Page 116 - Tasarım Beceri Atölyeleri Öğretmen El Kitabı
P. 116
ÇALIŞMA YÖNERGESİ (İŞLENİŞ)
Bu etkinlik için empati kurulması istenen bir konu seçilir;
• Toplumsal bir kavram ele alınabilir.
• Tercihen sınıf içinde eksikliği görülen bir kavram seçilebilir; şefkat, anlayış, dürüstlük gibi.
• Akran zorbalığı varsa, zorbalık konu olarak seçilebilir veya farklı şekilde ele alınabilir.
• Farklılığı olan öğrencilerin uyum sürecinde sıkıntı varsa o konular seçilebilir (fazla kilolu olma, gözlüklü
olma, farklı inançtan olma vs.)
• Sınıf içinde çözülemeyen bir sorun varsa tercih edilebilir.
Empati Havuzunun Uygulanışı:
1. Öğretmen öncelikle kavramı zıttıyla birlikte seçer. Genel kavramdan spesifik bir olaya doğru gidecek
şekilde ele alır. Örneğin kilo fazlalığı olan öğrencilere bir dışlama söz konusuysa, bu kavramlaştırılarak, zorba-
lık veya dışlama olarak ele alınmalıdır. Bu noktada birlik/dayanışma - dışlama/ötekileştirme gibi zıt kavram-
lar olarak ele alınır. Daha sonra genel kavramdan, öğretmen sınıf içindeki özel soruna veya değinmek istediği
toplumsal soruna doğru öğrencileri yönlendirecektir.
2. Genel kavramın sınıf içinde görülen veya toplumda yaygın görülen hali öğretmen tarafından hikaye-
leştirilir. Konuyla alakalı bir film izlenir. Bunun için öğretmen, konuyla alakalı bir masal seçebilir veya kendisi
bir hikaye üretebilir ve filmi destekleyebilir.
3. Ardından öğretmen film ile ilgili ne hissettiklerini sorar. Bu soru biraz düşünmelerine ve serbest çağı-
rışıma izin vermek içindir. Ardından filmin temasını ve içerdiği kavramları sorar ve tahtaya kavramları yazar.
Burada istediği kavram söz konusu olmazsa, o kavrama doğru sorular sorarak öğrencileri yönlendirir. Burada
önemli olan Sokratik yöntemle öğrencilerin bulmasıdır. Filmin çekildiği mekan, filmin içindeki semboller, fil-
min çekim tarzı üzerine konuşulur.
4. Seçilen kavramının zıttını öğretmen sorar ve zıttı da öğrenciler tarafından bulunur. Örneğin şefkat- za-
limlik. İstenen genel kavram kocaman tahtaya yazılır zıttıyla beraber. Ardından amaç edinen kavram seçilir ve
bu kavramın ne anlam ifade ettiği sorulur. Burada amaç, sınıf içinde kavram konusunda fikir birliği yapmak ve
kavramı tartışmaktır.
5. Ardından iki çember yapılır. Dışarıda izleyen, içeride konuşan çember olacak şekilde iç içe oturtulur.
108