Page 119 - Değerler Eğitimi Aile ve Toplum
P. 119

ÖZ DENETİM
                      RİSKTEN FIRSATA                     1                         Sınıf İçi Etkinlik
          Etkinliğin   Riskli davranışları önleme ve fırsatları değerlendirme konusunda öz denetim ve aile denetiminin
          Amacı       etkisini fark edebilme.
          Etkinliğin   Bu etkinlik; öğrencilerin, riskli davranışlardan korunma ve fırsatları değerlendirmeleri, öz
          Açıklaması  denetimin ve aile denetiminin etkisini fark etmeleri için hazırlanmıştır.
                      Etkinlik etkileşimli tahtada açılır. Metinler okunur ve sorular sözlü olarak cevaplanır. Bilgi
                      grafikleri tamamlanır. Kontrol listesi doldurulur.
          Araç Gereç  Etkileşimli tahta                                            Süre  30 dk.

         ETKİNLİĞİN UYGULANMASI

         1.   Öğrencilerden aşağıdaki metni okumalarını ve soruları cevaplamalarını isteyiniz.

                                                                 Gençler için genellikle “delikanlı”
                                                                 terimi kullanılır. “Kanı deli olan”, “kanı
                                                                 hızlı akan” gibi birçok anlamı içinde
                                                                 barındıran bu kelimenin gençler için
                                                                 kullanılması aslında tesadüf değil.
                                                                 Çünkü ergenlik döneminde sonunu
                                                                 düşünmeden hareket etmeye ve risk
                                                                 almaya daha yatkın olabilirsiniz. Öfke
                                                                 kontrolüyle ilgili güçlükler ve duygusal
                                                                 dalgalanmalar yaşayabilirsiniz.
                                                                 Bebeklik ve çocukluk yıllarını hormonal
                                                                 açıdan “sakin” geçiren beyin, ergenlik
                                                                 döneminde ilk defa bu denli yüksek bir
                                                                 uyarıya maruz kalır. Bu hormonların
                                                                 kandaki seviyesi hızlı ve ani bir şekilde
           Görsel 4.1.                                           arttığında beynin ruh hâlini yöneten,
           beyindeki sinir sinyallerini taşıyan kimyasal maddelerle (nörotransmiterlerle) etkileşime girer ve
           sonuçta bahsedilen duygu değişimleri ortaya çıkar.
           İnsan beynini diğer memelilerinkinden ayıran en önemli bölgelerden biri alnımızın hemen
           arkasında yer alan "frontal korteks" dediğimiz ön beyin bölgesi. Beyindeki bağlantıların en son
           tamamlandığı kısım ön beyin. Ergenlerin beyni yaklaşık %80 oranında gelişimini tamamlasa da
           tamamlanmayan %20’lik kısım beynin ön bölgesi. Bu nedenle sonunu düşünmeden hareket etme
           ve risk alma davranışları ergenlik döneminde daha sık ve şiddetli gerçekleşiyor.

                                                                              Kaynak: Çolak Sivri, (2021), (Düzenlenmiştir.)

              a)  Riskli davranışların neler olabileceğini tartışınız ve düşüncelerinizi aşağıdaki listeye yazınız.
                 ◾  Dengesiz beslenme
                 ◾ ..................................................................................
                 ◾ ..................................................................................
                 ◾ ..................................................................................

              b)  Sağlıklı bir gençlik dönemi açısından riskli davranışlarla öz denetim arasındaki ilişkiyi
                 açıklayınız.
              c)  Riskli davranışları önlemek için aile denetimi ve öz denetim açısından neler yapılabileceğini
                 tartışarak aşağıdaki listelere yazınız. Listelere göre aile denetiminin ve öz denetimin
                 paylarını daire grafiğinde gösteriniz.



          118                                                                       Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                                                                                    119
   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124