Page 119 - Değerler Eğitimi Aile ve Toplum
P. 119
ÖZ DENETİM
RİSKTEN FIRSATA 1 Sınıf İçi Etkinlik
Etkinliğin Riskli davranışları önleme ve fırsatları değerlendirme konusunda öz denetim ve aile denetiminin
Amacı etkisini fark edebilme.
Etkinliğin Bu etkinlik; öğrencilerin, riskli davranışlardan korunma ve fırsatları değerlendirmeleri, öz
Açıklaması denetimin ve aile denetiminin etkisini fark etmeleri için hazırlanmıştır.
Etkinlik etkileşimli tahtada açılır. Metinler okunur ve sorular sözlü olarak cevaplanır. Bilgi
grafikleri tamamlanır. Kontrol listesi doldurulur.
Araç Gereç Etkileşimli tahta Süre 30 dk.
ETKİNLİĞİN UYGULANMASI
1. Öğrencilerden aşağıdaki metni okumalarını ve soruları cevaplamalarını isteyiniz.
Gençler için genellikle “delikanlı”
terimi kullanılır. “Kanı deli olan”, “kanı
hızlı akan” gibi birçok anlamı içinde
barındıran bu kelimenin gençler için
kullanılması aslında tesadüf değil.
Çünkü ergenlik döneminde sonunu
düşünmeden hareket etmeye ve risk
almaya daha yatkın olabilirsiniz. Öfke
kontrolüyle ilgili güçlükler ve duygusal
dalgalanmalar yaşayabilirsiniz.
Bebeklik ve çocukluk yıllarını hormonal
açıdan “sakin” geçiren beyin, ergenlik
döneminde ilk defa bu denli yüksek bir
uyarıya maruz kalır. Bu hormonların
kandaki seviyesi hızlı ve ani bir şekilde
Görsel 4.1. arttığında beynin ruh hâlini yöneten,
beyindeki sinir sinyallerini taşıyan kimyasal maddelerle (nörotransmiterlerle) etkileşime girer ve
sonuçta bahsedilen duygu değişimleri ortaya çıkar.
İnsan beynini diğer memelilerinkinden ayıran en önemli bölgelerden biri alnımızın hemen
arkasında yer alan "frontal korteks" dediğimiz ön beyin bölgesi. Beyindeki bağlantıların en son
tamamlandığı kısım ön beyin. Ergenlerin beyni yaklaşık %80 oranında gelişimini tamamlasa da
tamamlanmayan %20’lik kısım beynin ön bölgesi. Bu nedenle sonunu düşünmeden hareket etme
ve risk alma davranışları ergenlik döneminde daha sık ve şiddetli gerçekleşiyor.
Kaynak: Çolak Sivri, (2021), (Düzenlenmiştir.)
a) Riskli davranışların neler olabileceğini tartışınız ve düşüncelerinizi aşağıdaki listeye yazınız.
◾ Dengesiz beslenme
◾ ..................................................................................
◾ ..................................................................................
◾ ..................................................................................
b) Sağlıklı bir gençlik dönemi açısından riskli davranışlarla öz denetim arasındaki ilişkiyi
açıklayınız.
c) Riskli davranışları önlemek için aile denetimi ve öz denetim açısından neler yapılabileceğini
tartışarak aşağıdaki listelere yazınız. Listelere göre aile denetiminin ve öz denetimin
paylarını daire grafiğinde gösteriniz.
118 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü 119