Page 10 - Türk Dili ve Edebiyatı 9 | 5.Ünite
P. 10

5.  Ünite




                                                 Tema, romanın bütününe hâkim olan temel duygu veya dü-
                                              şüncedir. Tema soyut ve genel bir kavramdır. Metin dışında da var
                                              olabilen sevgi, aşk, dostluk, yalnızlık gibi kavramlar temayı oluştu-
                                              rabilir.
                                                 Yaprak Dökümü adlı romanın teması Batılılaşmanın yanlış anla-
                                              şılmasıdır.


                                                 Anlatıcı, romandaki olayı anlatan kişidir. Anlatıcı, yazarın ken-
                                              disi değil kurmaca bir kişidir. Romanda olaylar birinci veya üçüncü
                                              kişi ağzından anlatılır.
                                                 Yaprak Dökümü adlı romanda anlatıcı üçüncü tekil kişidir.


                                                 Bakış açısı; yazarın romandaki kişi, olay, yer ve zamanı ele alış
                                              biçimi ve bunlara karşı takındığı tutumdur. Üçe ayrılır:



                  1. Hâkim Bakış Açısı: Anlatıcı, olaylara ve kahramanlara hâkimdir. Olayların nasıl gelişeceğini bilir
               ve görür. Olayları anlatırken kahramanların aklından geçenleri ve psikolojilerini yansıtır:

                  Onun fikirlerinde ve duygularında hiçbir şey değişmemiştir. Bu gidişten o da memnun değil, ne bu ya-
               şayış tarzını, ne evlerine girip çıkan insanları, o da beğenmiyor; fakat ne çare ki iş çığrından çıkmış, karısı-
               na olan zaafı yüzünden yahut daha başka sebeplerden kendini bir kere bu korkunç akıntıya kaptırmıştır;
               bu müdafaalar bu zaafa bir mazeret göstermekten başka bir şey için değildir.

                                                                         Reşat Nuri Güntekin, Yaprak Dökümü
                  Yaprak Dökümü adlı romanda farklı bakış açıları kullanılmakla birlikte ağırlıklı olarak hâkim bakış
               açısı görülmektedir.


                  2. Kahraman Bakış Açısı: Olaylar, roman kahramanlarından birinin ağzıyla anlatılır. Olayları yaşa-
               yan kahraman, olaylar karşısındaki izlenim ve tutumunu kendi bakış açısıyla yansıtır:
                  Ve baktım: Minderde üstüste konmuş iki yastık. (Demek annem biraz rahatsızlanmış ve buraya uzan-
               mış.) Masanın yanında rafın önüne çekilmiş bir sandalye. (Demek annem en üst raftan bir ilâç şişesi al-
               mış). Ha... İşte masanın üstünde bir şişe: Kordiyal. (Demek annem bir fenalık geçirmiş.) Minderin üstünde
               ıslak, buruşuk bir mendil. (Demek annem ağlamış.)
                  Benim de bu şişeye, iki yastığa ve bir mendile ihtiyacım var, ben de Kordiyal alacağım, uzanacağım ve
               ağlayacağım.
                                                                     Peyami Safa, Dokuzuncu Hariciye Koğuşu



                  3. Gözlemci Bakış Açısı: Anlatıcı gördüklerini, tanık olduklarını aktarır. Roman kahramanlarının
               aklından geçenleri bilmez. Anlatıcının anlatımı gördükleriyle sınırlıdır:

                  Birkaç evlik bir yerden geçiyorlardı. Yıkık bir duvarın dibinde yırtık elbiseli, tıraşları uzamış, yüzü kırış
               kırış, yılgın bir ihtiyar oturuyordu. Başında kirli, beyaz bir papak vardı. Ağzı açıktı; üst damağında tek kal-
               mış, kazma gibi uzamış dişi görülüyordu. Murat selâm verdi; ihtiyar oturduğu yerden eliyle selâmını aldı.

                                                                         Mehmed Niyazi, Ölüm Daha Güzeldi





      150
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15