Page 6 - Türk Dili ve Edebiyatı 9 | 3.Ünite
P. 6
3. Ünite
1. Etkinlik
Türk Şiiri Nazım Gazel Mâni Sone Tuyuğ Semai Serbest Kaside Destan
Biçimleri Nazım
Divan şiiri
nazım biçimleri
Halk şiiri
nazım biçimleri
Batı etkisindeki
Türk şiiri
nazım biçimleri
a. Yukarıdaki nazım biçimlerini ait oldukları şiir geleneğine göre tabloya işaretleyiniz.
b. Tespitlerinizden hareketle nazım biçimi ile şiir geleneği arasındaki ilişkiyi açıklayınız.
2. Etkinlik
O gece ne kadar güzeldi mehtap
Gönülden fışkıran nağmeler gibi.
Ruhumu yıkayan bir seldi mehtap
En tatlı ilk ve son buseler gibi.
O gece o müthiş deniz durgundu,
Ömründe susmayan rüzgâr yorgundu,
En kara gönüller aya vurgundu
Leylâ’yı içinde bulan er gibi.
Hüseyin Nihâl Atsız
a. Yukarıdaki şiirin temasını belirleyiniz.
b. Şiirin nazım birimini belirleyiniz.
Şairin Biyografisi
Ömer Bedrettin Uşaklı (1904-1946): Uşak’ta doğdu. İstanbul Ka-
bataş Erkek Lisesinden sonra Mülkiye Mektebini bitirdi. Maiyet me-
murluğu, kaymakam muavinliği, kaymakamlık, vali vekilliği, mülkiye
müfettişliği, milletvekilliği yaptı. Memuriyet görevi gereği Anado-
lu’nun pek çok yerini gördü, Anadolu insanını yakından tanıdı. “Ana-
dolu Şairi” olarak anılan sanatçı, çok sevdiği Anadolu’yu ve insanını
memleket sevgisiyle şiirlerinde işledi. Bu yönüyle “memleket edebi-
yatı”nın önde gelen temsilcilerinden sayıldı. Şiirlerinde halk edebiya-
tı imkânlarından yararlanan sanatçı; memleket, tabiat, deniz, gurbet
temalarını içten bir duyuşla dile getirdi; bazı şiirleri bestelendi. Deniz
Ömer Bedrettin Uşaklı Sarhoşları, Yayla Dumanı, Deniz Hasreti adlı şiir kitapları şairin tanın-
(1904-1946) mış eserlerindendir.
74