Page 32 - Sosyoloji 1 | 3.Ünite
P. 32

3. ÜNİTE                                                                         Kültür



                   Okuma Parçası


                 Aşağıdaki metni okuyarak soruları cevaplayınız.
                 GÖRDÜĞÜMÜZE GÜVENEBİLİR  MİYİZ?
                 James Harris (Ceymis Heris) isimli bir Amerikalı profesör Kızılderili çocuklara eğitim konusunda seminer verir.
              Seminerde 60 adet Kızılderili çocuk bulunur. Seminer oldukça canlı ve eğlenceli geçer. Fakat seminer bittiğinde Dr.
              Harris oldukça üzgün olarak “Tam bir başarısızlık” diyerek duygularını belirtir.

                 Semineri gözlemlemek üzere orada bulunan Çinli bir psikolog “Hayır, aksine çok büyük bir başarıydı. Çocukların sizi
              ne kadar çok sevdiğini görmediniz mi?” diye sorar.

                 Profesör üzüntü içinde devam eder: “Ama yüzlerinde hiç ifade yoktu.” Çinli psikolog açıklamaya başlar: “Afrikalı,
              Amerikalı öğrenciler için bu beklenti doğru olabilir ama Kızılderili  çocuklar için pek geçerli değildir. Bu çocuklar kültü-
              rel olarak ister negatif ister pozitif olsun, toplum içinde duygularını gizlemek üzere eğitilmişlerdir. Bu nedenle yüz
              ifadelerinden duygularını anlamak oldukça zordur. Kızılderili insanlar, her zaman duyguların gizlenmesini olgunluk ve
              bilgelik olarak görmüşlerdir.” Profesör ikna olmamış bir şekilde devam eder: “Defalarca sormama rağmen bir tane bile
              soru sormadılar.” Çinli psikolog açıklamaya çalışır: “Sormadılar çünkü size saygı gösteriyorlardı. Pek çok Kızılderili,
              topluluk içinde soru sormamak gerektiğine inanır. Sonuç olarak hiçbir zaman Kızılderili bir kişinin Amerikalı birisi kadar
              soru sormakta istekli olmasını bekleyemezsiniz.”
                                                                                        (www.helitam.files.wordpess.com)
              Bir  toplumda  yaşayan  insanların  davranışlarına  bakarak  o  toplumun  kültürünü  ayırt  edebilir  miyiz?
              Tartışınız.



                   Okuma Parçası

                 Aşağıdaki metinleri okuyarak soruyu cevaplayınız.

                 TOPLUMSALLAŞMANIN ETKİLERİ
                 1. Metin
                 Kingsley  Davis’in  (Kingsliy  Deyvis)  incelediği  top-
              lumdan izole olarak büyüyen Anna (Enn), Isabelle (İzabel)
              ve Genie (Cini) vakaları. Anna  5, Isabelle 6, ve Genie 13
              yaşındadır. Her üçü de bir veya iki yaşından sonra toplum-
              dan soyutlanmıştır. Anna ve Genie bir odaya kapatılarak
              diğer insanlarla hiçbir etkileşimleri olmadan büyümüşler-
              dir. Isabelle ise sağır ve dilsiz annesiyle kapalı bir ortamda
              diğer insanlardan uzakta büyümüştür. Bu çocuklar bulun-
              duklarında, konuşamıyor, beslenemiyor ve kendi ihtiyaç-
              larını karşılayamıyorlardı. Uzmanların yardımı sonucunda
              Isabelle, birkaç yıl içerisinde yazma ve konuşma becerile-
              rini kazanmıştır. Uzun bir toplumsal izolasyondan sonra
              topluma  uyum  sağlamasında  annesi  ile  temas  halinde
              olmasının büyük etkisi olmuştur. Anna ve Genie ise sadece
              fiziksel  ihtiyaçlarını  karşılamayı  öğrenebilmiştir.  Dil
              becerileri ve toplumsal davranışları kazanamamışlardır.
                                 (www.davranisbilimlerinegiris.wordpress.com)
                 2. Metin
                 İnsan  toplumsallaşma  sürecinde,  bir  yandan  uyum
              içinde yaşama amacıyla toplumsal kuralları benimseyerek
              öteki bireylerle benzeşirken, öte yandan doğuştan getirdiği
              gizil güçler temeli üzerinde onu diğer bireylerden ayıran
              kişilik niteliklerini kazanır ve geliştirir. Kişiliğin toplum-
              sal, ahlaki katmanı olan karakter, toplumsallaşma süreci-
              nin  ürünüdür.  Bireyin  ahlaki  değerleri  benimseyerek,
              benliği  üzerinde  denetim  kuran  toplumsal  bilince  sahip
              olması  toplumsallaşması  sonucudur.  İnsanı  insan  yapan
              toplumsal  varlığı  olduğuna  göre,  toplumsallaşma  aynı
              zamanda “insan olma” sürecidir.                      Çocuklar ebeveynlerini model alarak toplumsallaşırlar.
                                             (www. library.neu.edu.tr)
              Yukarıdaki metinlerden hareketle toplumsallaşmanın önemi ve kültürel kimliğin kazanılmasındaki etkisini
              açıklayınız.



                                                           216
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37