Page 49 - Tarih 9 | 5.Ünite
P. 49

İSLAM MEDENİYETİNİN DOĞUŞU





                                                                                                     Ç
                Yeryüzündeki Cennet
                Endülüs’te Müslümanlar sekiz asır farklı yoğunluklarla Hristiyan Reconquista ha-
                reketinin etkilerini derin şekilde hisseden, artık bu topraklarda var olmayı sürdür-
                menin kendileri için ne kadar çetin ve belki de imkânsız bir şey olduğunu anlamış
                olmalıdırlar. Endülüslüler, tarihlerinin son deminde inşa ettikleri o muhteşem yapı
                El-Hamra’nın her yanına işte bu gerçeği yansıtan “lâ gâlibe illallâh” Allah’tan başka
                üstün olan yoktur. İfadesini, her halükârda Allah’a tevekkül etmenin tesellisi içinde
                nakşetmişlerdir.
                Binbir gece masallarındaki efsanevî sarayları anımsatan âdeta yeryüzündeki cennet
                burası. Sierra Nevada Dağları’na sırtını dayamış, yüksek kayalıkların tepesinde kol-
                larını açmış bir kartal gibi uzanmakta. Ardındaki dağları aşan ihtişamıyla eteklerine
                kurulu şehri izlemekte, kartalın avını gözetmesi gibi. Dünyanın dört bir yanından
                getirilen çiçeklerle süslü ve bin bir çeşit meyve ağaçlarıyla dolu muazzam bir bahçe,
                içinde nilüferlerin ve çeşit çeşit balıkların yüzdüğü onlarca süs havuzu, her adımda
                başka bir çeşme, her duvarda ayrı bir işleme, her pencerede ayrı bir manzara, her
                adımda başka bir güzellik. Hiç kuşku yok El-Hamra Sarayı (Görsel 5.38) dünyanın
                en romantik ve en büyülü yerlerinden biri. Ressam Henri Regnault (Hanri Renyo)
                (1843-1871), El-Hamra’ya gittiğinde onun karşısında donup kaldı ve “Bunu yapan
                sanatçının yanında biz barbar, vahşi canavarlarız” diyerek sayısız taslak çizip notlar
                aldıktan sonra Orta Çağ Mağribî kültürü kalıntılarının peşine düşerek Mağrib’e (Fas’a)
                gitti. Fakat sonunda kafasından barbar bir Doğu imajı uydurmakla yetindi (Şeyban,
                2014, s.70-73’ten düzenlenmiştir).





















                                                                                       Görsel 5.38
                                                                           El-Hamra Sarayı (İspanya)
                Aşağıdaki soruları metinden hareketle cevaplayınız.

                1. El-Hamra Sarayı’nın dünyanın en romantik ve en büyülü yerlerinden biri olarak
                  gösterilmesinin nedenleri nelerdir?
                2. Ressam Henri Regnault’un El-Hamra için söylediği söz hangi anlamları ifade et-
                  mektedir?
                3. Nakşetmek ne demektir?

                4. Endülüs’te, Müslümanların varlığını tehdit eden unsurlar nelerdir?
                5. Uydurulan barbar bir Doğu imajının günümüzde Doğu-Batı ilişkilerine etkileri ne-
                  ler olabilir?



                                                                                                          175
   44   45   46   47   48   49