucunda
Isabelle, birkaç yıl içerisinde yazma ve konuşma becerile-
rini kazanmıştır. Uzun bir toplumsal izolasyondan sonra
topluma uyum sağlamasında annesi ile temas halinde
olmasının büyük etkisi olmuştur. Anna ve Genie ise sadece
fiziksel ihtiyaçlarını karşılamayı öğrenebilmiştir. Dil
becerileri ve toplumsal davranışları kazanamamışlardır.
(www.davranisbilimlerinegiris.wordpress.com)
2. Metin
İnsan toplumsallaşma sürecinde, bir yandan uyum
içinde yaşama amacıyla toplumsal kuralları benimseyerek
öteki bireylerle benzeşirken, öte yandan doğuştan getirdiği
gizil güçler temeli üzerinde onu diğer bireylerden ayıran
kişilik niteliklerini kazanır ve geliştirir. Kişiliğin toplum-
sal, ahlaki katmanı olan karakter, toplumsallaşma süreci-
nin ürünüdür. Bireyin ahlaki değerleri benimseyerek,
benliği üzerinde denetim kuran toplumsal bilince sahip
olması toplumsallaşması sonucudur. İnsanı insan yapan
toplumsal varlığı olduğuna göre, toplumsallaşma aynı
zamanda “insan olma” sürecidir. Çocuklar ebeveynlerini model alarak toplumsallaşırlar.
(www. library.neu.edu.tr)
Yukarıdaki metinlerden hareketle toplumsallaşmanın önemi ve kültürel kimliğin kazanılmasındaki etkisini
açıklayınız.
216