Page 157 - Tasarım Beceri Atölyeleri Öğretmen El Kitabı
P. 157
Atölye sırasında öğrencilerin deneyebileceği çalışmalara önerileri:
Video ve Video Kurgusu
3’er saniyelik, sabit kamera ile çekilmiş, fotoğrafı anımsatan videolar. En az 100 adet böyle sekans çekildik-
ten sonra videoları meydana getiren renkler – olaylar – hareket gibi unsurları resimsel – biçimsel bir ritim ve
ahenk içerisinde seçilecek 40 adet videonun peş peşe dizilmesi ile elde edilen sessiz film.
Video – Ses – Ses Kurgusu - Metin
Sabit kamera odanın masaya uzak bir köşesinden evde geçmekte olan bir aile akşam yemeğini çeker. 9 – 15
dakikalık bir kesiti çıkartılır. Aynı yemekten ya da bir başka akşam yemeğinden çatal bıçakların tabağa değdiği
sırada çıkarttıkları sesler, yemek yenilirken çıkartılırken sesler kaydedilir. Sesin odağında metalik ve organik
sesler yer alırken, görüntü hem mekanı hem de birlikte yemek yiyen insanları gösterirken bu iki unsur birbir-
leriyle bir zıtlık oluştururken, kaydedilen videoya dair daha bedensel ve mekanik bir unsur eklenmiş olur. Bu
sesler ve videonun üstüne öğrenci daha önceden yazdığı bir metni fısıltıyla okur. Video sıradan ve bir açıdan
süren akşam yemeği görüntüsünü sürdürürken anlatı sesler vasıtasıyla aktarılır çalışılır.
Video – Video Kurgusu - Ses
Öğrenci insansız bir iç mekanı (kendi yatak odası, boş bir sınıf, terkedilmiş bir bina) rüzgarlı bir günde
videoya alır. İç mekanda rüzgar ile hareket eden şeyleri yakın plan videoya alır. Öğrenci ses kaydını kalabalık
bir yerde (metro, teneffüste okul koridoru, sokak) tek kesit olarak alır. Ses kaydını dinlerken, seste dikkatini çe-
ken değişimlere göre videoları kurgular. Videolardaki değişim ve kurgu mantığı tek parça kaydedilmiş ortam
sesinde yaşanan değişimler gözetilerek yapılır.
ÇALIŞMALARIN SUNUMU İÇİN ÖNERİLER
Çalışma sonunda üretilmiş videolar, projeksiyon ile atölyede teker teker gösterilebileceği gibi, bütün üretil-
miş filmlere farklı ekranlarda tekrara alınmış bir şekilde oynatılarak, bir sergi halinde sunulabilirler. Bu sunum
yöntemi, filmlerin kısa olduğu göz önünde bulundurulunca daha katılımcı ve izleyiciler için ilginç bir deneyim
üretebilir. Kullanılabilecek ekranlar, projeksiyon, telefon, tablet, laptop, lcd ya da tüplü ekran gibi çeşitli seçe-
neklerden, elde olan imkanlara göre seçilebilirler.
Çalışmaya ait bir Instagram hesabı açılarak gerçekleştirilen tüm çalışmalar bu mecra vasıtasıyla sosyal
medyadan paylaşıma girebilirler.
149