Page 163 - Yönetim Bilimi (Tüm Kitap)
P. 163

Türkiye’nin İdari Örgütlenmesi




            Bu  aktarım,  ya  doğrudan
            doğruya  kanunla  ya  da             Türkiye  Cumhuriyeti  Anayasası’nın  126.
            merkezî  yönetimin  emir  ve         maddesine  göre,  “yetki  genişliği”  ilkesi
            kararları ile gerçekleştirilir.      merkezi  idarenin  taşra  örgütlerinden  yal-
                                                 nızca il idaresinde uygulanmaktadır.
            Merkezî yetki, taşra örgütle-
            rinde “vali” tarafından kulla-       MADDE 126.– Türkiye, merkezî idare ku-
            nılmaktadır.                         ruluşu  bakımından,  coğrafya  durumuna,
                                                 ekonomik  şartlara  ve  kamu  hizmetlerinin
            Valiler,  merkeze  danışma-
                                                 gereklerine göre illere, iller de diğer kade-
            dan il ile ilgili kararlar alabilir.
                                                 meli bölümlere ayrılır.
            Ancak yine de merkez teş-
            kilatına hiyerarşi ile bağlıdır      İllerin idaresi yetki genişliği esasına da-
            ve  yetkisini,  merkezî  idare-      yanır.
            nin sorumluluğundaki kamu
                                                 Kamu hizmetlerinin görülmesinde verim
            hizmetinin  yürütülmesi  için
                                                 ve uyum sağlamak amacıyla, birden çok ili
            kullanır.  İlden  daha  küçük
                                                 içine alan merkezî idare teşkilatı kurulabi-
            taşra  örgütlerinin  amirleri
                                                 lir. Bu teşkilatın görev ve yetkileri kanunla
            yani  kaymakamlar,  valinin
                                                 düzenlenir.
            yetkisine sahip değildir.


            Merkezden Yönetimin Olumlu Yönleri
                •  Merkezî hükümetin siyasi ve idari bakımdan güçlenmesini sağlar.

                •  Yönetimde birlik ve bütünlüğün gerçekleşmesine yardımcı olur.
                •  Ekonomik ve sosyal kalkınmanın, bölgeler arasında dengeli bir şekil-
                   de yürütülmesini sağlar.

                •  Kamu hizmetlerinin, bütün ülkeye eşit ve dengeli bir biçimde ulaştı-
                   rılmasını sağlar.
                •  Bütün kaynaklar merkezde toplandığı için hizmetlerin daha az harca-
                   ma ile verimli bir şekilde bütün ülkeye yayılmasını sağlar.

             Merkezden Yönetimin Olumsuz Yönleri

                •  Kamu hizmetlerinde gecikmeye sebep olabilir.

                •  Hizmetler, tek elden yürütüldüğü için merkez dışındaki yerlerin ihti-
                    yaçlarına uygun hizmet verilemeyebilir.
                •  Bütün yetkiler merkez teşkilatında bulunduğu için taşra teşkilatındaki
                    memurlar tek başlarına karar alamazlar ve her konuda merkeze da-
                    nışmak zorunda kalırlar. Bunun için uzun yazışma ve işlemler gere-
                    kir. Bu da gereksiz bürokrasi ve kırtasiyeciliğe yol açar.
                •  Yetki, merkezde olduğu için merkez dışındaki yerlerde halk, kendini
                    doğrudan doğruya ilgilendiren işlerden uzak kalır ve yönetime katı-
                    lamaz.
                                                                                                 161
   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168