Page 41 - Sosyoloji 1 | 3.Ünite
P. 41

Kültür                                                                       3. ÜNİTE



                              Atatürkçü Düşüncede Kültür Emperyalizmi




                 HAZIRLIK SORULARI


              Atatürk’ün “Hiçbir millet, diğer bir milletin taklitçisi olamaz, olmamalıdır. Çünkü böyle bir millet ne taklit
              ettiği milletin aynısı ne de kendi milleti içinde kalabilir.” sözünden hareketle  kültür emperyalizmiyle ilgili
              neler söyleyebilirsiniz?



                  KAVRAMLARIMIZ

              Emperyalizm, Yozlaşma



                              ATATÜRK’ÜN KÜLTÜR KONUSUNDAKİ GÖRÜŞLERİ


              Atatürk’ün kültür anlayışı, Batı’nın gelişmişliğini yakala-     Kültürel gelişim ve dönüşüme direnme sonucu, işlevini
           manın yanında bununla da sınırlı değildi. Batılının yaptığını   kaybetmiş eski kültür ögelerinin bir kısmı varlığını devam
           yapmak, onun gibi yaşamak, Batı’yı taklitten başka bir şey   ettirir. Maddi olmayan kültür ögeleri, değişmeye daha fazla
           olmazdı. Bu yüzden, Batı’nın ilim ve tekniğini alırken kendi   direnç  gösterir.  Kültürel  değişimin  etkenlerinden  biri  olan
           değerlerimizi  korumamız  gerekirdi.  Öyleyse  asıl  amaç,   kültür emperyalizmi ise kültürel yozlaşmaya neden olmakta-
           Batılılaşmak  değil  Batı’nın  kültür  ve  medeniyet  düzeyine   dır.
           kendi çabamızla bir an önce ulaşmaktır.
                                                                 Kültürel  yozlaşma,  bir  kültürün  dışarıdan  devamlı  ve
              Atatürk: “İnsanlar, geleneklerini, duygularını, eğilimleri-  yoğun  olarak  kültürel  ögeler  alması  ve  bu  ögeleri  kendi
           ni, düşüncelerini eğitmede içinden çıktığı ve içinde yetiştiği   içinde  yoğurup  biçimlendirememesi  sonucu  ortaya  çıkar.
           toplumun genel eğiliminden kurtulamazlar.” diyerek bireyle   Kendi kültürel değerlerine yeterli derecede önem vermeyen
           kültür ilişkisini açıklamıştır. “Milletimizi geniş refah, araç ve   ve sahip çıkamayan toplumların kültürleri daha çok yozlaş-
           kaynaklara sahip kılacağız. Millî kültürümüzü çağdaş uygar-  maktadır. Dilimizin ve kültürümüzün emperyalizm karşısın-
           lık düzeyinin üzerine çıkartacağız.”  “Uygarlığın yeni buluş-  da bozulmaması için birçok çalışma yapmış olan Atatürk, bu
           larının,  bilimin  olağanüstü  başarılarının,  dünyayı  değişme-  konuda  şunları  söylemiştir:  “Tam  bağımsızlık  denildiği
           den  değişmeye  sürükleyip  durduğu  bir  çağda,  yüzyılların   zaman, elbette siyasi, malî, iktisadî, adlî, askerî, kültürel ve
           eskittiği  köhne  davranış  ve  düşüncelerle  geçmişe  saplanıp   benzeri her hususta tam bağımsızlık ve tam serbestlik akla
           kalmakla varlığımızı korumamız mümkün değildir.” “Ülke-  gelir.  Bu  saydıklarımın  herhangi  birinde  bağımsızlıktan
           ler çeşitlidir. Fakat uygarlık birdir. Ve bir ulusun ilerlemesi   mahrumiyet, millet ve memleketin gerçek mânasiyle bütün
           için  de  bu  tek  uygarlığa  katılması  gerekir.”  sözleriyle  de   bağımsızlığından mahrumiyeti sayılır.” “Esas, Türk milleti-
           kültürümüzün  hangi  seviyede  olması  gerektiğini  belirtmiş-  nin  haysiyetli  ve  şerefli  bir  millet  olarak  yaşamasıdır.  Bu
           tir.Atatürk’ün dil konusundaki düşünceleri, dilin toplumsal   esas ancak tam bağımsızlığa sahip olmakla temin olunabilir.
           işlevini  daha  iyi  anlamamıza  yardımcı  olacaktır. Atatürk:   Ne  kadar  zengin  ve  refaha  kavuşturulmuş  olursa  olsun
           “Dilin millî ve zengin olması, millî duygunun gelişmesinde   bağımsızlıktan mahrum bir millet, medenî insanlık karşısın-
           başlıca etkendir.” ve “Ülkesini ve yüksek istiklalini koruma-  da  uşak  olmak  mevkiinden  yüksek  bir  muameleye  layık
           sını bilen Türk milleti, dilini de yabancı dillerin boyunduru-  olamaz.  Yabancı  bir  devletin  himaye  ve  desteğini  kabul
           ğundan  kurtarmalıdır.”  sözleri  ile  kültür  emperyalizmine   etmek,  insanlık  özelliklerinden  mahrumiyeti,  beceriksizlik
           karşı en güçlü kültürel araçlardan birinin dil olduğunu belirt-  ve miskinliği itiraftan başka bir şey değildir. Gerçekten bu
           miştir.                                            aşağı  dereceye  düşmemiş  olanların  isteyerek  başlarına  bir
                                                              yabancı efendi getirmelerine asla ihtimal verilemez.” sözle-
              Yabancı  dilleri  bilim  ve  iletişim  alanlarının  yanı  sıra   riyle Atatürk, kültür emperyalizmine karşı kültürel özgünlü-
           günlük hayatta da kullanma yanılgısı kültür emperyalizminin   ğümüzü korumamız gerektiğini belirtmiştir.
           etkilerinin bir sonucudur. Bu ise kendi dilimizi geliştirmemi-
           zin önünde önemli bir engeldir. Dilimizin güzel kullanılması      Atatürk, özellikle kültür emperyalizminin etkileri üzerine
           ve geliştirilmesinde toplumun her kesimine, özellikle sanat-  şunları  söylemiştir:  “Kültür,  dine  karışmış  masallardan,
           çılara  ve  bilim  insanlarına  büyük  görev  düşmektedir.   yaradılış ve varlığımızla ilgisi olmayan fikir ve inançlardan,
           Atatürk’ün eğitim alanında yaptığı devrimler, kültürel ögele-  doğudan ve batıdan gelen etkilerden uzak, millî karakter ve
           rin bilimsel, çağdaş ve laik bir anlayışla aktarılmasını sağla-  tarihimize uygun bir kültürdür.” Atatürk devrimleri de işte bu
           mıştır.  Hızlı  toplumsal  gelişmeler  ve  kültürel  değişmeler,   gerekçelerle gerçekleştirilmiştir. Atatürk; toplumsal, ekono-
           kültürün  bilimsel  olarak  aktarılmasında  eğitimin  önemini   mik,  siyasal  gelişmelerle  birlikte  kültürel  gelişmelere  de
           daha fazla hissettirmektedir.                      önem vermiştir.


                                                           225
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46