Page 156 - Tasarım Beceri Atölyeleri Öğretmen El Kitabı
P. 156

ÇALIŞMA YÖNERGESİ (İŞLENİŞ)


               Atölye kaynaklarda belirtilmiş filmlerden bir ya da bir kaçının gösterimi ve analiz edilmesiyle başlayacak-
           tır. Bu sayede çalışma boyunca konsantre olunacak disiplinlerin uzun metraj sinemada nasıl yaratıcı bir biçim-
           de kullanılarak başyapıtlar ortaya çıkarttığının emsalleri ile karşılaşılmış olacaktır.

               Çalışma aşağıda belirtilmiş disiplinlerden en az ikisi kullanılarak kısa film üretimine odaklanır. Video ve
           ses kayıtları için öğrenciler cep telefonlarını kullanabilirler.

               Kurgu için öğretmenin Adobe Premiere programı kurulu bir bilgisayarla öğrencilere yardımcı olması ge-
           rekmektedir. Cep telefonları için üretilmiş uygulamalar da kurgu için bir alternatif olabilir.

               Video: Hareket eden fotografik görüntüyü ifade eder. Kayıt altına alınmaya başladığı andan sonuna kadar
           geçen sürede, sabit ya da hareket halinde bir kamera tarafından kaydedilmiş olabilir. Videolar ham halleriyle
           kurgu içermezler. Her kamera görüntüyle beraber sesi de kayıt altına alsa da, ses ve video ilişkisi yaratıcı bir
           biçimde kullanılabilmesi esasıyla, ses ayrı bir branş olarak ele alınıp işlenecektir. Her öğrencinin videodan
           yararlanması beklenecektir. Bu videoyu nasıl işleyip ne gibi başka disiplinlerle ilişki içerisinde bir çalışma ya-
           pacakları kendi tercihlerinde olacaktır.

               Ses: Sinemasal anlatıların en önemli bileşenlerinden biri olan ses, averaj bir uzun metraj filiminde farklı
           bir ekip tarafından gerçekleştirilen bir çalışmanın ürünüdür. Bir video çekimi sırasında kameranın kaydettiği
           seste ortamda yer alan sesler, kameraya uzaklığa göre kaydedilmekte, vurgulanmak istenen ses kontrol edile-
           memektedir. Bunun için sinemada çoğunlukla ortam sesleri de dahil olmak üzere tüm sesler parçalı ve ayrı ayrı
           kaydedilip daha sonra görüntülerle beraber kurgulanmaktadır. Bu çalışma sırasında öğrencinin çok detaylı bir
           iş üretmesi beklenmese de, bir diyalog ve bir ortam sesinin (okul, aile yemeği, deniz kenarı… vb.) birleştirilmesi
           gibi (bu varyasyonlar sınırsız bir şekilde çoğaltılabilir) teknik olarak hem zor olmayan hem de denemesi sıra-
           sında yaratıcılığın gelişebileceği konulara yöneltileceklerdir.

               Kurgu: Hem ses hem de videoya uygulalanan bir işlemdir. Anlatılmak istenen hikaye kadar ses ve videola-
           rın dokusal nitelikleri bir arada oluşturdukları ritm gibi forma dair unsurlara birlikte dikkat edilerek uygulanır.
           Hem malzeme hem de elde edilmek sonuça göre sınırsız biçim ve teknikte ele alınabilir.
                Metin: Bu çalışma dahilinde metin, videolara eşlik edecek daha önceden yazılmış ve okunacak olan yazın-
           sal çalışmayı ifade eder. Öğrenciler kendileri yazacakları bir metinden yararlanabilecekleri gibi hoşlarına giden
           bir yazara ait bölümlerden de yararlanabilirler.










           148
   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161