Page 122 - Değerler Eğitimi Aile ve Toplum
P. 122

2             ZİHNİMDE EGEMENLİK           ÖZ DENETİM
              Sınıf İçi Etkinlik                                             KURARKEN
          Etkinliğin   Öz denetimi güçlendirmede birey ve ailenin görevlerini fark edebilme.
          Amacı
          Etkinliğin   Bu etkinlik; öğrencilerin, öz denetim becerilerinin gelişiminde ailelerin etkisini fark edebilmeleri
          Açıklaması  için geliştirilmiştir.
                      Etkinlik etkileşimli tahtada açılır. Metin okunur. Sorular sözlü olarak cevaplanır. Bilgi grafikleri
                      tamamlanır. Kontrol listesi doldurulur.
          Araç Gereç  Etkileşimli tahta                                            Süre  30 dk.

         ETKİNLİĞİN UYGULANMASI

          1.   Öğrencilerden aşağıdaki metni okumalarını ve soruları cevaplamalarını isteyiniz.

           Başkasının yönlendirmesi ve denetimiyle hareket etmeyen, kendi kendini yöneten insanın
           özellikleri şunlardır:
           ◾ Gönlünün muradını keşfetmiştir.
           ◾ Diğerlerinin danışmanlığından yararlanmak ister ama sonunda kendisi karar verir ve verdiği
                karardan sorumluluk alır.
           ◾ İnançları, arzuları ve eylemleri birbiriyle tutarlı bir bütünlük içindedir.
           ◾ İnsanları davranışlarından sorumlu tutar ama kendi işlediği hataların suçunu onlara atmaz.
           ◾ Başkalarının yaptığı hataların kendisine yüklenmesine izin vermez.
           ◾ Başkalarının eleştirilerini dinler ama bu eleştirileri son hakikat olarak hemen kabul etmez.
           ◾ Kendini korur, kollar ve aynı zamanda gerekirse başkalarına da yardıma hazır olur.
           Ebeveynlerin, bireyin kendi içinde bu özellikleri geliştirmesi için bireye özgürlük tanıması gerekir.
           Bu da ailede sevgi ve güven ortamı oluşturmakla, bireyin özgürce seçimler yapmasıyla ve bu
           seçimlerin sonuçlarını yaşayıp içine sindirerek öğrenmesiyle oluşur.
                                                                             Kaynak: Cüceloğlu, (2021), (Düzenlenmiştir.)

              a)  Bireyin öz denetim kazanmasında ailenin işlevi neler olabilir? Örnek vererek açıklayınız.
              b)  Küçük yaşlarda kazandırılan öz denetim ilerleyen yaşlarda sekteye uğrayabilir mi? Tartışınız.
              c)  Ailenizdeki hangi uygulamaların öz denetimli olmanıza katkı sağladığını düşünüyorsunuz?
                 Örnekler veriniz.
          2.  Öğrencilerden aşağıdaki bilgi grafiğini öz denetim açısından tamamlamalarını ve soruları
              cevaplamalarını isteyiniz.


                KENDİNİ TANI                                                     HEDEF SEÇ VE
                                                                                 HAREKETE GEÇ

            SABIRLI VE
            KARARLI DAVRAN

                                                   10 MADDEDE                      ENERJİNİ DÜŞÜREN
                                                   ÖZ DENETİM                      KİŞİLERDEN UZAKLAŞ
                                                    KAZANMA


                                                                                   KENDİNE SÖZ VER



                                                                                   BAŞARIYI YAKALA

              Görsel 4.2.
 120          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                                           121
   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127