Page 234 - Tasarım Beceri Atölyeleri Öğretmen El Kitabı
P. 234
10) Kondansatördeki kablolar RLC metreye bağlanır ve sığa değerini ölçülür. Bu işlem elinizi üzerine bas-
tırarak tekrarlanır ve sonuçlar yorumlanır.
11) Çok sıkı sarılarak rulo yapılır ve rulonun dağılmaması için dışarıdan sıkı sıkı bantlanır. (Rulo yapmak
için ince bir boru kullanılıp sonradan boru çıkartılabilir)
12) Yukarıdaki tüm basamakları 3 farklı ebatta alüminyum folyo ve kağıt için tekrarlanır ve 4 farklı sığa
değerine sahip kondansatör yapılır.
13) 4 farklı kondansatörün her birinin sığa değerleri LCR metre ile ölçülür ve 9. adımda elde edilen sığa
değerleri ile kıyaslanır.
14) 4 farklı kondansatör birbirlerine paralel bağlanır, eş sığa değerini LCR metre ile ölçülür ve paralel bağlı
kondansatörler için eş sığa değeri teorik olarak hesaplanır. Ölçümden elde edilen ve hesaplanan eş sığa değer-
leri kıyaslanır.
15) 4 farklı kondansatör birbirlerine seri bağlanır, eş sığa değerini LCR metre ile ölçülür ve seri bağlı kon-
dansatörler için eş sığa değeri teorik olarak hesaplanır. Ölçümden elde edilen ve hesaplanan eş sığa değerleri
kıyaslanır.
ÇALIŞMALARIN SUNUMU İÇİN ÖNERİLER
Farklı şekillerde, renklerde ve boyutlarda kondansatörler oluşturulur.
Gruplar halinde çalışılıp en büyük sığa değerini yapmak için yarışmalar yapılabilir.
ÇALIŞMANIN GELİŞTİRİLMESİ - DEVAM ETTİRİLMESİNE YÖNELİK ÖNERİLER
Çalışma farklı iletken ve dielektirik malzemeler hatta sıvı malzemeler kullanılarak zenginleştirilmesi müm-
kündür.
Örneğin silindir boş bir kutunun içi iletken bir yüzeyle kaplanır. Kutunun kapağından silindirin tam or-
tasından geçecek şekilde uzun bir vida konulur. Silindirin içi dielektrik katsayısı büyük bir sıvı ile doldurulup
226