Page 162 - Yönetim Bilimi (Tüm Kitap)
P. 162

Yönetim Bilimi




                     Merkezden Yönetimin Unsurları
                     Hiyerarşi:  Her  örgütte  farklı  yetki  ve  sorumluluk  sınırları  vardır.  Örgütte,
                     yetki ve sorumluluğa göre piramit biçiminde bir yapılaşma karşımıza çıkar.
                     Piramidin en üst noktası, bütün karar yetkilerinin toplandığı merkezdir. Aşa-
                     ğı doğru inildikçe yetki ve sorumluluklar kısıtlanır. İşte örgütün, bu yetki öl-
                     çüsüne göre düzenlenmesine “hiyerarşi” denir (Görsel 5.3). Örgüt içindeki
                     hiyerarşik yapı net bir şekilde belirlenmeli, birim ya da bireylerin sahip oldu-
                     ğu yetki ve sorumluluklar bütün örgüt tarafından bilinmelidir.



























                                                                     Görsel 5.3: Yönetim hiyerarşisi
                     Yetki Devri: Örgütlerde yetki, yöneticidedir. Ancak uygulanışta bütün yet-
                     kinin  bir  kişide  toplanması  mümkün  değildir.  Bunun  için  belli  durumlarda
                     üstler, yetkilerini astlara devrederler.  Bu durum, hiyerarşik yapılanmada ve
                     yetki belirlenmesinde önemlidir. Çünkü yetki devri olmadan örgütsel işleyiş
                     ile örgüt yapısının oluşması mümkün değildir.
                     Yetki devrinde öncelikle astlara, yapılması gereken iş için görev verilir. Ast-
                     lara görev için gerekli yetki devredilir ve görevle ilgili sorumluluk yüklenir.
                     Yetki devrinde şu unsurlara dikkat edilmelidir:
                          a. Yönetici, yetkiyi devreder ancak sorumluluğunu devredemez.

                          b. Astın, birden fazla kişiye karşı sorumlu tutulmaması sağlanmalıdır.

                          c. Yetki veren yönetici, görevi en yakın kademeye devretmelidir.
                     Yetki devri, yöneticilerin aşırı iş yükünden kurtulmasını sağlar. Ayrıca yetki
                     devralan astların öz güveni ve sorun çözme kapasiteleri gelişir. Böylelikle
                     astların üst düzey görevlere hazırlanması sağlanır.

                     Yetki Genişliği: Merkezî yönetim, merkezden uzak olan bir örgüte, belli gö-
                     revleri yerine getirmesini sağlayacak bir ya da birkaç yetkiyi devreder. “Yetki
                     genişliği” adı verilen bu uygulama sayesinde örgütlerin iş yükünün bir kısmı
                     alt birimlere ve yöneticilerine aktarılır.
            160
   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167