Page 122 - Değerler Eğitimi Aile ve Toplum
P. 122
2 ZİHNİMDE EGEMENLİK ÖZ DENETİM
Sınıf İçi Etkinlik KURARKEN
Etkinliğin Öz denetimi güçlendirmede birey ve ailenin görevlerini fark edebilme.
Amacı
Etkinliğin Bu etkinlik; öğrencilerin, öz denetim becerilerinin gelişiminde ailelerin etkisini fark edebilmeleri
Açıklaması için geliştirilmiştir.
Etkinlik etkileşimli tahtada açılır. Metin okunur. Sorular sözlü olarak cevaplanır. Bilgi grafikleri
tamamlanır. Kontrol listesi doldurulur.
Araç Gereç Etkileşimli tahta Süre 30 dk.
ETKİNLİĞİN UYGULANMASI
1. Öğrencilerden aşağıdaki metni okumalarını ve soruları cevaplamalarını isteyiniz.
Başkasının yönlendirmesi ve denetimiyle hareket etmeyen, kendi kendini yöneten insanın
özellikleri şunlardır:
◾ Gönlünün muradını keşfetmiştir.
◾ Diğerlerinin danışmanlığından yararlanmak ister ama sonunda kendisi karar verir ve verdiği
karardan sorumluluk alır.
◾ İnançları, arzuları ve eylemleri birbiriyle tutarlı bir bütünlük içindedir.
◾ İnsanları davranışlarından sorumlu tutar ama kendi işlediği hataların suçunu onlara atmaz.
◾ Başkalarının yaptığı hataların kendisine yüklenmesine izin vermez.
◾ Başkalarının eleştirilerini dinler ama bu eleştirileri son hakikat olarak hemen kabul etmez.
◾ Kendini korur, kollar ve aynı zamanda gerekirse başkalarına da yardıma hazır olur.
Ebeveynlerin, bireyin kendi içinde bu özellikleri geliştirmesi için bireye özgürlük tanıması gerekir.
Bu da ailede sevgi ve güven ortamı oluşturmakla, bireyin özgürce seçimler yapmasıyla ve bu
seçimlerin sonuçlarını yaşayıp içine sindirerek öğrenmesiyle oluşur.
Kaynak: Cüceloğlu, (2021), (Düzenlenmiştir.)
a) Bireyin öz denetim kazanmasında ailenin işlevi neler olabilir? Örnek vererek açıklayınız.
b) Küçük yaşlarda kazandırılan öz denetim ilerleyen yaşlarda sekteye uğrayabilir mi? Tartışınız.
c) Ailenizdeki hangi uygulamaların öz denetimli olmanıza katkı sağladığını düşünüyorsunuz?
Örnekler veriniz.
2. Öğrencilerden aşağıdaki bilgi grafiğini öz denetim açısından tamamlamalarını ve soruları
cevaplamalarını isteyiniz.
KENDİNİ TANI HEDEF SEÇ VE
HAREKETE GEÇ
SABIRLI VE
KARARLI DAVRAN
10 MADDEDE ENERJİNİ DÜŞÜREN
ÖZ DENETİM KİŞİLERDEN UZAKLAŞ
KAZANMA
KENDİNE SÖZ VER
BAŞARIYI YAKALA
Görsel 4.2.
120 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü 121