Page 55 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 | 4.Ünite
P. 55

ROMAN




              Ç)  Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları okuyunuz ve doğru seçeneği işaretleyiniz.

               22.  Ben de muayene odasının ve nice mua-       24.  Aşağıdaki cümlelerin hangisinde tırnak
                    yene odalarının önünde senelerce bekle-        işaretinin kullanım amacı diğerlerinden
                    dim. Benim yanımda büyüğüm de yoktu.           farklıdır?
                    Yalnız başıma demir parmaklıklı kapıdan
                    içeriye girerdim, dokuzuncu hariciye ko-       A) Yaşar Kemal “Yılanı Öldürseler”de sa-
                    ğuşuna doğru ağaçların bile sıhhatine im-         dece insanın insanla çatışmasını değil
                    renerek yürürdüm, camlı kapıların garip           daha önemlisi kendi kendisiyle çatış-
                    bir beyazlıkla gözlerime vuran ve içimde          masını anlatmıştır.
                    korku ile karışarak yuvarlanan parıltıları     B) Pınar Kür’ün romanındaki Selim, sınıf
                    arasında o dehlize girerdim ve yalnız başı-       değiştirmenin tek yolunu şöyle açıklar:
                    ma bir köşeye ilişirdim, kımıldamazdım,           “Çevreni aşmakla başlayacaksın işe.”
                    susardım, beklerdim, korkudan büzülür-         C) Adalet Ağaoğlu, “Fikrimin İnce Gülü”n-
                    düm, rengimin uçtuğunu hissederdim.               de kurtuluşu Almanya’da arayan binler-
                    Bu parça ile ilgili olarak aşağıdakilerden        ce Bayram’dan birini anlatmıştır.
                    hangisi söylenemez?                            D) “Al Gözüm Seyreyle Salih”; karmaşıklı-
                                                                      ğın, çelişkilerin, ilişkilerin, çatışmala-
                    A) Anlatılan kişinin ruhsal durumu ile            rın ve içinde insan gerçeğinin araştırıl-
                      davranışları uyumludur.                         dığı bir romandır.
                    B) Mekânın özellikleri, kahramanın psi-        E) Rıfat Ilgaz, “Sarı Yazma”da otobiyogra-
                      kolojisinde etkilidir.                          fik bir romanla okurun karşısına çık-
                    C) Bütün duyulara yönelik ayrıntılara yer         mıştır.
                      verilmiştir.
                    D) Anlatımda kahraman anlatıcının bakış    25.  Bazı romanlarda çekirdek ya da ana olay,
                      açısı kullanılmıştır.                        belli bir sonuca bağlanmadan kesilir. Ana
                    E) Anlatımda olaylar devinim hâlinde ve-       düğüm çözülmez, çatışmalar bir sonuca
                      rilmiştir.                                   ulaşmaz, sonuç bir belirsizlik içinde kalır.
                                                                   Bununla çoğu zaman romancı, romanın
                                                                   sonunu okuyucunun getirmesini ister. Ya-
               23.  Cumhuriyet Dönemi yazarlarından olan
                    sanatçı, Türk edebiyatında roman yazar-        zar, olayların okuyucu tarafından bir sona
                    lığı ile tanınmıştır. Postmodern anlayışın     götürülmesini, nasıl isteniyorsa ve nasıl
                    önemli isimlerinden biri olup eserlerinde      uygun görülüyorsa öyle tamamlanmasını
                    Doğu ve Batı’yı, tarihi, kendi aile yaşantı-   ister. Yani ---
                    sını, İstanbul’u vs. anlatmıştır. Nobel Ede-   Aşağıdakilerden hangisi düşüncenin akı-
                    biyat Ödülü’nü de alan sanatçı, romancı-       şına göre bu parçanın sonuna getirilemez?
                    lığı bir biçim sorunu olarak görmüş ve bu
                    doğrultuda eserler vermiştir.                  A) romancı romanın yazılış sürecine oku-
                                                                      yucuyu dâhil etmek ister.
                    Aşağıdakilerden hangisi parçada tanıtı-
                    lan sanatçının eserlerinden biri değildir?     B) yazar okuyucunun üretici bir konumda
                                                                      etkin bir rol almasını ister.
                    A) Kar                                         C) romancı her şeyi hazır olarak okuyucu-
                    B) Kafamda Bir Tuhaflık                           ya vermek istemez.
                    C) Cevdet Bey ve Oğulları                      D) yazar yaratıcı okur yerine verilenleri
                    D) Kara Kitap                                     hazır alan okuru benimser.
                    E) Tutunamayanlar                              E) romancı romanı okuyucuya tamamla-
                                                                      tarak onu metne çekmek ister.











                                                                                                    201
   50   51   52   53   54   55   56   57