Page 33 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | 7.Ünite
P. 33
Tiyatro
NENE — Sayılır.
DELİKANLI — Kapının eşiğini aşıp da dışarı çıkmadıkça, canı güvence altında değil midir?
NENE — Öyledir.
DELİKANLI — Ölüm korkusuyla yaşamaktan tükendim nene. Bıktım utanmaktan. Anama da ya-
zıktır. Burası dadaş Kara Hasan Ağa’nın evi. Sığınıyorum işte. Bağışlarsanız, çeker giderim.
NENE — Ya bağışlanmazsan?
DELİKANLI — Elimden ne gelir? Burada kalırım, kocayıp ölene dek. Silahımı da veriyorum. (Züh-
re’ye) Al bacım.
NENE — Dur oğul! İzini izleyip birazdan dönecekler. Hepsi silahlı. Hepsi öç almak için yanar tu-
tuşur... Hepsi acılı..
DELİKANLI — Töre, acı dinler mi nene? Uzun sözün kısası, canım size emanet. (Silahını uzatır.)
Buyur silahımı. Al nene, gözünü seveyim.
1. Metindeki çatışmaları belirleyiniz.
2. Metnin konusunu belirleyiniz.
3. Metindeki dramatik örgüyü belirleyiniz.
4. Metindeki zaman ve mekânın özelliklerini belirleyiniz.
5. “DELİKANLI — Kıpırdamayın! (Kızlar, kısık bir çığlık atarlar.) Bağırmayın! Burası Kara Hasan’ın evi,
değil mi? Söyleyin diyorum!” cümlelerindeki noktalama işaretlerinin kullanım amaçlarını belir-
leyiniz.
6. “Doktorların hastaya zamanında müdahalesi, hastanın hayatta kalmasına neden oldu.” cümlesin-
deki anlatım bozukluğunun nedenini belirleyiniz.
7. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) Modern tiyatro, Türk edebiyatına Tanzimat Dönemi’nde Batı’dan gelmiştir.
B) Tanzimat Dönemi’nde Fransız sanatçı Moliére’den uyarlamalar yapılmıştır.
C) Ahmet Vefik Paşa, ilk yerli oyun olan Şair Evlenmesi’ni yazmıştır.
D) Modern tiyatro kurulurken yer yer geleneksel tiyatroya ait unsurlardan da yararlanılmıştır.
E) Millî Edebiyat Dönemi’nde tiyatroda görülen gelişme, Cumhuriyet Dönemi’nde güçlenerek de-
vam etmiştir.
8. Aşağıdaki oyunlardan hangisi karşısında verilen sanatçıya ait değildir?
A) Wilhelm Tell-Wilhelm Grimm
B) Cimri-Moliére
C) Faust-Goethe
D) Hernani-Victor Hugo
E) Romeo ve Juliet-Shakespeare
229